Min svärfar renoverade sitt badrum för ett par månader sedan. Då satte han in duschkabin. Jag frågade varför han gör det i ett nytt badrum. Allt läcker så småningom sa han.

Tja, kanske får dushkabinerna en renässans ändå?
 
Pasta skrev:
Där har du nog fel Jon! har varit på föreläsning med Ingemar Samuelson på SP och enligt honom så har man sett mögel på kartongips mellan yttervägg och fuktspärr i ett flertal fäggar som rivits och enligt honom tillför man fukt redan när gipsen rollas med vattenbaserade primer och tätskickt som leder till att mögelprocessen börjar sedan drivs detta på pga problematiken meddiffspärr ångtätare än tätskicktet.

Däremot vet jag inte om det kan anses vara ett problem mot innerväggar och golv kanske överdriver BKR i sitt förbud där, möjligen kan problemet vara vattenbacerade rollade produkter som skapar problem även där.

Förmodligen kommer ganska snart nya produkter som ersätter kartonggipsen till mer humana priser än Minerit VT och masterboard vilket säkerligen kommer att pressa priset även på dessa.

/Patrik

Vad jon nog menar är att ett TÄTT tätskick skäpper igenom såpass små mängder vatten att problem inte uppstår i någon större omfattning.
Vatten i kontakt med papp bildar inte mögel per default. Prova själv att väta ner lite kartong och låt det torka.
 
Mattias_Bjb skrev:
Vad jon nog menar är att ett TÄTT tätskick skäpper igenom såpass små mängder vatten att problem inte uppstår i någon större omfattning.
Vatten i kontakt med papp bildar inte mögel per default. Prova själv att väta ner lite kartong och låt det torka.
TÄTT är ju svårt att deffinera enl BBR och BKRs GVK skall tätskicktet vara tätare än 1 miljon s/m vilket antagligen inte heller räcker med tanke på att plastfolie som används som diffspärr har ett ångmotstånd någon stans mellan 2-4 miljoner s/m

Limmade gummimenbran och liknande kan kaske kan räknas som TÄTA.

Enligt Ingemar Samuelsson på SP så har dom testat ett flertal rollade tätskickt och dessa låg mellan 35 000 och 750 000 s/m och leverantörerna redovisade själva inte ångmotståndstalet och de var godkända av BKR.

Problemet med de vattenbacerade rollade tätskicketn ar att pappen blir våt och sedan blir tät skicktet tätt och fukten kvar i pappen och på kartonggips bildas mycket snabbt svartmögel betydligt snabbare än på andra organiska material tex träprodukter.


/Patrik
 
Borde inte detta kunna lösas med mekanisk ventilation där man har tätskickt mot yttervägg?

Sen så undrar jag, finns de tätskickt som dom testade, samt Gips-skivor listade någonstans?

Läst hela rapporten men står inget där...?!
 
Pasta skrev:
Problemet med de vattenbacerade rollade tätskicketn ar att pappen blir våt och sedan blir tät skicktet tätt och fukten kvar i pappen och på kartonggips bildas mycket snabbt svartmögel betydligt snabbare än på andra organiska material tex träprodukter.


/Patrik
Även om det blir mögel så borde det bli obetydligt pga av ovan orsak.
Det möglar ju inte enbart pga av fukt. Det krävs ju även syre och finns det syreutbyte borde väl den fukt som det blir pga av appliceringen torka upp?
Och borde det inte då vara samma problem med en våtrumstapet och matta? Är inte de limmen vattenbaserade som används till de produkterna?
 
Det spelar inte någon roll vilken skiva man använder om badrummet ser ut som så här. Kakel-tätskikt-byggskiva(ex.gips)-diffspärr(plast)
Byggskivan är helt innesluten och minsta lilla fukt som kommer in kan omöjligen ta sig ut och där frodas möglet.
jag vet inte om larmet enbart menar gipsskivor på ytterväggar med diff-spärr.
Det borde inte vara något problem med gips med ett riktigt utfört tätskikt för den lilla fukt som kommer in i gipsen borde ventileras bort.
 
addee skrev:
Borde inte detta kunna lösas med mekanisk ventilation där man har tätskickt mot yttervägg?

Sen så undrar jag, finns de tätskickt som dom testade, samt Gips-skivor listade någonstans?

Läst hela rapporten men står inget där...?!
Tror inte att SP ofentligt redovisar jämförande tester de vill och skall vara oberoende, däremot gör de tester i forskningssyfte samt tester åt enskillda fabrikanter på deras produkter.

/Patrik
 
Om man låter en mattläggare svetsa platsmattor på golv och vägg då? Och sen på med kakel. Borde inte det vara tillräckligt tror ni?
 
HakanJ skrev:
Om man låter en mattläggare svetsa platsmattor på golv och vägg då? Och sen på med kakel. Borde inte det vara tillräckligt tror ni?
Det är mycket mycket värre, gör INTE det !!

Dels gälelr inte plastmattor som tätskikt (dom fallerar eftet ett par år eftersom dom inte tål fixet), dels kan dom vara för ostyva, och rör dom på sig så spricker fogen/kaklet lossnar.

Sen blir det ju ännu tätare, så kommer det in fukt, tex byggfukt från spackel eller ngt, så kommer fukten definitivt vara inspärrat mellan ef diff-spärr och plastmattan då.

Jag tror att grundproblemet är att vi bygger för täta hus. Diffspärren innanför isoleringen är ju där för att fukt inte skall in i isoleringen och försämra isoleringsförmågan. Egentligen är det bättre att låta fukten vandra och torka ut - och aldrig spärra på två sidor om ett skikt.

Larmet om puts på cellplast är ju samma sak - fukt spärrat innanför två tätskikt.

När det gäller badrum vet jag inte hur dom kommer lösa det framöver, men att bara byta skivsort känns kortsiktigt. Då kanske inte möglet växer - men fukten ligger ju kvar - och hur påverkas framtida material av det ?

totallösningen torde involvera ngn sort mekanism för att ventilera ut fukt tycker jag..

/K
 
Ok, ingen plastmatta då.
Jag håller precis på att bygga upp ett nytt badrum, och det är bara ena halva väggen som hamnar i riskzonen då det är en yttervägg. De andra sidorna har jag inte satt någon byggplast.

Pytteliten dusch och det är bara en meter som kommer att ha vattenstänk på sig och med en fuktstyrd fläkt tycker jag det borde klara sig.

Man vill ju inte ta bort gipset som jag nogsamt har fäst med både skruv och monteringslim (PL400 - människans bästa vän :)
Det är mer lim än skruv kan man säga = fullständigt omöjligt att få bort. Men väldigt stabilt.
 
Varför bygger man med både diff-spärr och tätskikt på samma vägg?
 
klaskarlsson skrev:
Det är mycket mycket värre, gör INTE det !!

Dels gälelr inte plastmattor som tätskikt (dom fallerar eftet ett par år eftersom dom inte tål fixet), dels kan dom vara för ostyva, och rör dom på sig så spricker fogen/kaklet lossnar.

Sen blir det ju ännu tätare, så kommer det in fukt, tex byggfukt från spackel eller ngt, så kommer fukten definitivt vara inspärrat mellan ef diff-spärr och plastmattan då.

Jag tror att grundproblemet är att vi bygger för täta hus. Diffspärren innanför isoleringen är ju där för att fukt inte skall in i isoleringen och försämra isoleringsförmågan. Egentligen är det bättre att låta fukten vandra och torka ut - och aldrig spärra på två sidor om ett skikt.

Larmet om puts på cellplast är ju samma sak - fukt spärrat innanför två tätskikt.

När det gäller badrum vet jag inte hur dom kommer lösa det framöver, men att bara byta skivsort känns kortsiktigt. Då kanske inte möglet växer - men fukten ligger ju kvar - och hur påverkas framtida material av det ?

totallösningen torde involvera ngn sort mekanism för att ventilera ut fukt tycker jag..

/K
Det finns visst godkända lösningar med kakel på plastmatta, som dessutom kan vara ett riktigt bra alternativ.

GVK - Säkra Våtrum

Att hus idag byggs täta är en förutsättning för att klara våra högt ställda energikrav utan att få problem med fukt. Med den isoleringen som krävs idag skulle du få daggpukten i väggen med kondens och fuktproblem till följd

Att tätskicktet skulle kunna vara för tätt är helt fel tänkt! Problemet är att diffspärren er tätare än tätskiktet.

/Patrik
 
vår dusch-hörna kommer att ha två väggar mot innervägg och en mot yttervägg. Kanske det skulle vara bäst att mura mellanväggen av leca-block istället för att slå upp gips-skivor. Så kan man ju kosta på sig fibercementskiva mot ytterväggen. i resten av badrummet där man inte blöter ner borde man väl kunna lägga gips-skivor.
 
Pasta skrev:
Det finns visst godkända lösningar med kakel på plastmatta, som dessutom kan vara ett riktigt bra alternativ.

GVK - Säkra Våtrum

Att hus idag byggs täta är en förutsättning för att klara våra högt ställda energikrav utan att få problem med fukt. Med den isoleringen som krävs idag skulle du få daggpukten i väggen med kondens och fuktproblem till följd

Att tätskicktet skulle kunna vara för tätt är helt fel tänkt! Problemet är att diffspärren er tätare än tätskiktet.

/Patrik
Jo men då pratar du om speciella mattor som just tätskikt - inte en plasttapet/matta som man sen kaklar över !?

Iof kanske det var det ovan menade- man jag tolkade som att man ville ha "dubbla ytskikt" i princip - vilket ju inte är godkänt.

Tätskiktet i ett våtrum skall ju vara tätt förstås - felet är ju att man har ett till tätskikt som gör att fukten inte kan ta vägen någonstans om den väl är inne i konstuktionen !

/K
 
Storån skrev:
Varför bygger man med både diff-spärr och tätskikt på samma vägg?
Diffspärren fungerar även som konvektionstätning plasten skall därför vara lufttät i hela huskonstruktionen och mellan alla konstruktionsdelar som tak vägg och bjälklag.
Huset skall vara tätt och ha kontrollerad ventilation med återvinning för att vara energisnålt.

Eventuellt så skulle man vid badrumsytterväggen kunna byta ut plasten mot goretex liknande material som tex mataki halotex D50 eller liknande för att tätskicktet skall vara mer ångöppet än diffspärren (konvektionstätningen).
Mataki


/Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.