Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag klarade mig nästan när jag byggde huset, men sen blev det till sist oundvikligen två kopplingsdosor för utomhusbelysningen på fasaden. Drar man ut två rörutlopp så begränsar man ordentligt vilka armaturer som går att använda, så jag grenade i kopplingsdosor inne, på två ställen.
Ja, det var nog ledtråden på min sista fråga i det här projektet, hur man löser utebelysningen. Att koppla i armaturen vill jag ju inte, och utanpåliggande el undviker jag gärna, så det får bli kopplingsdosa(-or) inne. Jag har två fasader på var sin sida om ett hörn med separat tändning (entré resp altan). Kan man ha det i samma kopplingsdosa, eller bör man ha två?

På tal om koppla i takdosa, har man sällan separat grupp till uttag resp. belysning utan delar upp per rum istället? Jag gjorde så att kopplade slinga av 9 vägguttag i 2 rum. Funkade väldigt smidigt med dragning i installationsskikt med liggande reglar. Kanske tur det, för får nog inte plats med så mycket mer i takdosan i hallen...

Man brukar ha "delade" grupper med både uttag och belysning på samma grupp. Man siktar på ca 10 "apparater/lamputtag" per "allmängrupp". Man ska försöka att ha mer än en grupp i varje rum, går det en fas ska man kunna ha ström i alla fall. Man gör i princip all koppling i takdosor och apparatdosor.

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Mikael_L
Jag är lite mer old-school än elmont här (konstigt nog), jag brukar dra matningen till takdosan, sen alla uttag och strömbrytare och armaturer till den dosan (men uttag i en serie, först ner till första uttaget, sen rör till nästa uttag osv).
Så allt i samma rum kommer på samma säkring, nu pratar jag om sovrum och sånt.

Sen får det ofta bli 2 eller 3 sådana rum per säkring, så matningen går från takdosa till takdosa.

Ja detta alltså vid nyinstallation eller renovering med väggar/tak öppna, eller på annat sätt så jag inte behöver ta hänsyn till krångligheter.

• Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag är lite mer old-school än elmont här (konstigt nog), jag brukar dra matningen till takdosan, sen alla uttag och strömbrytare och armaturer till den dosan (men uttag i en serie, först ner till första uttaget, sen rör till nästa uttag osv).
Så allt i samma rum kommer på samma säkring, nu pratar jag om sovrum och sånt.

Sen får det ofta bli 2 eller 3 sådana rum per säkring, så matningen går från takdosa till takdosa.

Ja detta alltså vid nyinstallation eller renovering med väggar/tak öppna, eller på annat sätt så jag inte behöver ta hänsyn till krångligheter.
Brukar också köra så. Inte ofta jag kopplar i hus men när det blir av kör jag en grupp per rum som är nära varandra. Så ovanvåningen med 3 rum har 3 grupper så om en säkring går är det ljus i de andra två åtminstone.

När det gäller färger så låter jag alltid färgerna brun, svart, grå vara fas för L1, L2, L3. Oftast har man inte mycket 3-fas i hus men ändå. Har man bara enfas är brun obruten fas. Tändtrådar använder jag orange, vit, lila och röd. Visst har röd använts som jord förr så man får akta sig för att använda den om bygget är äldre.
Framförallt när man har flera olika lampor, fönsterbelysning, styrda uttag osv i ett rum så föredrar jag olika färger. Går man från två brytare till två olika lampor kan man ju använda samma färg på tändtråd, men den dagen nån hemmafixare är i farten så är det säkrare om en färg enbart har en funktion i ett rum. Lite mer jobb och ett par rullar kabel extra att lagra men tycker det är värt det.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi har haft nytta av att kopplingsdosa finns över alla apparatdosor som vi gett dubbel funktion, både kopplingsdosa och lamputtag.

• Vägg med lampa, tavla av landskap, strömbrytare. Neutralt, enkelt inredningsdetaljer i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har en hel del kopplingsdosor också i huset, tyvärr har tidigare ägare byggt in en del av dem under årens gång och tapetserat över alla andra så det är en skattjakt varje gång man ska göra något.

Måste säga att minst hälften av dem sitter där enbart på grund av någons tvångsmässiga placerande av dosor. Inkommande el till brytare, vidare 1m upp till kopplingsdosa, sen vidare 1,5 meter till takdosa där lampan hänger. Trådarna är förstås inte ens skarvade i kopplingsdosan utan passerar bara.... I hälften av fallen... I resterande har man skarvat. Samt tapetserat över allt med minst 3 lager tapet.

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.