Vad kostar fläkten?
 
N Niq skrev:
Om du slår ett glas med något spetsigt så behövs det inte mycket kraft alls för att det ska gå sönder.

Se en glashammare som finns på bussar. Du behöver bara knacka lite försiktigt med en sådan på ett härdat glas så är det sönder.
Nu menade jag en vanlig hammare. Beklagar att jag var otydlig.
Vi gör de testerna på labbet.
 
P Pyka skrev:
Nu menade jag en vanlig hammare. Beklagar att jag var otydlig.
Vi gör de testerna på labbet.
Inga problem med en vanlig hammare heller.
 
H HansOT skrev:
Gå till ett bilglasmästeri med en mall av hur glaset ska se ut inkl böjning. Be dom leta bland de större rutorna efter en där din mall passar in på något ställe, sen skär de ut den biten åt dig.
Så har jag ordnat det när jag renoverat veteranbilar som man inte kan få fram rätt ruta till längre.
Dessvärre finns inte den glasmästare jag använde kvar längre men kunde han så finns det säkert andra som kan!
Lycka till!
Vill se när de skär ut hålet på ett härdat glas.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Men.. kolla som någon annan sa på andra märken på fläktar med glas.. Skulle inte förvåna mig om de passar TEX cylinda nova trend.. Har ju glas på toppen. Gå till Elgiganten och mät lite och sedan skulle jag titta på om det ev är samma glas :)

https://resurs.cylinda.se/bilder/99900//pdf/1cr74924.pdf#view=Fit

Ovan har du nova trend 70 cm.. Glaset kostar 3000 kronor.. inte gratis men du kommer säkert kunna hitta glaset billigare.
 
  • Gilla
pxp
  • Laddar…
Det är inte du som lagt ut den i ren frustration?
Metallfläktmontering ovanpå en brun flyttkartong, inomhusmiljö, möjligt installationsprojekt eller förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns alltså fler med samma problem.
 
Minnie Mesola
P Pyka skrev:
Vill se när de skär ut hålet på ett härdat glas.
Laminerat.

Minnie
 
P Pyka skrev:
Men du får inte sönder ett härdat glas som ligger med konvex yta upp med en hammare.

Nu snackar vi om bilglas. Lite hårdare krav.
Nu är visserligen fram- och bakruta på en bil laminerade vilket givetvis påverkar lite grann.. ;)
 
P pxp skrev:
Såhär går det om man tappar en skruvmejselbit på köksfläktens överdel av härdat glas. Det sa bara *smaff!* följt av ett stilla regn av glas-smulor.

Frankes kundtjänst svarade snabbt att "nej, glasöverdelen finns inte som reservdel, hela fläkten måste bytas". Fläkten är en knapp månad gammal och funkar i övrigt perfekt, så det tar verkligen emot att köpa en ny. Allriskförsäkringen gav inte mycket efter självrisk...

Glaset är inte enbart estetik. Utan överdel blir det jobbigt att hålla rent från damm. Funderar på att snida ihop en ny överdel av formböjt plastglas, men det kanske är trixigt att få till den välvda formen?

Har ni några andra förslag?

Prova att maila till nedan adresser, de har hjälpt mig med nytt kretskort till min Franke.

ks-support.se@franke.com eller
maria.kasos@franke.com
 
  • Gilla
Kashew och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
så man köper en bussruta för 90tkr och sågar ut en skiva för ytterligare 2tkr eller köper en ny fläkt?
Den där kommentaren är för dum att svara på och ändå gör jag det. Felet på mig är väl att jag är optimist men vadå bussruta?
 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Men.. kolla som någon annan sa på andra märken på fläktar med glas.. Skulle inte förvåna mig om de passar TEX cylinda nova trend.. Har ju glas på toppen. Gå till Elgiganten och mät lite och sedan skulle jag titta på om det ev är samma glas :)

[länk]

Ovan har du nova trend 70 cm.. Glaset kostar 3000 kronor.. inte gratis men du kommer säkert kunna hitta glaset billigare.
Bra förslag!

Glaset på Nova trend 60 har nästan samma yttermått, men skorstenen är smalare (268) än min (300).
Kan ju gå ändå, om skorstenen kan ansluta mot ovansidan på glaset. Ska mäta lite...
 
  • Teknisk ritning av en produkt, troligen hushållsapparat, med dimensioner och detaljer för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av en köksfläkt med måttangivelser och logotypen för Franke i toppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hodie skrev:
Nu är visserligen fram- och bakruta på en bil laminerade vilket givetvis påverkar lite grann.. ;)
Vindrutan är laminerad men bakrutan är oftast i härdat glas. Finns undantag men dom är ganska få.
Han vill troligen inte heller ha ett glas med uppvärmning. Eller färgat glas vilket dom flesta bilglas är. Finns visserligen ofärgade bilglas.

Dessutom så ska dom skäras från en ny vindruta som kostar en del. Kanterna ska slipas och poleras för att se bra ut. Har man ingen cnc som klarar böjda glas så får man göra det för hand och det tar några timmar.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
P Pakon skrev:
Prova att maila till nedan adresser, de har hjälpt mig med nytt kretskort till min Franke.

ks-support.se@franke.com eller
maria.kasos@franke.com
Tack!
Den första adressen är samma som jag använt hittills. Snabba men avfärdande svar...

Den andra adressen har jag inte provat, men matchar signaturen på den som redan svarat på mina tidigare mail :confused:
 
  • Gilla
Pakon
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Det är inte du som lagt ut den i ren frustration?
[bild]
Finns alltså fler med samma problem.
Nej, det är inte jag (ännu) :D
 
H Hodie skrev:
Nu är visserligen fram- och bakruta på en bil laminerade vilket givetvis påverkar lite grann.. ;)
Laminerade glas är bara semihärdade och tål slag sämre än härdade.
Däremot vinner de på penetrering pga folien mellan glasen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.