9 687 läst · 48 svar
10k läst
48 svar
Gjutit platta rätt?
Tråkigt Är det kantelement av cellplast eller ser jag fel? Dessa kommer väl cellplasten bli synlig på i överkant? Känns väldigt dumt att använda till en altan om det är så.
Bästa hade väl varit att från början köra helikoptern och sen borstat ytan så det inte blir så hal. Slipar man betongen så kan den bli väldigt hal vid regn och ännu värre på vintern.
Bästa hade väl varit att från början köra helikoptern och sen borstat ytan så det inte blir så hal. Slipar man betongen så kan den bli väldigt hal vid regn och ännu värre på vintern.
Renoverare
· Kalmar
· 2 848 inlägg
Den plattan kommer aldrig att få så bra att det duger utan ytskikt så det man kan göra nu är fräs/slipa det som är löst flyta hela plattan med ett för ändamålet avsett spackel sen får man nog belägga med klinkers eller epoxy men det får ju din betongare lösa
Wow...
Har varit med och gjort en platta i mitt liv, som dock var mindre. Skulle inte användas till något mer än att ställa en tung sak på, så behövde inte vara någon super finish.
Betongbilen hällde i betongen. Vi gungade och slätade ut det med en hemmagjord sloda(?).
Resultatet är ett slät fin platta som är tusen gånger bättre än detta.
Klarar den inte göra ett bättre resultat än detta, så hade jag inte litat en sekund på arbetet innan gjutningen. Hade inte betalt en krona för detta.
De kan ta bort med allt och göra om!
Eller bevisa med bilder att underarbetet är korrekt gjort.
Har varit med och gjort en platta i mitt liv, som dock var mindre. Skulle inte användas till något mer än att ställa en tung sak på, så behövde inte vara någon super finish.
Betongbilen hällde i betongen. Vi gungade och slätade ut det med en hemmagjord sloda(?).
Resultatet är ett slät fin platta som är tusen gånger bättre än detta.
Klarar den inte göra ett bättre resultat än detta, så hade jag inte litat en sekund på arbetet innan gjutningen. Hade inte betalt en krona för detta.
De kan ta bort med allt och göra om!
Eller bevisa med bilder att underarbetet är korrekt gjort.
Har inte kunnat få denna usla platta ur huvudet. Jag är inte betongare, och undrar då om jag fattat arbetsgången rätt.
Sloda: Släta ytan medans betongen fortfarande är i relativt flytande form.
Glätta med helikopter: När betongen är tillräckligt fast för att gå på, men inte helt stelnad.
Jag kan inte fatta hur det ens skulle gå till att dra med sloda efter helikopter eftersom betongen ska ha stelnat ganska rejält då.
Än mindre fattar jag hur det skulle gå att glätta en platta i betong som är så lös att en katt lämnar spår. Den skulle sjunka ned i armeringen.
De ljuger för dig. Inte en chans att de använt helikopter. Min 7åring kan använda en sloda bättre.
Eller har jag missuppfattat?
Glätta med helikopter: När betongen är tillräckligt fast för att gå på, men inte helt stelnad.
Jag kan inte fatta hur det ens skulle gå till att dra med sloda efter helikopter eftersom betongen ska ha stelnat ganska rejält då.
Än mindre fattar jag hur det skulle gå att glätta en platta i betong som är så lös att en katt lämnar spår. Den skulle sjunka ned i armeringen.
De ljuger för dig. Inte en chans att de använt helikopter. Min 7åring kan använda en sloda bättre.
Den slodan dom har avslutat med är inte samma som man använder för att jämna till betongen under gjutning. Börjar man skura utan att det blir fotsteg ligger man efter, man ska skura när betongen är ganska mjuk. Sen när man börjar glätta ska det vara hårdare men det kommer fortfarande bli fotsteg(som man glättar över)En apelsin skrev:Har inte kunnat få denna usla platta ur huvudet. Jag är inte betongare, och undrar då om jag fattat arbetsgången rätt.
mvh
Slodar gör du får att få ned ballasten från ytan. Detta är minimumarbetet på en platta, oavsett syfte.En apelsin skrev:Har inte kunnat få denna usla platta ur huvudet. Jag är inte betongare, och undrar då om jag fattat arbetsgången rätt.
Sedan kan du gå på och skura den med maskin eller för hand. Kör du maskin så har du en hel skiva på undertill.
När man gjort det några vändor kan man vara nöjd om det ej ska vara ytskikt.
Här behöver man vara ganska finkänslig, då man går på och behandlar innan betongen egentligen är hård nog att gå på. Så kallade betongskor används här, samma princip som snöskor. Går man på för tidigt så bildas det ofta ojämnheter över större yta, går man på för sent så kan betongen skikta sig i ytan och i allra värsta fall blir det bom på det som skurats.
Vill man ha betongen som ytskikt går man efter det på och stålar (stålglätta) betongen. Med maskin så plockas skivan undertill bort och man kör endast med "vingarna".
Mycket finare resultat och ofta det man vill åt i t.ex. garage.
Hej! Precis som du skriver är det så jag tänker.. Hoppas att dom tänker åtgärda detta med ett bra resultat.En apelsin skrev:Har inte kunnat få denna usla platta ur huvudet. Jag är inte betongare, och undrar då om jag fattat arbetsgången rätt.
Hoppas jag med. Kontakta dem på en gång. Jag tycker också att du ska ta kontakt med en till firma som kan plattor för att se vad de säger, eller få den besiktigad. De kan försöka dra en vals om att detta är OK.A Aifosli skrev:
Vad jag fattat, är skillnaden med magnesiumsloda att den också vibrerar betongen, alltså mer bubblor kommer upp till ytan med den. Ytan ska också bli någor jämnare. Stämmer det?
Redigerat:
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 053 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 053 inlägg
När man gjuter har man bara en chans, och det är när man gjuter.A Aifosli skrev:
Går aldrig att förändra efter gjutning, såvida man inte bilar bort allt och gjuter igen.
Dock vill oftast ingen betala för det.
Och det går inte att lägga plattor på den plattan.
PS: har aldrig någonsin sett en luftbubbla komma ur betong, men har inte gjutit massa plattor, men några stycken.
Och ofta kör vi inte helikopter, utan först rivbräda och sen stålar med svärd. Men då är det oftast vitbetong
Redigerat: