40 384 läst · 1 081 svar
40k läst
1,1k svar
Global uppvärmning, är den på riktigt?
Och ändå finns där många exempel där människor låter värmekranen stå på för fullt i otroligt lång tid varje dag. Har själv bott bredvid sådana människor, och det finns artiklar om dessa människor.M manner skrev:Det är oftast mer miljövänligt att bo i hyreshus än villa. Trots det är det dyrare !
Hyreshusen är ofta fler människor/m2, många lägenheter intill varandra. Dvs inga stora ytterväggar såsom en villa. de ligger i kollektivtrafikområden, har många gånger bra styrsystem för ventilation mm. Ofta bara dusch. (Ingen pool eller badkar mm )
Självklart skall varenda hushåll betala för sin förbrukning till 100% Så hyresvärdarna gör rätt i om de sätter in mätare på varje enhet.
Alla exempel du skriver gäller mest i större städer. Här finns inte kollektivtrafiken ut till nybyggnadsområden ännu. Men sen är det inte fullbelagt av andra anledningar, fuskbyggen är en av de.
I nybyggda lägenheter här är det dyrare att bo än i en normalfungerande villa.
Det visar ju på hur dåligt det är att pumpa ut så mycket co2 som vi gör. Borde vara bättre att utveckla vårt sätt att leva för att undvika det tycker jag.RoTe skrev:Klimatet har förändrats snabbt tidigare i vår planets historia med. Djur och växter har dött ut och nya kommit till. Oavsett hur vi som människor gör så kommer vår planets klimat förändras så pass kraftigt i framtiden att vi kommer drabbas extremt hårt nu när vi är så många. Detta har skett i vår historia och kommer ske igen och igen och igen. Därför tycker jag att paniken vi ser nu, där vissa barn på riktigt tror att dom kommer dö om några år, är helt förkastlig och enbart ett sätt för att vissa ska kunna sko sig ekonomiskt och politiskt.
De som är mest rädda och skriker högst verkar vara de som vägrar förändring och av någon anledning är rädda för att utvecklas och hitta t ex effektivare energikällor.
Jag har aldrig hört någon som säger sig vara rädd för att dö av klimatförändringar.
Däremot är det ju en del länder som riskerar att slukas upp av havet. T ex kiribati har redan förlorat en del yta p g a extremväder.
Ja, och under tiden svälter vi. Det är inte slutet på allt liv som forskarna varnar för. Det är extremvädet, höjda havsnivån, brist på mat, framförallt fisk.UlrikaSpg skrev:
Jorden kommer att klara sig utrkt, detta är bara en liten hicka i jämförelse med de miljarder år jorden har funnits.
Däremot är det ett hot mot civilisationen som vi känner den.
Det är väl snarare bra? För vi som mänsklighet har teknikutvecklingen till trots, inte utvecklats ett enda litet jävla pillekvitt! Vi dödar varandra som aldrig förr, vi bråkar om vem som har rätt till en viss bit land osv osv. Vi är helt enkelt ett vidrigt "djur" som inte borde existera.G gaidin skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 955 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 955 inlägg
De som äger högt värderade fastigheter vid kusten kommer ju knappast sitta stilla och låta sina fastigheter förgås långsamt i havet. Har man resurser så vidtar man åtgärder och det är inget större tekniskt problem. Fråga holländarna! Men det kan bli dyrt så inget för den som saknar resurser.Jonatan79 skrev:
Då föreslår jag att du gör något åt det för din egen del. Själv är jag inte av samma uppfattning eller vill ta livet av mig.RoTe skrev: