FredrikR FredrikR skrev:
Är inte slå sönder överilat?
Går det att lätta på kaminen på det sätt du beskriver borde det gå att dra fram glasskivan och ställa undan den medans golvet slipas.
Kan hålla med men det var TS idé - inte min 😅
så vet inte om man bara skulle kunna knacka sönder skivan..

• Gilla
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
K _KirderF_ skrev:
Reflektion kollar man inte detta innan man bokar golvslipning?
krillek krillek skrev:
Tvärreglar under kaminen (en framför och en bakom "benet"), en domkraft på vardera sida om kaminen och sen lyfta någon/några mm. Sen borde du kunna slå sönder glasskivan enkelt om den är av härdat glas med något vasst mot kanten. Efter slip kan du säkert ordna något annat, nättare gnistskydd av plåt eller liknande. Reglerna säger 300 mm framför och 100 mm på vardera sidan om eldstadsöppningen.
Det va något sånt här jag tänkt mig, får fixa en domkraft och testa lyfta den lite och se om den rör sig något.

Tomture61
P pellebre skrev:
Det va något sånt här jag tänkt mig, får fixa en domkraft och testa lyfta den lite och se om den rör sig något.
Om huset är försett med diffspärr (plastfolie) så borde det i denna genomföring finnas en gummiduk .
Dvs. inget borde förstöras just där .
På taket kan det vara en god ide att lossa överdelen på skorstenshuven + kolla ev andra infästningar .
På vinden likaså .
Hur du skall lyfta skorstenen 15-20 cm och förankra den där tillfälligt 🤔
Spännband x 2 st på vinden kanske .
När ovanstående är gjort så är det enbart att flytta ut kaminen + glaset 🙂

Att försöka hitta en monteringsanvisning till kamin / skorsten är klokt .

Redigerat:
Att lyfta kaminen ca 5 mm gör att glaset kan dras ut och skorstenen står på kaminen så dn följer med upp och det finns utrymme för 5 mm. Såg att någon redan sagt det att lyfta med reglar. Går bra om en grövre regel på varje sida om benet och en tvärs dom på ytterkant med domkrafter under på båda sidorna. Troligtvis räcker det gott med dom som finns i bilen. Dom kanske inte lyfter så högt och är av saxtyp. Bara en vink, är benet fast i själva kaminen eller är den lös, så pass på lite där. Klart det går inte att slipa mer än till foten, kan bli två svängar med att slipa och lacka, först under allt ( fot och glas + lite till utabför glaset )sen dit med glaset och ner med kaminen, för att kunna slipa/lacka där domkrafterna stod

Om du slår sönder glaset har du samma problem när du ska lägga ett nytt skydd. Kaminen kommer sjunka 6-7mm om glaset tas bort. Anslutning till skorsten kan bli otät.
Själv hade jag låtit glaset vara och slipat runt ikring. Det kommer nog inte synas så mycket om du inte ska betsa övriga golvet.

• Gilla
  • Wow
gaia och 5 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Är inte slå sönder överilat?
Går det att lätta på kaminen på det sätt du beskriver borde det gå att dra fram glasskivan och ställa undan den medans golvet slipas.
Troligtvis sitter det en uteluftsanslutning i foten som gör att man inte bara kan dra ut plattan. Vi tog bort en glasskiva någon gång och då fick vi försöka få loss stosen genom hålet i foten, lyfta kaminen, dra ut eldstadsplanet, lägga under tassar lite tjockare än glaset och sedan ett nytt eldstadsplan som ligger framför kaminen.

Eller helt enkelt (!) skära runt sockeln och specialbeställa nytt glas. Behöver det verkligen vara så stort?

• Wow
UffePlåtis
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Eller helt enkelt (!) skära runt sockeln och specialbeställa nytt glas. Behöver det verkligen vara så stort?
Går inte att skära härdat glas

• Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Någonstans mellan röret och kaminen måste det finnas en skarv då allt knappast blivit monterat i ett stycke. Jag har flyttat en kamin en gång för golvbyte och då lossade jag fyra skruvar på skorstenshuven, en i varje hörn. Huven satt ihop med röret, kilade in två st 2x2 regler mellan huven och skorstenens sidor med hjälp av en person som lyftkraft av röret nerifrån som då ska lyftas rakt upp. Då hänger röret några cm ovanför kaminen som då går att flytta på. I ditt fall är det möjligt, som tidigare påpekats, att kaminen är fastskruvad i golvet.

Men det är klart att det går att flytta på grejerna om det behövs då huset knappast är byggt runt kaminen utan har installerats efter att väggar och tak rests.

Massa bra tips på hur du kan få upp kaminen nån millimeter för att flytta glasskivan. Så länge kaminen lossas från golvet.

Sen tänker jag såhär, vill du ha glas då ”kanske” det är snyggast att slipa även under kaminen. Vill du ersätta med plåt eller annat material som är eldfast då kommer det aldrig synas hur mycket arbete som är nedlagt på slipningen där under.
Personligen hade jag struntat i att slipa under kaminen om det är tänkt att den ska stå där, och skjutit tillbaka glasskivan när allt är klart. Alternativt bytt till en tjockare plåt där under smaksak.

Det är alltid värt att fundera över vilket slutresultat som önskas, då brukar besluten bli enklare att ta hur mycket ansträngning/pengar som ska investeras🙂

Contras säger givetvis att det golvskydd du har är det enda som funkar, för det är väl det enda golvskyddet dom säljer? Du kan sätta dit vad du vill som är eldfast och uppfyller kaminens specifikationer gällande avstånd runt om.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Du kan inte låta glasskivan vara kvar och slipa övrigt golv, sen måla glasskivan så den inte är genomskinlig längre? Om det finns färg som är värmetåligt ^^ Kanske jättebra eller jättedålig idé, vad vet jag :)

• Gilla
Erik_91 och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
K _KirderF_ skrev:
Du måste hissa den från utsidan med rep ner i kaminen och vinsch.
Svar nej :)

Det går att lyfta den nerifrån om du gör en avväxling med två stabila reglar som du sätter på varsin sida om kaminen. Därefter tar du domkrafter och lyfter den, tar bort glasskivan, pallar upp kaminen med klossar så att man kommer åt att fixa golvet en bit under kaminen.

Det räcker med två pelardomkrafter om du tar lyftet stegvis, sida för sida växelvis. Och gör du så här så kan du lufta upp den typ 5 centimeter för att få arbetsutrymme.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Om du slår sönder glaset har du samma problem när du ska lägga ett nytt skydd. Kaminen kommer sjunka 6-7mm om glaset tas bort. Anslutning till skorsten kan bli otät.
Själv hade jag låtit glaset vara och slipat runt ikring. Det kommer nog inte synas så mycket om du inte ska betsa övriga golvet.
Så gjorde vi med en exakt likadan glasskiva. Vi tyckte inte att det var värt besväret att lyfta kaminen, så man slipade runt glaset och lackade därefter om golvet med transparent lack. Det var såklart en nyansskillnad i början, men redan efter några månader var det knappt synbart.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Låna en motorlyft.

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Tomture61
Axhans Axhans skrev:
Så gjorde vi med en exakt likadan glasskiva. Vi tyckte inte att det var värt besväret att lyfta kaminen, så man slipade runt glaset och lackade därefter om golvet med transparent lack. Det var såklart en nyansskillnad i början, men redan efter några månader var det knappt synbart.
Jobbar inte med golvslipning och har ej upplevt detta själv .
Men blir det inte en viss höjdskillnad och svårt att komma tätt intill tex objekt mitt på golvet , golvlister , hörn , trösklar 🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.