9 688 läst · 48 svar
10k läst
48 svar
Gjutit platta rätt?
Det beror helt på vad du godtar och vad du har för förväntningar på resultatet.A Aifosli skrev:
Även om man slipar ner nu så kan du aldrig slipa ned så att plattan blir helt plan. Det är en vanlig missuppfattning.
Slipar du så går du bara på de yttersta mm. Vill du gå djupare så börjar vi prata om att fräsa ned, eller t.o.m. kapa snitt och börja bila.
Är det "endast" de här kanterna från slodan som sticker upp och inga övriga större ryggar, så går det troligen att slipa. Men med tanke på hur arbetet ser ut och vad de sagt till dig, så ligger knappast resultatet inom de +/- 2 mm som man kan räkna med att en gjuten platta gör.
Lite olika faser. Plattan är glättad. Inser tyvärr att det är vatten på plattan antingen från regn eller att jag vattnar, men det bör framgå att den är helt slät.
Jag hade haft väldigt svårt att acceptera nåt som inte är helt slätt. Sen känns det väldigt osäkert att laga kattspåren och synliga isoleringen på ett framtidssäkrat vis, framförallt om ni inte ska bygga in allt?A Aifosli skrev:
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 053 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 053 inlägg
Hursomhelst är frigga mycket billigare än betong.T tobben87 skrev:
Blev väldigt många svar, missa inte mitt med att du behöver en sockel.
Men det ska inte företaget som gjöt plattan göra, du behöver än bättre firma.
Och i början ivarjefall, va saklig och trevlig. Då kommer man ofta längre.
Och nu har du ju fått lite på fötterna.
Redigerat:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 891 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 891 inlägg
Detta är katastrof att de fått det så ojämnt. Jobbar de med gjutning/grundarbeten eller är det en markentreprenad som tagit på sig jobbet?
bifogar bilder på mina pärons hus under och efter gjutning. Det är kört med sloda, sen helikopter, stålglätta och sist polerat, inte slipat(!).
De har det bara betongen som golv invändigt.
I mitt tycke är slipat fult när blasten kommer fram och det blir alldeles prickigt.
bifogar bilder på mina pärons hus under och efter gjutning. Det är kört med sloda, sen helikopter, stålglätta och sist polerat, inte slipat(!).
De har det bara betongen som golv invändigt.
I mitt tycke är slipat fult när blasten kommer fram och det blir alldeles prickigt.
Redigerat: