Varför blir alla så hysteriska när jag säger att jag bakom ett tätskikt har plywwod där jag ska kakla.
Den är ju formstabil å skulle gipsen mögla (pappen) så torkan den sämre än plywood.
Risken för mögel är väl högre med gips.
Man hade ju brädor/masonit tidigare å det verkar ha fungerat..
Den är ju formstabil å skulle gipsen mögla (pappen) så torkan den sämre än plywood.
Risken för mögel är väl högre med gips.
Man hade ju brädor/masonit tidigare å det verkar ha fungerat..
Tror gipsen hjälpar till att ”döda” ytan så den inte rör sig. Finns väl risk nu att plyfan kommer vilja röra sig och därmed plattorna spricka ? Fast den risken är kanske obefintlig jag vet faktiskt inteNailman skrev:
För det första tycker jag inte om gips. Passar inte i ett över 200 år gammalt torp. Och när tätskiktet kommer på så måste det väl ta upp lite rörelser från plywooden tänker jag. Å säkert vatten är ett överdrivet påhitt. Innan vattnet har nått upp till 2 meter har det runnit ut genom dörren.J Johan456 skrev:
Det känns som att du antingen försöker intala dig själv detta, eller övertyga någon annan men tyvärr så är gips det bättre skulle jag säga.Nailman skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 126 inlägg
Problemet är ju inte att det börjar läcka uppe i taket, utan i skarven mellan vägg och golv...Nailman skrev:
Vad består golvet av, och vad ska du ha på det?
Lösningen för den principfasta är förstås att skippa plywood och gips och gå direkt på lerklining eller puts bakom kaklet.
(Gipsskivan började tillverkas under första världskriget, Masoniten först under mellankrigstiden).
(Gipsskivan började tillverkas under första världskriget, Masoniten först under mellankrigstiden).
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 538 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 538 inlägg
Badrum passar överhuvudtaget inte i ett 200 år gammalt torp. Inte kakel heller för den delen. Eller plywood.Nailman skrev:
Beror ju på hur du tänker använda ditt badrum.
Duschhörna som är kaklad eller en tät duschkabin, eller ingen dusch.
Men generellt om det är ett 200-årigt torp med sina rörelser utifrån årstiderna, skulle jag vara extra noggrann och inte förlita mig på hur det var förr när badrum inte fanns eller senare men då inte med fristående duschplatser.
Sedan gör du som du själv vill och tycker passar.
Duschhörna som är kaklad eller en tät duschkabin, eller ingen dusch.
Men generellt om det är ett 200-årigt torp med sina rörelser utifrån årstiderna, skulle jag vara extra noggrann och inte förlita mig på hur det var förr när badrum inte fanns eller senare men då inte med fristående duschplatser.
Sedan gör du som du själv vill och tycker passar.
Masonit kom på 20 talet. Och det är en utbyggnad på ett gammalt hus för att vara exakt. Och det är matta uppdragen 20 cm.
Det är väl kanske heller inte riktigt tidsmässigt.
Men det är det här med plywood. Med ett tätskikt på tänker jag att det borde funk...
Det är väl kanske heller inte riktigt tidsmässigt.
Men det är det här med plywood. Med ett tätskikt på tänker jag att det borde funk...
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 538 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 538 inlägg
Man använder ju gipset för att minimera risken för så stora rörelser att fogarna spricker (eller i värsta fall kaklet). Men om du är beredd att riskera lite rörelser så är det ju fritt fram. Tänk dock över försäkringsfrågan ordentligt innan du sätter igång. Återrapportera gärna hur det gick sen!Nailman skrev:
Kakel passar kanske inte heller i ett 200 år gammalt torp ...Nailman skrev: