Håller på att bygga innerväggar i mitt nya fritidshus, och vill då förbereda för att rör/eldragning sedan skall gå så smidigt som möjligt. Min fråga är om en elektriker som skall implementera allt om kanske ett år skulle klaga på exempelvis följande:
En grupp som går central - trappbrytare - uttag - uttag - uttag - dubbeltrapp (där bara den ena används som trapp) och sedan till en lampa som trappstyrs och en som inte gör det. Här finns alltså ingen ren kopplingsdosa (som bara används till det), och mellantrådarna (?) kommer att gå obrutna genom alla uttagen.
Kommer en framtida elektriker gnälla på detta? Vill vederbörande tvunget ha en kopplingsdosa till en grupp? Vill vederbörande ha ett eget rör till mellantrådarna? Är jag onödigt petig?
Tack på förhand!
En grupp som går central - trappbrytare - uttag - uttag - uttag - dubbeltrapp (där bara den ena används som trapp) och sedan till en lampa som trappstyrs och en som inte gör det. Här finns alltså ingen ren kopplingsdosa (som bara används till det), och mellantrådarna (?) kommer att gå obrutna genom alla uttagen.
Kommer en framtida elektriker gnälla på detta? Vill vederbörande tvunget ha en kopplingsdosa till en grupp? Vill vederbörande ha ett eget rör till mellantrådarna? Är jag onödigt petig?
Tack på förhand!
Jag har hört uttrycket att om man gör en ny installation och måste använda en kopplingsdosa så har man misslyckats. Så just den biten blir nog inga problem.
Jag tror inte det är vanligt att dra en grupp med flera parallella rör. Blir det trångt i ett rör så använder man hellre ett grövre rör.
Att dra en grupp innehållande de ingående komponenter du nämner skall inte vara ett problem. Det viktiga är att trådarna får plats i rören och att rören är tillräckligt bra monterade för att det skall gå att få igenom trådarna. Formellt sett är det dessutom krav på auktorisation även för rördragningen. Så det är rekommendabelt att prata med elektrikern som skall koppla in det innan du påbörjar något.
Jag tror inte det är vanligt att dra en grupp med flera parallella rör. Blir det trångt i ett rör så använder man hellre ett grövre rör.
Att dra en grupp innehållande de ingående komponenter du nämner skall inte vara ett problem. Det viktiga är att trådarna får plats i rören och att rören är tillräckligt bra monterade för att det skall gå att få igenom trådarna. Formellt sett är det dessutom krav på auktorisation även för rördragningen. Så det är rekommendabelt att prata med elektrikern som skall koppla in det innan du påbörjar något.
Tack för svar!
Ja, jag tycker också det låter onödigt med kopplingsdosor, och fler hål i väggarna, om man nu inte behöver det. Skulle vara ifall det anses bli mer överskådligt. Tänkte mest om det var någon praxis att inte blanda brytare, uttag och lampor i samma "slinga" av rör, utan att först dela upp gruppen i en kopplingsdosa.
Exemplet jag gav ger max 5 FK i rören, så det lär inte vara några problem.
Känns lite sådär att ta kontakt med en elektriker för en massa frågor, som eventuellt får jobbet kanske ett år senare. Besvärar därför forumet istället...
Ja, jag tycker också det låter onödigt med kopplingsdosor, och fler hål i väggarna, om man nu inte behöver det. Skulle vara ifall det anses bli mer överskådligt. Tänkte mest om det var någon praxis att inte blanda brytare, uttag och lampor i samma "slinga" av rör, utan att först dela upp gruppen i en kopplingsdosa.
Exemplet jag gav ger max 5 FK i rören, så det lär inte vara några problem.
Känns lite sådär att ta kontakt med en elektriker för en massa frågor, som eventuellt får jobbet kanske ett år senare. Besvärar därför forumet istället...
Mitt råd är att rita upp allt i ett förstasteg där du märker ut hur många trådar som ska dras och vart dom ska gå och ta ett snack med din elektriker. Det tar en yrkesman en knapp timme att kolla upp alla dina stolligheter och rätta till dom INNAN rören/slangen är lagd. Den tiden betalar sig fort för det behövs bara ett glömt eller feldraget rör så springer timmarna iväg senare. Och ska du ha dit en elektriker så se till att han är med från början, för att komma in i ett sent skede och försöka gissa vad någon annan gjort brukar inte vara så roligt.
Det som kan vara lite knepigt är just rörläggningen för när den görs måste man veta exakt hur alla trådar ska dras och kopplas.
Det som kan vara lite knepigt är just rörläggningen för när den görs måste man veta exakt hur alla trådar ska dras och kopplas.
Tack för svar!
Nu skall i och för sig inte väggarnas stängas från båda håll, så att borra hål till en extra slang eller dosa kommer att vara görbart. Men en bra idé att skissa tanken för hela huset och sedan betala någon ett par timmar för att kolla igenom den, och hoppas att vederbörande återkommer senare för att utföra jobbet.
Nu skall i och för sig inte väggarnas stängas från båda håll, så att borra hål till en extra slang eller dosa kommer att vara görbart. Men en bra idé att skissa tanken för hela huset och sedan betala någon ett par timmar för att kolla igenom den, och hoppas att vederbörande återkommer senare för att utföra jobbet.
Trams, kopplingsdosor är normalt att använda av många skäl.A Avemo skrev:
Det är bra att undvika allt för många kopplingar i apparatdosorna. Speciellt som man ofta vill ha plejd o liknande lite här o var. Att göra häl i väggen är absolut inget problem…
Jag vet att det finns användningsområden för kopplingsdosor. Men man sätter inte dit dem bara för sakens skull. Och det är absolut inget fel att göra en grupp utan kopplingsdosor.Nissens skrev:
Nej, det är inget fel om man inte behöver en kopplingsdosa, men det är absolut inget misslyckande att använda dem.A Avemo skrev:
Du kallade det för ett misslyckande att använda kopplingsdosor, det uttalandet visar att du inte vet vad du pratar om.
Redigerat:
Märkligt, de flesta villor har kopplingsdosor. Jag hade en riktigt bra elektriker när jag byggde mitt hus, och självklart sitter det kopplingsdosor lite här o var. Detta var långt innan ”puckarnas” tid, 2004.E elmont skrev:
Tagga ner lite. Jag vidhåller vad jag skrev i inlägg #2. Jag har hör det uttrycket. Jag trodde det var uppenbart att det inte skulle tolkas bokstavligt. Ännu mer efter förtydligandet i inlägg #8. Är vi överens om att det inte är fel att använda kopplingsdosor men att det inte heller är fel att göra installationer utan dem? Det senare var en av frågorna som TS ställde.Nissens skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 093 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 093 inlägg
Att göra en elinstallation utan kopplingsdosor är så otroligt korkat att jag skulle påstå att det är ett fel.A Avemo skrev:Tagga ner lite. Jag vidhåller vad jag skrev i inlägg #2. Jag har hör det uttrycket. Jag trodde det var uppenbart att det inte skulle tolkas bokstavligt. Ännu mer efter förtydligandet i inlägg #8. Är vi överens om att det inte är fel att använda kopplingsdosor men att det inte heller är fel att göra installationer utan dem? Det senare var en av frågorna som TS ställde.
ALLTID en kopplingsdosa ovanför brytaren i varje rum. Att använda kopplingsdosor i tak är enligt mig en något sämre lösning men inte dålig. Att inte använda kopplingsdosor alls tyder på hempul.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 093 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 093 inlägg
Låter så otroligt dumt. Vart gör du av alla kopplingspunkter? Har du enorma kedjor från brytare till uttag till uttag till brytare? :OE elmont skrev: