De som har gjutit det där golvet är inga yrkesmän. Olle 5 år hade gjort det bättre.
Ska bli intressant att se hur de lyckas med flytet.
 
Redigerat:
krilleman_215 skrev:
en vecka för varje cm betong är gamla skolan.

är det gjutet med vanlig grovbetong?

och den där guidningen var ruskigt ful!

Ja, det är gjutet med Finja grovbetong. Var i kontakt med dem idag som typ skrattade när jag sa att de redan ville flytspackla.. 3-4 veckor...
 
Lite uppdatering...

Vi har nu meddelat firman att de inte behöver komma hit i morgon och vi har tagit kontakt med Villaägarna...

För att visa vilken nivå denna renovering ligger på tänkte jag bjuda på lite bilder på gipstaket de satte upp.. (Som vi tvingade dem att göra om....)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag får ont i magen när jag ser det. Bra val att skicka hem dom. Men hur reagerade dom på det? Får hoppas att detta löser sig på bästa sett för er.
 
Redigerat:
Ja, detta har tagit mycket energi och tid som man normalt inte behöver när man kör helentrepenad... Är dock tacksam att jag inte är helt grön när det kommer till renovering (förutom gjutning) och har kunnat stoppa och rätta till felen allt eftersom.. Men det finns en gräns..

Det jag nämner ovan är bara en bråkdel av de små och stora saker som har hänt men när det kommer till fusk och fel då får det vara nog..

Vi mailade dem idag vårt beslut och de har hört av sig under kvällen men har inte varken kunnat eller velat prata med dem utan tar detta i morgon...
 
Kan ju vara sunt att ta kontakt med villaägarna som du skrev innan så man har lite mer att gå på innan man för några större diskussioner med firman.
 
S
Asså, är du inte på plats när de jobbar? De lyckas få 1cm nivåskillnad på gipsskivorna i taket, hur lyckas de? Har de stoppa upp en sten bakom gipsskivan? Om de står och skruvar upp spillbitar så kanske man ska dra i handbromsen och ifrågasätta deras kompetens.

De saknar uppenbarligen inte bara utbildning, utan även all form av händighet. Helt otroligt att då låtit det gå så pass långt, allt är skit ju...

Provtryckte de golvvärmen till exempel?

När jag måste ta in hantverkare för vissa moment så är jag fullt påläst och är som en hök över dem. Jag ifrågasätter och ser till att allt blir som jag tänkt.

Att ta in helentreprenad och inte närvara med en okänd byggfirma är ju totalt vanskligt. Inte för att vara taskig eller så men vissa kanske ska bo i hyresrätt och vissa klåpare borde låsas in.
 
Redigerat:
I många fall tar man väl in hantverkare för att man inte har tiden till att göra det själv och även ett eget jobb att sköta. Ska man då hänga som en hök över dom så försvinner ju vitsen med det. TS har ju ändå inspekterat och påpekat misstag som dom rättat till. Men med facit i hand skulle han ha skickat hem dom tidigare eller ännu hellre inte anlitat dom ifrån första början. Men det är ju alltid lätt att vara efterklok.
 
DanielF skrev:
Asså, är du inte på plats när de jobbar? De lyckas få 1cm nivåskillnad på gipsskivorna i taket, hur lyckas de? Har de stoppa upp en sten bakom gipsskivan? Om de står och skruvar upp spillbitar så kanske man ska dra i handbromsen och ifrågasätta deras kompetens.

De saknar uppenbarligen inte bara utbildning, utan även all form av händighet. Helt otroligt att då låtit det gå så pass långt, allt är skit ju...

Provtryckte de golvvärmen till exempel?

När jag måste ta in hantverkare för vissa moment så är jag fullt påläst och är som en hök över dem. Jag ifrågasätter och ser till att allt blir som jag tänkt.

Att ta in helentreprenad och inte närvara med en okänd byggfirma är ju totalt vanskligt. Inte för att vara taskig eller så men vissa kanske ska bo i hyresrätt och vissa klåpare borde låsas in.

Ja, nu är det ju så att jag har ett eget jobb att gå till vilket gör att jag inte kan hänga över deras axlar varje dag...

Ja, golvvärmen är provtryckt, var med på den delen..

Oj oj oj Nu får du det att låta som att jag är helt tappad och borde bo i hyresrätt, men jag har toralrenoverat mer än halva huset själv, rivit väggar, byggt nya rum, nytt kök, fönsterbyte, terass, ny bod mm mm och kan en hel del om renovering.. De gånger jag har tagit in hantverkare (våtrummen) så har Mina 3D-skisser, måttsatta ritningar och dagliga avstämningar morgon/kväll fungerat alldeles utmärkt och tidigare resultat blivit kanon!.... Och det är vid dessa avstängningar i detta projekt som jag har upptäckt alla fel och då även taket som de fick ta ner och göra rätt dagen efter med en annan kille som gjorde det. (Första killen är inte kvar på firman..)

Men som Quick är inne på så borde jag dragit i handbromsen ett steg tidigare och inte haft det tålamodet...
 
S
Jag jobbar 100% och driver ett företag vid sidan om, men jag planerar in mina hantverkare så de kommer när jag är ledig. Imorgon kommer en elgubbe och ska koppla in potentialutjämnare till den kommande betongplattan i stallet.

Sen har jag haft hantverkare som gjort stora jobb här i flera veckor, men då har jag anlitat personer jag litar på och då kan jag slippa närvara eftersom jag vet att det blir rätt.

Men okända hantverkare ska övervakas annars får man problem förr eller senare. Speciellt moment som betongplattor där det inte bara är att göra om.
 
Har varit med och gjutit i några källare som din samt tillbyggnader, i en källare finns ingen anledning att gjuta tjockare än 10cm om det inte ska stå bärande väggar på plattan. Armeringen läggs då på distanser och sen kan man fästa värmeslangen uppe på armeringen om man inte vill ha den i botten på rörhållarskena.

Armeringen i botten kommer ju kunna att utsättas för fukt och rosta, all armering måste ha ett täckande betongskikt.

Är man lite händig så fixar man alla fall och nivåer direkt i gjutningen när man lägger ut betongen, efter en duktig betongare behövs inget flytspackel!

Får innerligt hoppas att du inte betalt ett korvar till dessa skojare 😩
 
Tyvärr är detta något som blir mer och mer vanligt. Vem som helst kan ju starta en byggfirma utan några som helst förkunskaper. Det finns ju inget som reglerar detta.
Man skall kunna lita på att en hantverkare sköter sitt jobb. Att vara hemma och övervaka som en hök, leder bara till irritation.
Skall man då behöva ta ledigt från jobbet och vara hemma, så kunde man ju lika gärna göra jobbet själv.
Kanske borde man kräva att få se någon form av yrkes eller utbildningsbevis.
Jag skulle själv inte ha något emot att visa upp mitt om någon frågar.
 
  • Gilla
johnologi
  • Laddar…
S
DanielF skrev:
Asså, är du inte på plats när de jobbar? De lyckas få 1cm nivåskillnad på gipsskivorna i taket, hur lyckas de? Har de stoppa upp en sten bakom gipsskivan? Om de står och skruvar upp spillbitar så kanske man ska dra i handbromsen och ifrågasätta deras kompetens.

De saknar uppenbarligen inte bara utbildning, utan även all form av händighet. Helt otroligt att då låtit det gå så pass långt, allt är skit ju...

Provtryckte de golvvärmen till exempel?

När jag måste ta in hantverkare för vissa moment så är jag fullt påläst och är som en hök över dem. Jag ifrågasätter och ser till att allt blir som jag tänkt.

Att ta in helentreprenad och inte närvara med en okänd byggfirma är ju totalt vanskligt. Inte för att vara taskig eller så men vissa kanske ska bo i hyresrätt och vissa klåpare borde låsas in.
tråkigt att du känner att måste höka over hantverkare.
det finns dom som är bra och har en stolthet över sitt byggande och kunskap
 
S
johnologi skrev:
Ja, nu är det ju så att jag har ett eget jobb att gå till vilket gör att jag inte kan hänga över deras axlar varje dag...

Ja, golvvärmen är provtryckt, var med på den delen..

Oj oj oj Nu får du det att låta som att jag är helt tappad och borde bo i hyresrätt, men jag har toralrenoverat mer än halva huset själv, rivit väggar, byggt nya rum, nytt kök, fönsterbyte, terass, ny bod mm mm och kan en hel del om renovering.. De gånger jag har tagit in hantverkare (våtrummen) så har Mina 3D-skisser, måttsatta ritningar och dagliga avstämningar morgon/kväll fungerat alldeles utmärkt och tidigare resultat blivit kanon!.... Och det är vid dessa avstängningar i detta projekt som jag har upptäckt alla fel och då även taket som de fick ta ner och göra rätt dagen efter med en annan kille som gjorde det. (Första killen är inte kvar på firman..)

Men som Quick är inne på så borde jag dragit i handbromsen ett steg tidigare och inte haft det tålamodet...
du skall inte behöva höka över ett arbete.
tyvärr finns många dåliga hantverkare, både utländska och svenska.
dom utländska är sämre för har inte samma konstruktioner i golv, väggar och tak, dom gör inte på samma sätt i sitt land. då kan det krävas kontroller, även att det finns konstruktionsritningar och arbetsinstruktioner.

många svenska har ingen eller liten kunskap, men startar en byggfirma för att dom ser en viss efterfrågan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.