Jo, jag är helt med på dem bitarna, men det är inte det jag efterfrågar.
Jag vet varför man gör dem, men jag ville ha tips på det konstruktiva utförandet av dem.
Samt detaljen att jag inte har någon RIR för min PEM slang med kallvatten utan endast isolerade.
För att få det tätt, skall man gjuta in rörisoleringen även i klacken, eller skall jag kapa den längs med plattan.
Och sedan gjuta klacken.
 
Stickan56
JOW skrev:
Jo, jag är helt med på dem bitarna, men det är inte det jag efterfrågar.
Jag vet varför man gör dem, men jag ville ha tips på det konstruktiva utförandet av dem.
Samt detaljen att jag inte har någon RIR för min PEM slang med kallvatten utan endast isolerade.
För att få det tätt, skall man gjuta in rörisoleringen även i klacken, eller skall jag kapa den längs med plattan.
Och sedan gjuta klacken.
Jag tror säker att DU vet. Jag kollade bara om JAG förstått rätt.
Jag skulle gjuta in den för att få ett stabilt underlag för tätskiktet.

MVH Stickan
 
Redigerat:
JOW skrev:
Jag har aldrig sett kallvattenmatningen till ett hus komma ut ur väggen dock.
Eftersom det inte är så i mitt fall så känns det lite ointressant för mig, men för nyfikenhetens skull, har någon en bild på kallvatteninmatning som inte kommer upp ur golv i tvättstuga eller motsvarande?
Det är väl ganska vanligt med inkommande kallvatten genom vägg om man har källare. Har det själv hemma, dock inte i tvättstugan. Men har sett det på många ställen.
 
Ok, men nu har inte jag källare.. platta på mark.
Jag har ingen lust att diskutera när var, hur ofta etc.
Jag ska gjuta en klack.
För att golvet i tvättstugan skall bli en balja, golvbrunn finns.
Se tidigare inlägg #11.

Stickan: Ok, jag var osäker om det var en fråga eller ett frågande påstående.. eller hur jag ska förklara.
Men ditt påstående är väl i princip rätt, man gjuter klacken för att utrymmen skall få ett golv enligt nu gällande "standard"/norm.
 
Du behöver ingen armering i klacken. Om du ska ha klinkerssockel i rummet gör du så att klacken hänger ut över sockeln. För extra säkerhet lägger du en sliconsträng runt röret mot betongen efter tjusning.
 
IMG_1123.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ser det ut.
Behålla eller kapa rörisoleringen jäms med plattan.
 
Kapa isoleringen annars får du svårt att få det tätt som är tanken med klacken, att vattnet ska rinna boet från väggarna så du ser det i ett tidigt skede.
 
Behåll isoleringen, då går det att byta inkommande vatten om behov skulle uppstå...norm idag
 
Matti_75 skrev:
Kapa isoleringen annars får du svårt att få det tätt som är tanken med klacken, att vattnet ska rinna boet från väggarna så du ser det i ett tidigt skede.
Klacken är väl i första hand till för att skydda mot vatten som ev skulle uppstå på golvet.
 
PCLarsson skrev:
Klacken är väl i första hand till för att skydda mot vatten som ev skulle uppstå på golvet.
Det kan du täta mot i golvnivå klacken har samma funktion som en balja under diskmaskinen, leda fram vattnet vid ett eventuellt läckage.
 
Stickan56
Matti_75 skrev:
Det kan du täta mot i golvnivå klacken har samma funktion som en balja under diskmaskinen, leda fram vattnet vid ett eventuellt läckage.
Nej, PCLarsson har rätt. Rörgenomföringar i golv är i princip inte tillåtna i ett våturymme.

MVH Stickan
 
Redigerat:
Mikael_L
Stickan56 skrev:
Nej, PCLarsson har rätt. Rörgenomföringar i golv är i princip inte tillåtna i ett våturymme.

MVH Stickan
Tvättstuga/ groventre räknas inte som våtutrymme. Inkommande vatten SKA aldrig komma upp i vägg pga. Kondendsproblem.
 
JOW skrev:
Ok, men nu har inte jag källare.. platta på mark.
Jag har ingen lust att diskutera när var, hur ofta etc.
Jag ska gjuta en klack.
För att golvet i tvättstugan skall bli en balja, golvbrunn finns.
Se tidigare inlägg #11.
Ok ok, du behöver inte bli sur.. Jag tittade inte så noga och såg inte att du tagit över en gammal tråd. Gjuta en klack är lätt. Bygg en form runt och fyll med betong. Ingen armering behövs. Men om du räknar med att tvättstugegolvet ska bli som en vattentät balja, så kolla hur du har det vid tröskeln så inte vattnet rinner ut ur rummet vid översvämning.
 
Stickan56
lordi skrev:
Ok ok, du behöver inte bli sur.. Jag tittade inte så noga och såg inte att du tagit över en gammal tråd. Gjuta en klack är lätt. Bygg en form runt och fyll med betong. Ingen armering behövs. Men om du räknar med att tvättstugegolvet ska bli som en vattentät balja, så kolla hur du har det vid tröskeln så inte vattnet rinner ut ur rummet vid översvämning.
Intressant fråga det där. Någonstans måste ju vattnet ta vägen om det exempelvis är stopp i golvbrunnen. Om det skall var någon vits med att gjuta en klack borde den inte då vara något högre än tröskeln? Dock minst 40 mm från färdigt golv.

MVH Stickan
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.