P pellebre skrev:
Det va något sånt här jag tänkt mig, får fixa en domkraft och testa lyfta den lite och se om den rör sig något.
Det verkar enligt manualen finnas en lucka som går att skruva loss från baksidan av stolpen för att sen komma åt skruvar som fäster kaminen mot något som ser ut att vara skruvat i golvet. Är det inte monterat så?

Tomture61
D dannep skrev:
Det verkar enligt manualen finnas en lucka som går att skruva loss från baksidan av stolpen för att sen komma åt skruvar som fäster kaminen mot något som ser ut att vara skruvat i golvet. Är det inte monterat så?
Den manual jag läste så sitter "foten" ej fastskruvad i golvet .
Har man uteluftsanslutning så befinner sig slangen i stolpen .
I min egen installation så kommer röret upp ca 1 dm upp genom golvet , röret för friskluft .

Hur TS installation ser ut har ej förklarats , ang friskluftsanslutning eller ej .

P pellebre skrev:
Hej!

Golvslippare påväg nästa vecka. Har en stor glasskiva under braskaminen som jag hade velat ta bort innan golvslipparen kommer.
Väldigt svårt att se hur glasskiva ser ut under kaminen, så vet inte om man bara skulle kunna knacka sönder skivan..

Har mailat Contura och frågat om att byta skivan. Dom säger att det är omöjligt att ha en annan skiva en den vi har. Det är en Contura 500 Classic och står på en vridplatta.
När vi bytte golv hemma ringde jag till lokala Eldabutiken och fick låna en vinch av dem helt gratis. Har du modulskorsten så går det jättebra att trycka ihop skorstensskarvarna lite. Bara att fira ned vajern genom skorstenen och fästa den runt ett vedträd inne i kaminen och sedan veva. Väldigt smidigt.. Gammal projektor placeras på ett hus tak; landskap och en bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Den manual jag läste så sitter "foten" ej fastskruvad i golvet .
Har man uteluftsanslutning så befinner sig slangen i stolpen .
I min egen installation så kommer röret upp ca 1 dm upp genom golvet , röret för friskluft .

Hur TS installation ser ut har ej förklarats , ang friskluftsanslutning eller ej .
Ok kollade kanske lite för snabbt där. Hoppas det löser sig för TS

Jobbar inte med golvslipning och har ej upplevt detta själv .
Men blir det inte en viss höjdskillnad och svårt att komma tätt intill tex objekt mitt på golvet , golvlister , hörn , trösklar 🤔
Jo, visst blir det en liten nivåskillnad. Men glaset ligger ju på golvet och därmed är det redan en nivåskillnad mellan golv och glas. Om den nivån ökar med 1-2mm är det inget som kommer att märkas eller synas.
Sen finns det mindre rondellslipmaskiner så man kan slipa ända intill kanter. Finns även triangelformade maskiner för att kunns slipa in i hörn.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tomture61
D D-Lundmark skrev:
När vi bytte golv hemma ringde jag till lokala Eldabutiken och fick låna en vinch av dem helt gratis. Har du modulskorsten så går det jättebra att trycka ihop skorstensskarvarna lite. Bara att fira ned vajern genom skorstenen och fästa den runt ett vedträd inne i kaminen och sedan veva. Väldigt smidigt..[bild]
Tror inte detta funkar med min kamin på 590 kg .
Troligtvis på en kamin på ca 100 kg .
Har precis för mig att yttre plåtmanteln på rökröret sitter med stag i plåthuven (på taket)
Fullt möjligt att detta stag / förstärkning ej är fastklämt / skruvat i rökröret dock .
Men det kanske är olika på vilket fabrikat man har .

Redigerat:
Tror inte detta funkar med min kamin på 590 kg .
Troligtvis på en kamin på ca 100 kg .
Har precis för mig att yttre plåtmanteln på rökröret sitter med stag i plåthuven (på taket)
Fullt möjligt att detta stag / förstärkning ej är fastklämt / skruvat i rökröret dock .
Men det kanske är olika på vilket fabrikat man har .
Så är det såklart, jag har en Contura 556 på strax över 100kg.. uppfattade att TS hade en liknande.

Jobbar inte med golvslipning och har ej upplevt detta själv .
Men blir det inte en viss höjdskillnad och svårt att komma tätt intill tex objekt mitt på golvet , golvlister , hörn , trösklar 🤔
Det var en golvfirma som var och slipade parketten. Höjdskillnaden märkte vi inte av efter att golvet lackats om. Kanske om man planerar att slipa rejält, men vi ville bara snygga till parketten som blivit ful under småbarnsåren, och då räckte en ganska ytlig slipning. Beträffande att komma nära objektet så var det ju en millimeter eller så runt glasskivan som man inte kom åt, men hantverkarna skötte detta väldigt snyggt i mitt fall. Den eventuella kanten försvann också efter lackningen och när kulörten acklimatiserat sig...

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Axhans Axhans skrev:
Det var en golvfirma som var och slipade parketten. Höjdskillnaden märkte vi inte av efter att golvet lackats om. Kanske om man planerar att slipa rejält, men vi ville bara snygga till parketten som blivit ful under småbarnsåren, och då räckte en ganska ytlig slipning. Beträffande att komma nära objektet så var det ju en millimeter eller så runt glasskivan som man inte kom åt, men hantverkarna skötte detta väldigt snyggt i mitt fall. Den eventuella kanten försvann också efter lackningen och när kulörten acklimatiserat sig...
Har själv ett trägolv som troligtvis måste få en behandling ngn gång i framtiden . Har en kamin på 590 kg med ett rökrör som har en sidoförskjutning på vinden . Läser tråden med stort intresse .
Tack för info 👍

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.