Draven skrev:
Ska man ha denna cement skiva på golvet också tro ?
Varför i hela världen ska du ha en skiva ovanpå golvspånet överhuvudtaget? Du måste ju ändå flytspackla för att få fall, så det absolut vettigaste är att flytspackla direkt på spånskivan.
 
jon_h skrev:
Varför i hela världen ska du ha en skiva ovanpå golvspånet överhuvudtaget? Du måste ju ändå flytspackla för att få fall, så det absolut vettigaste är att flytspackla direkt på spånskivan.
Ja du Jag har inget golv spån utan gles för golvvärme sen gips.
Och varför ska jag flytspackla ?
Jag fixar fall med vanligt spackel upp mot mitt andra lager gips.

Så ... Undrar om jag kan lägga vanligt golvgips eller ska ha cement baserade gips på golvet också ?
 
Om man INTE använder gipsskivor utan istället t.ex. Masterboard eller Minerit VT, behöver man fortfarande dubbel lager då man ska sätta kakel på väggen? Vilken tjocklek på skivorna ska man välja? /Stefan
 
Mikael_L skrev:
I princip vore det bästa att skippa diffplasten på hela den yta som man har fuktspärr på. I praktiken ingen diffusionstät plast alls på hela den vägg som är yttervägg i badrummet.
För tätskiktet fungerar tillräckligt bra som diffusionsspärr där.
Det som är problemet är att skarva dessa två diffusionsspärrar, det får nämligen inte bli några glipor eller nån obetäckt zon. Om det blir någon glipa finns det risk att precis just där kommer en väldig massa varm och fuktig inomhusluft vilja strömma ut vilken i sin medför att det (under vintern framförallt) kommer att kondensera en massa fukt som sen blir röta och mögelskador.

Men med en noggrann konstruktion så kan det säkert fungera bra. De nya reglerna ger dock inget sånt spelutrymme, antagligen för att det anses att allt för många skulle misslyckas med att få till det tillräckligt bra, vilket dom kanske har rätt i.
Jag har sett vad ett läckage i diffusions spärren kan göra vintertid.

Jag har ett dilemma. I vårat badrum så är en vägg yttervägg, men den väggen är vid ett fönster och jag har toaletten där. Frågan är om jag bör ha tätskikt på denna vägg eller det räcker med primer. Om det gör det så slipper jag klabba med att klippa upp diffusionsspärren här . Angränsande vägg(innevägg) har en dusch hörna och här ska jag ha tätskikt också.
Men hur ska jag göra med ytterväggen . HJÄLP !
 
Draven skrev:
Ja du Jag har inget golv spån utan gles för golvvärme sen gips.
Och varför ska jag flytspackla ?
Jag fixar fall med vanligt spackel upp mot mitt andra lager gips.

Så ... Undrar om jag kan lägga vanligt golvgips eller ska ha cement baserade gips på golvet också ?
Aha. Flytspackla eller spackla för hand är naturligtv en smaksak, borde ha skrivit bara "spackla" kanske. Men det blir ju mycket jobb att åstadkomma fall i hela rummet med handspackel.

Vanlig golvgips går bra, och är tillåtet i ett år till.
 
StefanStuga skrev:
Om man INTE använder gipsskivor utan istället t.ex. Masterboard eller Minerit VT, behöver man fortfarande dubbel lager då man ska sätta kakel på väggen? Vilken tjocklek på skivorna ska man välja? /Stefan
Man behövde inte dubbla lager med gips heller, det räckte med enkelgips om regelavståndet var max 450 mm. Dubbelgips på max 600 mm c/c. De cementbaserade skivorna är något starkare vid samma tjocklek, men den vanliga 8 mm Minerit VT ska sättas på max 450 mm c/c. Masterboard finns i 15 mm tjocklek, som går bra att sätta i bara ett lag på 600 c/c.

Naturligtvis väljer man hellre att regla i tätare än att sätta dubbla lag av en så dyr skiva som fibercement.
 
Draven skrev:
Jag har sett vad ett läckage i diffusions spärren kan göra vintertid.

Jag har ett dilemma. I vårat badrum så är en vägg yttervägg, men den väggen är vid ett fönster och jag har toaletten där. Frågan är om jag bör ha tätskikt på denna vägg eller det räcker med primer. Om det gör det så slipper jag klabba med att klippa upp diffusionsspärren här . Angränsande vägg(innevägg) har en dusch hörna och här ska jag ha tätskikt också.
Men hur ska jag göra med ytterväggen . HJÄLP !
Om du inte duschar eller badar mot ytterväggen så är risken oerhört lite för problem, även om man har diffusionsspärr och gipsskivor. Sedan förstår jag inte riktigt hur du tänker med att bara prima ytterväggen, det skulle snarare öka än minska risken för förhöjd fukthalt i den väggen. Du ska ha tätskikt i hela utrymmet.
 
jon_h skrev:
Om du inte duschar eller badar mot ytterväggen så är risken oerhört lite för problem, även om man har diffusionsspärr och gipsskivor. Sedan förstår jag inte riktigt hur du tänker med att bara prima ytterväggen, det skulle snarare öka än minska risken för förhöjd fukthalt i den väggen. Du ska ha tätskikt i hela utrymmet.

Tätskikt i hela utrymmet ?
Du menar att jag måste ta bort min ångspärr inne i väggen, för att jag måste ha tätskikt på denna väggen också fast den inte kommer vara utsatt för väta ?
Eftersom jag har diffusions spärren 50mm inne i väggen och 45mm isoleringen efter den så kommer detta att mögla om jag sen har ett tätskikt på denna vägg.
 
har jag förstått det här rätt? jag har inte tänkt lägga diffusionsspärr i min yttervägg, isolerar med ekofiber/cellulosafiber. Är det då OK att använda gips i ytterväggen trots att jag duschar mot den? Är problemet det att gipset blir "i kläm" mellan tätskikt och diffusionsspärr och aldrig kommer till att torka när äntligen fukten tränger sig igenom tätskiktet? den dag tätskiktet inte håller helt tätt, så får fukten vandra fritt ut genom ekofibern, eftersom jag inte har någon diff.spärr. som hinder?
 
Draven skrev:
Tätskikt i hela utrymmet ?
Du menar att jag måste ta bort min ångspärr inne i väggen, för att jag måste ha tätskikt på denna väggen också fast den inte kommer vara utsatt för väta ?
Eftersom jag har diffusions spärren 50mm inne i väggen och 45mm isoleringen efter den så kommer detta att mögla om jag sen har ett tätskikt på denna vägg.
Enligt branschreglerna ska man ha tätskikt i hela utrymmet, och i och med att du inte duschar mot den väggen så kommer du inte få problem med förhöjd fukthalt i väggen. Du kan naturligtvis välja att göra avsteg från branschreglerna, men var då medveten om att du gör det. Och att de skärpta kraven på tätskikten kommit just för att de ska klara en diffusionsspärr i väggen, även om man duschar mot den.
 
Skeppars5 skrev:
har jag förstått det här rätt? jag har inte tänkt lägga diffusionsspärr i min yttervägg, isolerar med ekofiber/cellulosafiber. Är det då OK att använda gips i ytterväggen trots att jag duschar mot den? Är problemet det att gipset blir "i kläm" mellan tätskikt och diffusionsspärr och aldrig kommer till att torka när äntligen fukten tränger sig igenom tätskiktet? den dag tätskiktet inte håller helt tätt, så får fukten vandra fritt ut genom ekofibern, eftersom jag inte har någon diff.spärr. som hinder?
Det är med säkerhet helt okej med gips om du använder ett av de ångtätare tätskikten. Men det är inte i enlighet med branschreglerna, inte ens under övergångsperioden, de tar dumt nog inte hänsyn till om det finns diffusionsspärr i väggen eller inte.
 
Draven skrev:
Tätskikt i hela utrymmet ?
Du menar att jag måste ta bort min ångspärr inne i väggen, för att jag måste ha tätskikt på denna väggen också fast den inte kommer vara utsatt för väta ?
Eftersom jag har diffusions spärren 50mm inne i väggen och 45mm isoleringen efter den så kommer detta att mögla om jag sen har ett tätskikt på denna vägg.
Det är precis som Jon säger inget problem om du med tätskikt och diffutionsspärr mot ytterväggen om den inte utsätts för väta.
Problemet är när man har duschen där pga att fix och fog suger vatten så är relativa fuktigheten bakom kaklet nästan alltid 100% RH vilket skapr problemet med dubbla fuktspärrar. Har du inte duschen mot yttervägg så kommer du sannolikt inte att få problem.

/Patrik
 
Pasta skrev:
Det är precis som Jon säger inget problem om du med tätskikt och diffutionsspärr mot ytterväggen om den inte utsätts för väta.
Problemet är när man har duschen där pga att fix och fog suger vatten så är relativa fuktigheten bakom kaklet nästan alltid 100% RH vilket skapr problemet med dubbla fuktspärrar. Har du inte duschen mot yttervägg så kommer du sannolikt inte att få problem.

/Patrik
Ok bra.
Då kan jag ha kvar diffusions spärren på denna vägg. Det var några snickare som sa att det var viktigt att ta bort denna,men dom trodde kanske jag skulle duscha mot denna vägg.
Tackar så mycket.
 
Har precis köpt Masterboard skivor till väggarna i vårat badrum på 8 kvm. Tycker inte det var så farligt dyr i sammanhanget. 399*9=3600:- Är inte mycket när totala materialkostnaden ligger på nästan 100000:-

Verkar relativt lättarbetade för att vara fibercement, känns inte alls så hårda som jag hade förväntat mig.
 
Cedrix skrev:
Har precis köpt Masterboard skivor till väggarna i vårat badrum på 8 kvm. Tycker inte det var så farligt dyr i sammanhanget. 399*9=3600:- Är inte mycket när totala materialkostnaden ligger på nästan 100000:-

Verkar relativt lättarbetade för att vara fibercement, känns inte alls så hårda som jag hade förväntat mig.
Vad har du lagt på golvet då ?

Någon länk till denna masterboard ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.