30 823 läst · 718 svar
31k läst
718 svar
Global uppvärmning, är den på riktigt?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 858 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 858 inlägg
Yes, vetenskapssamhället kan mäta ökning av temperatur globalt.G gaidin skrev:
Jag är inte ens säker på att det är den frågan de har svarat nej på. Hur kan du vara så säker på det?G gaidin skrev:
Kanske är det i själva verket du som missar här., Att du tror att de har svarat nej på en annan fråga än de verkligen har svarat nej på. Kanske är det att du känner dig upphöjd som lurar dig så att du misstolkar svaren?G gaidin skrev:
Hur vet du om du inte mäter? Är det dina egna observationer, och i så fall var någonstans?E enoch85 skrev:
Och sedan kommer det med att det ska visas att detta beror på global uppvärmning och inte någonting annat.
Jag säger inte att det inte är så, men de punkter du skrev räcker inte som bevisföring.
Med det resonemanget måste ju folk också sluta tro på bilar, mobiltelefoner och radiovågor.Claes Sörmland skrev:
Jag vet intebi detalj hur en processor fungerar men jag ser resultatet av den.
Jag är inte kemist men vet att man häller bensin i ett hål så går bilen.
Att inte lita på vad bättre vetande människor kommer fram till är ju en direkt väg tillbaka till tiden innan vi uppfann skrift- och talspråk. Skall vi inte tro på något vi inte själva kan uppleva?
Ok, du har rätt.Claes Sörmland skrev:
Dock kvarstår faktum att folk misstror, och väljer att svara nej här. Men vad vet jag, det kanske mer handlar om en generell inställning till "auktoriteter".
Om folk svarar på andra frågor än de som ställts kan man ju inte dra andra slutsatser än att 20% har problem.med läsförståelse.Claes Sörmland skrev:Yes, vetenskapssamhället kan mäta ökning av temperatur globalt.
Jag är inte ens säker på att det är den frågan de har svarat nej på. Hur kan du vara så säker på det?
Kanske är det i själva verket du som missar här., Att du tror att de har svarat nej på en annan fråga än de verkligen har svarat nej på. Kanske är det att du känner dig upphöjd som lurar dig så att du misstolkar svaren?
Det var ju inte direkt en otydlig fråga.
Hur många dagar finns det i veckan?
Blå
Suck...
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 858 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 858 inlägg
Ingen som driver den tesen. Du tycks kämpa med att förstå andra människor. Nu missförstod du ju t ex vad jag försökte säga.G gaidin skrev:Med det resonemanget måste ju folk också sluta tro på bilar, mobiltelefoner och radiovågor.
Jag vet intebi detalj hur en processor fungerar men jag ser resultatet av den.
Jag är inte kemist men vet att man häller bensin i ett hål så går bilen.
Att inte lita på vad bättre vetande människor kommer fram till är ju en direkt väg tillbaka till tiden innan vi uppfann skrift- och talspråk. Skall vi inte tro på något vi inte själva kan uppleva?
Vi har väl i alla fall en skribent och svarande som har förklarat varför hen har svarat nej. Och det handlade mer om att peta i elden om jag förstår det rätt.E enoch85 skrev:
Det är en rätt otydlig fråga eftersom syftet med den är oklart. Man kan t ex läsa den som: Ställer du upp på klimataktiviströrelsens politiska beskrivning av verkligheten och de drastiska åtgärder som de menar att jordens förestående undergång föranleder? Frågan är då egentligen: Är du rättrogen och bekänner dig till den enda sanna lära?G gaidin skrev:
Frågan var för mig väldigt enkel och enkel att svara på.Claes Sörmland skrev:Det är en rätt otydlig fråga eftersom syftet med den är oklart. Man kan t ex läsa den som: Ställer du upp på klimataktiviströrelsens politiska beskrivning av verkligheten och de drastiska åtgärder som de menar att jordens förestående undergång föranleder. Frågan är då egentligen: Är du rättrogen och bekänner dig till den enda sanna lära?
Om man läser in fler betydelser i en fråga än hur frågan lyder så är det ju en brist.
Hur många dagar är det i veckan?
Sex, för jag hatar måndagar.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 858 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 858 inlägg
Förslag på fråga som skulle gett färre på nej-sidan tror jag:G gaidin skrev:
"Har det internationella vetenskapssamhället uppmätt en statistiskt säkerställd uppvärmning av jorden globalt?"
Det är ju en helt annan fråga.Claes Sörmland skrev:
En bättre fråga skulle kanske i så fall vara "tror du på forskare och deras resultat?"
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 858 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 858 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 858 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 858 inlägg
Om frågan egentligen handlade om människans påverkan på klimatet snarare än om temperaturhöjningen i sig så ser det ut så här:E enoch85 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.gu.se/sites/default/files/2021-06/Svenska klimatförnekare Förhandspublicering.pdf
D v s 34% svarar reservationslöst ja och nästan ingen (2%) svarar reservationslöst nej.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 371 inlägg
Ähum, har du läst din egen fråga?E enoch85 skrev:
Inom detta område (och många andra) ska man inte tro på nånting, utom möjligen på sannolika utfall som tagits fram av forskare och som nått koncensus i kåren.
Jag dissar alla som anser att det finns självklarheter i denna fråga.