PCLarsson skrev:
Behåll isoleringen, då går det att byta inkommande vatten om behov skulle uppstå...norm idag
Tanken är snäll, men tyvärr så är det nog omöjligt i vilket fall.
Där vi bygger så har alla tomter sprängt utom vi, klarade oss precis.
Vilket gjorde det lite bökigare att dra in vattnet, så det går under plattan i singlet nästa hela huslängden, för att sedan svänga av mot servisen.
Såhär i efterhand så skulle man ju ha lagt ett rör att ha slangen i, men när snön försvann och grävfirman som hjälpte mig blev lediga så gick allt sånt väldigt fort, hann inte riktigt med allt där.
Så, slangen är isolerad hela vägen till tomtgräns.

Skulle man behöva byta slangen i framtiden så får man lösa det då.

Matti_75 skrev:
Kapa isoleringen annars får du svårt att få det tätt som är tanken med klacken, att vattnet ska rinna boet från väggarna så du ser det i ett tidigt skede.
Ok, det enda jag har tänkt är att kanske betongen skaver, men samtidigt, sån slang lägger man ju i marken så den är ju rätt tålig.

Men det blir ju en skarp kant.

En annan tanke jag hade var att sätta slangklämma runt isoleringen, dra åt så att den drar ihop sig, strax ovanför klackens tänka ovansida.
Gjuta, och när det har brunnit färdigt släppa på slangklämmorna så att isoleringen expanderar ut mot betongen.
Det borde bli hyffsat tätt tänker jag.

EDIT:

Alternativt sätta en stump slang utanpå och dra en sträng fog mellen kallvattenmatningen och "skyddsrörstumpen".

Redigerat:
lordi skrev:
Ok ok, du behöver inte bli sur.. Jag tittade inte så noga och såg inte att du tagit över en gammal tråd. Gjuta en klack är lätt. Bygg en form runt och fyll med betong. Ingen armering behövs. Men om du räknar med att tvättstugegolvet ska bli som en vattentät balja, så kolla hur du har det vid tröskeln så inte vattnet rinner ut ur rummet vid översvämning.
Karm och tröskel är inte satta än.
Men det är väl 3 cm över golvbrunnen som tröskeln skall vara i våtrum.
Och golvbrunnen är redan nedsänkt när plattan gjöts och har har ett lokalt fall slodat.

Resten av rummet får justeras med flyt för att få fall i hela tvättstugan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.