11 331 läst · 80 svar
11k läst
80 svar
God elektrikersed
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 093 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 093 inlägg
Det där var inte vackert... Ibland undrar man vad dom gick på när dom utförde jobb på det där visetUnikt namn skrev:
Är mest nyfiken på doslocket som sätter närmast hörnet, finns det verkligen en dosa bakom där? Det var en av de märkligare placeringarna jag sett. Eller är det en vägg som öppnats här?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 093 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 093 inlägg
Jag har ett 70tals hus och har 9 Kdosor på 110m2 + gillesstuga. Alla är inritade på ritningen.E elmont skrev:Det "normala" är att det finns en elritning likasom det finns övriga ritningar på hus som byggs. Men visst kan man göra som man känner för i sitt eget hus men knappast om man är någorlunda seriös installatör. Dels för att installatören ska veta vad som ska göras och dels för att kunden ska veta vad h*n får.
Även om man vill tro att vissa lock sitter av konstiga estetiska skäl så är det dosor bakom alla. Varför är en mycket bra fråga. Huset har ju snart 80 år på nacken, så det ju mycket väl ha flyttats eller öppnats någon vägg. Orginalritningarna är tyvärr mycket bleka och väldigt svåra att tyda.S SueCia skrev:
Tidigare ägaren hade faktiskt bemödat sig med att tapetsera över de flesta av locken. Men elektrikern som bytte lite tygkablar mot mer modernt material var tvungen att skära fram alla.
Lyckligtvis hade han råka köpa på sig 100 doslock istället för 10 vid något tidigare tillfälle så han var mycket glad att bli av med många.
Går tändtråden/matningen från brytaren till taklampan via kopplingsdosan, eller i separat rör?Mikael_L skrev:Så här ser ett "standardrum" ut när jag är klar:
[bild]
Och något i den här stilen skulle det bli om någon kund krävde en kopplingsdosa
[bild]
Nu ser jag att jag ritade "fel".
I sista bilden skulle jag ritat uttaget ovanför strömbrytaren, för att indikera att ordningen är:
dosa högst upp, sen strömbryt sen uttag längst ner.
Men ingen elektriker har nog något problem här ändå ...
Om det sitter en kopplingsdosa på väggen över brytaren går väl tändtråden till lampan som regel genom den, nu råkade jag inte rita så, utan i min ritning går den direkt till lampan, vilket får anses något mer ovanligt, även om det förekommer.M -MH- skrev:
Jag skissade bara lite snabbt upp två olika sätt att koppla samma sak i samma rum, dvs med resp utan kopplingsdosa, för att visa att det inte direkt blir något bättre med en kopplingsdosa där.
Hej igen!
Är också lite nyfiken på hur många färger på tändtråd ni elektriker har i bilen. Skulle det inte i bifogad bild vara mer lämpligt att ha olika färg på sluttrådarna, eller är det brukligt att man från samma dosa går med samma färg till två olika lampor (som ej bryts samtidigt)? Och jag är också lite nyfiken på varför man har vanligtvis verkar ha olika färg på mellantrådarna och sluttråden. Skulle det i exemplet i bilden inte bli mer överskådligt om man använde orange respektive vit även till sluttrådarna, så att man "såg vilken trappkrets de tillhörde"?
Är också lite nyfiken på hur många färger på tändtråd ni elektriker har i bilen. Skulle det inte i bifogad bild vara mer lämpligt att ha olika färg på sluttrådarna, eller är det brukligt att man från samma dosa går med samma färg till två olika lampor (som ej bryts samtidigt)? Och jag är också lite nyfiken på varför man har vanligtvis verkar ha olika färg på mellantrådarna och sluttråden. Skulle det i exemplet i bilden inte bli mer överskådligt om man använde orange respektive vit även till sluttrådarna, så att man "såg vilken trappkrets de tillhörde"?
Tja, många gör väl lite hur de känner och vad de råkar ha till hands.T Tornhuset skrev:Hej igen!
Gulgrön är helig, används absolut inte till något annat, och skyddsjord ska absolut inte vara märkt annat (men det är OK att låta det vara kvar det som då var tillåtet i äldre installationer).
Nollan är nästan lika helig, ska vara ljusblå.
Men samma i äldre anläggningar, och där kan jag tycka att det kan vara OK att fortsätta med samma färger på fas och nolla vid en mindre utvidgning i en äldre anläggning. Man får göra bedömningen om vad som är minst förvirrande för nästa elektriker.
Som fasfärg (i enfasgrupper) drar vi för närvarande brun som regel, så även jag, alltså vid nyinstallationer, större utvidgningar och i alla anläggningar efter ca år 2000.
Sen föredrar jag naturligtvis en avvikande färg för tändtrådar och mellantrådar, och den enda som är rimligt lätt att få tag på som inte redan används som fasfärger för de tre faserna är orange. Då brun-L1, svart-L2, vit/grå-L3.
Men glöm inte att det är helt OK att använda svart, brun, vit även som tändtrådar m.m. Då enfasgrupper och trefasgrupper är väsensskilda, och i de senare har vi aldrig mellantrådar och typiskt ej tändtrådar.
Det tog flera år innan jag började samla mig i en egen standard, men till sist blev det:
Brun - obruten fas, fas
Svart - tändtråd
grå/vit - mellantråd.
Sen brukar jag vilja köra orange i alternativ tändning (från kronomkopplare) till t.ex. fönsterbelysning.
(Och kör sparkopplingen alltid (utom ifall det ska in en korsomkopplare) så behövs det endast en mellantråd och en tändtråd)
Det är sällan behoven är större, men samsas med två trapptändningar t.ex. i ett 20-rör så blir det fler färger.
Antingen håller man reda på det, märker med tejp etc. Sen kan man med lite tur få tag i både vit och grå, eller så FK med räfflad isolering resp slät. Det finns lite olika knep, men denna situation är så ovanlig att det blir överkurs att hålla på och hantera eller diskutera detta.
Tack för svar!
Vit, grå, svart och orange finns ju att få tag på typ överallt. Ni skulle alltså helst använda 4 olika färger (för mellan- och tändtråd) i exemplet i bilden? När jag själv jobbade som elektriker för många år sedan har jag för mig att svart var standard för fas, så det bär lite emot att planera in den som tändtråd.
Vit, grå, svart och orange finns ju att få tag på typ överallt. Ni skulle alltså helst använda 4 olika färger (för mellan- och tändtråd) i exemplet i bilden? När jag själv jobbade som elektriker för många år sedan har jag för mig att svart var standard för fas, så det bär lite emot att planera in den som tändtråd.
Ja anläggningar mellan ca 1973 och 2001 (årtalen flyter lite vid förändringarna) har svart som fas. I en sådan anläggning fortsätter jag normalt sett med svart som fas, och då kan brun vara tändtråd istället. Men jag föredrar då vit, grå eller orange som tändtråd för att allt ska vara bättre ifall ett framtida byte (eller komplettering) sker till brun som fas, bra att så få bruna som möjligt är tändtrådar då.
Undantag finns förstås, är det en stor och väl avgränsad utvidgning som sker så kan jag mycket väl välja nya fasfärgen brun där. Är det planer på att all el i huset ska rivas ut och bytas i närtid väljer jag även då ofta den senaste standarden, då blir allt efter denna inom några år..
Undantag finns förstås, är det en stor och väl avgränsad utvidgning som sker så kan jag mycket väl välja nya fasfärgen brun där. Är det planer på att all el i huset ska rivas ut och bytas i närtid väljer jag även då ofta den senaste standarden, då blir allt efter denna inom några år..
Har elektrikern 5 färger i bilen (gr/g, blå, brun, svart, vit) så klaras det mesta av, ja allt egentligen.
Alla färger används i trefasmatningar.
Brun (ev svart ev vit, beroende på anläggningens ålder) används som fas
De två kvarvarande färgerna räcker som tänd och mellantrådar, i ovanliga fall får man trixa lite med tejp, tusch eller mäta sig fram osv för att samma färger används till fler funktioner, men det är väldigt sällan.
Men sen vill jag själv också ha en rulle orange med mig, eller både vit och grå, eller varför inte allt, för mig går ju all tråd åt hela tiden. Men för husägaren som vill greja lite själv är det kanske onödigt att köpa 7 kartonger om det klarar sig med 5.
Alla färger används i trefasmatningar.
Brun (ev svart ev vit, beroende på anläggningens ålder) används som fas
De två kvarvarande färgerna räcker som tänd och mellantrådar, i ovanliga fall får man trixa lite med tejp, tusch eller mäta sig fram osv för att samma färger används till fler funktioner, men det är väldigt sällan.
Men sen vill jag själv också ha en rulle orange med mig, eller både vit och grå, eller varför inte allt, för mig går ju all tråd åt hela tiden. Men för husägaren som vill greja lite själv är det kanske onödigt att köpa 7 kartonger om det klarar sig med 5.
Tidigare användes svart eller vit som obruten fas och brun ofta som tändtråd, när sedan standarden ändrades till brun obruten fas blev det nya "normala" svart som "första" tändtråd och vit som andra tändtråd.T Tornhuset skrev:Tack för svar!
För elektriker är det normalt inga som helst problem och dom allra flesta har samma "upplägg" som Mikael_L.
Man har ofta 6-7 olika färger samt som Mikael_L skriver olika fabrikat på trådarna så att man får olika struktur och nyans på trådarna, då har man ett mycket stort urval att jobba med.