4 593 läst · 47 svar
5k läst
47 svar
Göm undan elcykeln - stöldbegärlig även på hustomten
Ja, nu handlar debatten enbart om hårdare straff. Men jag tror att det är sannolikheten att åka dit som måste öka, inte straffen. Det finns många undersökningar som visat att strängare straff inte hjälper.Appendix skrev:
Problemet är väl att det har visat sig att bästa sättet att stoppa grov brottslighet är att stoppa den enkla brottsligheten.
"nolltolerans" fungerar. Den sätter de kriminella bakom lås och bom och om den gäller överallt så visar den dessutom de som bor i fattiga områden att polisen lyssnar och skyddar.
Om polisen bara kommer när nån blir skjuten är det ju inte en jävel som litar på polisen.
Det finns gott om studier på det. Men det är inte PK. Poppulismen vinner. Det är bara Vänsterpartiet som tittar på fakta, vilket är lite upp och ner för mig. Förr hade de ju knappt några realistiska alternativ.
Ja visst finns det studier på det, jag säger ju det. Kan tänka mig att det bl.a. är Sarnecki eller någon annan vänster-socionom som kommit fram till det, utan vetenskaplig metod.
Dessutom finns det en viktigare aspekt. Att det finns acceptans bland allmänheten. Om inte allmänheten känner att rättvisa skipas, så faller staten samman. Som den har börjat göra.
Du kanske känner till att endast 50% av svenska folket skulle ställa upp för att försvara Sverige i händelse av krig? De känner helt enkelt inte längre att Sverige är värt att skydda.
Dessutom finns det en viktigare aspekt. Att det finns acceptans bland allmänheten. Om inte allmänheten känner att rättvisa skipas, så faller staten samman. Som den har börjat göra.
Du kanske känner till att endast 50% av svenska folket skulle ställa upp för att försvara Sverige i händelse av krig? De känner helt enkelt inte längre att Sverige är värt att skydda.
Även om man bor så att stöldrisken är låg är det bra att ha saker låsta. Då slipper man fundera över om det bara är någon grannunge som varit framme.
Och omvänt, jag gillar inte att grannen lämnar bilen olåst med nyckeln i, för om någon tjuv då trots allt skulle dyka upp finns risken att grannen tror att det är jag.
Och omvänt, jag gillar inte att grannen lämnar bilen olåst med nyckeln i, för om någon tjuv då trots allt skulle dyka upp finns risken att grannen tror att det är jag.
Jag lämnar allt utom huset olåst hemma, bättre att de tar sakerna utan att skada dem. De åker ändå dit eftersom jag bor så off att polisen brukar stänga av vägen till området efter samtalet till dem. Vi har bara två ouppklarade stölder i området, i bägge fallen båtar som kördes ut till havs. I alla andra fall har polisen plockat dem lär de lämnar området.
Hur kommer det sig att polisen dyker upp då? Tja, de prioriterar vårt område då det är lätt att klara upp fallen...
Hur kommer det sig att polisen dyker upp då? Tja, de prioriterar vårt område då det är lätt att klara upp fallen...
Det finns massor av undersökningar som visar att långa straff minskar återfallsrisken.D Daniel 109 skrev:
Till och med BRÅ har insett detta.
https://www.bra.se/statistik/kriminalstatistik/aterfall-i-brott.html

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du som i många inlägg visat sig vara helt PK måste väl tro att vi botar brottslingar och vårdar dem så de blir bättre människor efter fängelsetiden?
Den diskussionen (gated community) gick vilt till för ett år sedan här i forumet. Det var inte populärt att föreslå om jag minns rätt. Andemeningen var väl i stort att alla rikingar som låste in sig förstörde samhället och i princip förtjänade att bli av med prylar. Jag hoppas att tiden har mognat lite. Hade gärna skaffat en bilgrind till vår brfs innergård. Den kunde vara låst nattetid