7 979 läst · 72 svar
8k läst
72 svar
Gjuta hål i garage!?
fgo skrev:
fgo skrev:Det du skulle kunna göra ifall du har lite reglar över är att lägga en kraftigare regel på högkant som en avväxling i mitten. Den måste fästas så den inte vickar eller vrider sig. Då får du nytta av styrkan i balken. Man har större nytta av höjden än bredden på en balk.
Lova att du bjuder på efter bilder också?
Och berätta hur det gick!
Såhär är det stöttat? Hänger du med
Nu hänger jag med.
Jag vågar inte säga go eller no.
Men har du fler reglar så kasta upp några fler i mitten. Jag skulle satt stämparna i mitten.
När ska du gjuta?
Om det inte är i absolut närmaste framtid så kan jag räkna lite lätt på det.
Jag vågar inte säga go eller no.
Men har du fler reglar så kasta upp några fler i mitten. Jag skulle satt stämparna i mitten.
När ska du gjuta?
Om det inte är i absolut närmaste framtid så kan jag räkna lite lätt på det.
Imorgon tänkte jag,fgo skrev:
Hålet är 4,40 lång, 70 cm brett o 17 djupt räknade 525 l betong,, men gör gärna det ,, i watt
1700kg är ju en del. Men en stående regel tål mycket. Det där är inga problem. När det gäller värmen så finns det väl ingen fördel att det är varmare. Bara det inte fryser. Härdningen tar fick längre tid, så låt formen sitta kvar.
Tror det blir mindre om du ej räknade på dem mått jag precis skrev,, för tror det var räknat tidigare på 30 cm djupt istället för dem riktiga 17 cmD Daniel 109 skrev:
Det är runt 1,3 ton du ska ta upp.
Vilket blir 13kN som ska tas upp på 3kvm.
Det blir 4,3 kN/m2
De två mittersta pelarna kommer att ta upp 4,3*0,35*1,4= 2,1 kN
En pelare på 145x45 klarar av ca 26 kN beroende på längd. Om den är stagad i veka riktningen.
Så det ska vara lugnt. (Jag är ingen konstruktör)
Det blir 4,3 kN/m2
En pelare på 145x45 klarar av ca 26 kN beroende på längd. Om den är stagad i veka riktningen.
fgo skrev:Det är runt 1,3 ton du ska ta upp.
Det blir 4,3 kN/m2
Aa tänkte det, har ju 4 stöttar i mitten på hela längden inkluderad med en järnstötta som tål mer o jag har 45×95 så räknar man på det så borde det hålla,,fgo skrev:Det är runt 1,3 ton du ska ta upp.
Det blir 4,3 kN/m2
Ok guys.. hjälp mig nu. Hur gör jag för bästa efterbehandlig av betongen /gjutningen..är ca 8 + grader där det är gjutet.
Vatten, täcka,,hur länge ska stöttorna stå osv osv..
Vatten, täcka,,hur länge ska stöttorna stå osv osv..