Krilleman
I min värld har saken varit glasklar, jag har bilat ur hela badrummet/tvättstuga för installation av golvvärme, grävt ur lite för att isolera. Avloppsbytet redan klart. Så långt frid och fröjd.

Nu till problemet. Min tanke har varit att isolera, sen på med golvvärmen på isoleringen och gjuta ett "hederligt" golv med betong och armeringsnät, ca 6-7cm "kaka". Flyta fallet. Men min hjälpreda till grovis vill gjuta med EPS istället för betong. Visst, stå vid en tombola flera timmar och kärra in betongen kanske inte är drömmen. Kalla mig gammalmodig, men för mig känns det mer "rejält"!

Torktiden är lång på betongen, men bra mycket kortare på EPS:en, det har jag koll på. Men för mig spelar det ingen roll. Jag är absolut inte beroende av badrummet/tvättstugan. Tvättmaskin i pannrummet och duschkabin på entréplanet.

Följer man råden på EPS:s hemsida så rekommenderar dom att flyta in golvvärmen, vilket jag själv tycker är sådär, då flytspacklet blir onödigt tjockt = dyrt! Men man kan blanda EPS i 100L hink utan bekymmer...

Vad säger ni experter, om man isolera under, men endå använda EPS:en som substitut för betong. För att skona ryggen i själva gjutmomentet? Funktionen i golvvärmen blir väl kanske OK endå, men det låter ju lite illa att gjuta med EPS som är isolerande i sig, när man lägger in golvvärme...

Jag är inte alls bekväm med detta beslutet då jag vill ha det bra på första (och förhoppningsvis enda) försöket!!!

Men det kanske går lika bra med EPS?

:x:x:x

Tips och erfarenheter mottages med tacksamhet!
 
Gjut med vanlig betong ett säkert sätt.låt andra exprimentera, Gör det mesta av fallet i betomgen så blir det lite eller inget behov av flytspackel.
 
peternicklas
Hade kört med vanlig betng och sedan flytspcklat där det behövs.
 
Håller med övriga talare.
 
Jag har gjort precis som du tänkt men 8-10cm betong + flyt där det ska vara fall.
 
  • Gilla
Mickelitoo
  • Laddar…
Var själv novis på betong, och gjorde ett liknande jobb i somras. Jag gjorde fallet direkt i betongen. Inga problem om man tänker efter lite hur man lägger dragbanorna och är snabb att glätta så man kan justera lite om det behövs. Najade golvvärmen i armeringen, men det var mest för att jag har ett trångt dörrhål och aldrig hade kunnat få in mattor i anständigt format utan att skada slangarna om den redan varit på plats.

Köpte betong i bil. Värt varenda krona, och eftersom allt kom på en gång så var det inga problem att justera fallet. Tänk på att ta maximal fördröjning bara...
 
Redigerat:
Har precis gjutit med EPS och lagt vattenburna slingor på det samt flytspackel. Dom som gjorde jobbet hade kört mycket med EPS och lovordade det. Dom pumpade in både EPS och flytspackel och det gick väldigt smidigt.
 
krilleman_215 skrev:
I min värld har saken varit glasklar, jag har bilat ur hela badrummet/tvättstuga för installation av golvvärme, grävt ur lite för att isolera. Avloppsbytet redan klart. Så långt frid och fröjd.

Nu till problemet. Min tanke har varit att isolera, sen på med golvvärmen på isoleringen och gjuta ett "hederligt" golv med betong och armeringsnät, ca 6-7cm "kaka". Flyta fallet. Men min hjälpreda till grovis vill gjuta med EPS istället för betong. Visst, stå vid en tombola flera timmar och kärra in betongen kanske inte är drömmen. Kalla mig gammalmodig, men för mig känns det mer "rejält"!

Torktiden är lång på betongen, men bra mycket kortare på EPS:en, det har jag koll på. Men för mig spelar det ingen roll. Jag är absolut inte beroende av badrummet/tvättstugan. Tvättmaskin i pannrummet och duschkabin på entréplanet.

Följer man råden på EPS:s hemsida så rekommenderar dom att flyta in golvvärmen, vilket jag själv tycker är sådär, då flytspacklet blir onödigt tjockt = dyrt! Men man kan blanda EPS i 100L hink utan bekymmer...

Vad säger ni experter, om man isolera under, men endå använda EPS:en som substitut för betong. För att skona ryggen i själva gjutmomentet? Funktionen i golvvärmen blir väl kanske OK endå, men det låter ju lite illa att gjuta med EPS som är isolerande i sig, när man lägger in golvvärme...

Jag är inte alls bekväm med detta beslutet då jag vill ha det bra på första (och förhoppningsvis enda) försöket!!!

Men det kanske går lika bra med EPS?

:x:x:x

Tips och erfarenheter mottages med tacksamhet!
Gjöt en hall och med samma funderingar som du så bestämde jag mig för EPSCement och slipsats. Eps primärt för att jag då kunde bygga tillräcklig tjocklek och slipsatsen för att komma ner i pris jämfört med flytspackel. Bra dessutom att det snabbt går att gjuta tjockt utan långa väntetider innan ytbeläggning. Ser inga problem alls med valen så du som med allt annat följer konstruktionsbeskrivningarna med tjocklekar och torktider.


Skickat från Byggahus appen
 
Hur stor yta talar vi om? Har du möjlighet att få leverans med betongbil?

Alla föreslagna sätt ovan fungerar, men kostnad och tid till golvläggning lär variera. EPS och stor mängd flytspackel kan kosta en rejäl slant. Själv hade jag valt vanlig betong SKB och sedan tagit ur för golvbrunnen när det börjar sätta sig (de tipsen har jag fått av några erfarna byggare). Det sista för fallet får du lösa med flytning/spackel.
 
Krilleman
Total yta 11,5m²

Det innebär 115 liter betong för varje cm jag gjuter, 7cm platta = 805L Betong

Kör ens en betongbil ut ynka 805 liter? Omvandlat i säck blir det (ca 13L på varje 25:a) 62 säck. Hur många säckar kan man blanda i en tombola samtidigt?

Skiss över en möjlig lösning i tvättstuga/badrum:
Dubbla duschar med infällda rör till tallrikar i taket högst upp, tvättbänk till vänster samt en WC som inte fanns där förut är tanken.

Duschhörnan blir då 180x180, det ska man väl klara sig på att duscha två samtidigt ;)

Skalenligt? Nja...
hur.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
3-5 säckar beroende på storlek. Kör med två blandare så är den där kubiken snart fixad.
 
Köp standardcement och sand o blanda själv...
 
Jag skulle hyra 2 st 3-fas blandare...sen färdigbetong på säck.....lokalfall gör du direkt i betongen.....
 
Färdigbetong på säck lär bli dyrare än betongbil (om du inte bor väldigt långt från en betongstation). Grovt räknat säg 65 säck (marginal) x byggmaxpris (för enkelhetens skull, weberprodukt är troligen dyrare) = 2600 kr plus att du ska transportera 1,5 ton säckar och bära allt in i huset (i vått tillsånd är det närmare 30 kg/hink). Tror nog att du kan få 1 m3 betongbil för under 2000 kr, men det varierar nog i landet. Har du bestämt dig för betong och det går att komma åt med betongbil, använd bilen! Går inte detta är EPS lättare att bära.

Att blanda helt själv genom att köpa sand, grus och cement blir avsevärt billigare, men då har du ytterligare ett tidsmoment att göra och det är svårt att hinna med, men du kanske har många vänner. :)
 
2000kr för en kubik? Inte här i stockholm iaf......
 
  • Gilla
Vikto
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.