13 922 läst · 98 svar
14k läst
98 svar
Glasöverdel köksfläkt i tusen bitar... vad göra?
Medlem
· Västernorrland
· 10 966 inlägg
Jo man kan värma med pistol på det viset men det är ju där vanan kommer in.........Antar att man behöver lite effekt så vanliga hobbygrejer kanske faller bort och är det lite effekt på den så är det ju till att man inte värmer för mycket på ett ställe heller. Då kan ju plasten förändras och det syns tydligt..........
Det är ju glas och inte plast från början av en anledning....P pxp skrev:Såhär går det om man tappar en skruvmejselbit på köksfläktens överdel av härdat glas. Det sa bara *smaff!* följt av ett stilla regn av glas-smulor.
Frankes kundtjänst svarade snabbt att "nej, glasöverdelen finns inte som reservdel, hela fläkten måste bytas". Fläkten är en knapp månad gammal och funkar i övrigt perfekt, så det tar verkligen emot att köpa en ny. Allriskförsäkringen gav inte mycket efter självrisk...
Glaset är inte enbart estetik. Utan överdel blir det jobbigt att hålla rent från damm. Funderar på att snida ihop en ny överdel av formböjt plastglas, men det kanske är trixigt att få till den välvda formen?
Har ni några andra förslag?
Jag måste bara säga att det är ju sjukt dåligt att det inte går att få tag på glasskivan separat? Jag menar kom igen Franke, ska vi inte försöka vara lite mer resursmedvetna än att behöva skrota en ny fläkt för att en glasbit gått sönder? Nu vet jag inte hur mycket du försökte, men jag hade pressat dem hårdare för att få en ersättningsskiva för jag tycker det är orimligt.
"Jaha, vindrutan till din bil gick sönder, synd den har vi inte som reservdel så du får byta bil, eller kanske kan vi rekommendera att köra med plexiglas istället?" (för att alla älskar biljämförelser)
"Jaha, vindrutan till din bil gick sönder, synd den har vi inte som reservdel så du får byta bil, eller kanske kan vi rekommendera att köra med plexiglas istället?" (för att alla älskar biljämförelser)
Håller verkligen med. Att jag drar mig för att köpa en ny fläkt beror inte enbart på kostnaden. Det är ju ett enormt resursslöseri. Jag förväntade mig mer av Franke.H Hajjen skrev:Jag måste bara säga att det är ju sjukt dåligt att det inte går att få tag på glasskivan separat? Jag menar kom igen Franke, ska vi inte försöka vara lite mer resursmedvetna än att behöva skrota en ny fläkt för att en glasbit gått sönder? Nu vet jag inte hur mycket du försökte, men jag hade pressat dem hårdare för att få en ersättningsskiva för jag tycker det är orimligt.
Förr i tiden var tillverkare enligt lag tvungna att hålla reservdelar en viss tid, säger jag utan att ha annat än hörsägen som stöd. Om det nu var så, eller är, kanske du kan testa det kortet. Risken är ju att de backar och ger dig samma eller i närheten av en komplett fläkts prisP pxp skrev:
Tycker den här idén av Jocke är genial. Man slipper resursslöseriet att skrota en helt ny fläkt, och får en helt unik pjäs i köket.J Jocke Best skrev:
Och skulle man misslyckas att få till det bra med mosaiken är plan B att köpa ny fläkt med lite stöd av försäkringsbolaget.
Unik var ordetStockholmM skrev:
Skämt åsido - bra att ni tänker utanför lådan. Idén med mosaik hade jag aldrig kommit på själv.