2 299 läst · 36 svar
2k läst
36 svar
Gigantiska säkringar på inkommande el
Egentligen inget alls, jag var bara nyfiken varför jag hade ett extra proppskåp med gigantiska proppar före mina huvudsäkringar.. Men sen upptäckte en av läsarna en säkerhetsrisk med det proppskåpet, så nu handlar tråden om det iställetA avh67f skrev:
Det med säkerhetsrisk, tror jag du kan glömma oavsett sprucket porslin, så är överbyglingen konstant. men inget ovanligt att det kommer något i stil med säkerhet och brandfara i EL-trådarna på detta forum, Ska liksom skrämmas upp en del, av dom som ska vara kunninga på området. Inkommande PEN på översidan och ut på undersidan, inget fel som syns. Så somna om, är inget farligt där.G Galten skrev:
Fascinerande. Hur kan du se om det finns fel i TS anläggning eller inte? Det har inte postats några bilder alls på innanmätet.J jonaserik skrev:
TS, anledningen till att bryta spänningen i din anläggning är att det inte ska uppstå ljusbågar när säkringarna i lådan skruvas ur. Det är endast efter att de är urskruvade som man kan ta loss beröringsskyddet, annars är propphuven i vägen. Värt att notera är att det fortsatt då är full spänning i botten på säkringshållarna samt på anslutningsskruvarna.
Troligen behöver du inte göra något alls. Det är bara något som kan vara värt att kontrollera i en gammal anläggning.
Du är en av dom som ska måla gubben på väggen, nästan för det mesta. Så var lite mer tänksam, den sortens säkringslåda är för TNC och har otroligt stadiga anslutningar i sig. Och inte lossarna det något. har inte sett någon av dessa lossna på PEN , däremot brända passkontakter. Men då har det varit 63 amp ut till anläggningen med, inte som nu med 16 eller 25 amp. Och oavsett om porslinet på PEN-anslutningen är sprucken, så är överfallen och mellanblecket intakt. kan t.o.m. hänga i luften med och kontakt är tillfylles.tommib skrev:
Nu är det oavsett vad jonaserik skriver inte alls ovanligt med delbar plint i den typen lådor. Skälet till de tre hålen är att säkringslådan är avsedd att i utgående grupp kunna läggas TNS och hålen ger möjlighet att skilja och mäta tex isolation utan att ta bort pertinaxskivan.tommib skrev:Det kan vara, som HSP säger, att du skulle behöva byta en komponent eller koppla om i den lådan. Det är rätt enkelt att ta reda på men kräver att du bryter spänningen i huset, tar ur säkringarna och demonterar beröringsskyddet (den bruna skivan). Under där ser du tre säkringar och en plint där PEN kommer in och skarvas. PEN är kombinerad skyddsjord och nolla, helt standard både nu och då. Problemet är om plinten den skarvas på är delbar, dvs det sitter en skruv som förbinder de två anslutningarna med varandra. Om den blir lös och man tappar anslutningen mellan inkommande och utgående PEN får man ett mycket farligt fel, PEN-släpp. Detta gör att man får 0-400 V på höljet på alla skyddsjordade apparater och vad värre är "ser" inte en JFB detta fel.
Risken för att det ska hända är minimal men man vill undvika sådana plintar idag.
Man ska inte måla fan på väggen, det är som sagt extremt osannolikt men då konsekvensen är hög kan det vara värt att titta efter, speciellt eftersom beröringsskyddet inte ser ut att vara plomberat (vilket det borde vara).
Ev kan du se plinten genom de tre hålen till vänster i beröringsskyddet, men det lär vara svårt att ta bild på den och visa på forumet. Hålen är där för att man ska kunna efterdra anslutningarna på plinten om jag inte misstar mig helt.
Detta är vanliga utförandet och vissa specialtyper hade ren skarvplint med överfall på in/ut och fast del mellan. Mycket lämpligt att som HSP skrev kolla och åtgärda om det behövs.
(Nu har jag då tyvärr gett ett bidrag till elforums långbänkar vilket inte ses med blida ögon av vissa. Men så blev det nu ändå.)
Inte att rota i är rätt, men är det förbjudet att bryta all inkommande el med att ta ur säkringarna, för att göra tex strömlöst vid ombyggnad av central eller byte av den. Är ju lika med ett mätarskåp på vägg, dom flesta mätarna har brytare strömbrytare i sig i dag, men som en extara säkert kan man ta ur mätarsäkringarna.E elmont skrev:
Så därom finns inget fel eller annat.
Jag har bott 20 år i huset och aldrig ens öppnat detta skåpet. Så att något skulle falla sönder av sej själv känns lite långsökt. Men jag hör med min vanliga elektriker om det är något som bör kollas upp.
Det är kanske mer skåpets existens som känns lite underlig. Är det normalt att ha ett säkringsskåp före huvudsäkringarna och elmätaren? Mitt hus var för många år sen ett tvåfamiljshus så det kanske beror på det.
Huset är byggt 1936 och tyvärr har det nog bott folk här med olika syn på elsäkerhet genom åren. Min elektriker har hittat en del underliga grejer och jag har proppskåp överallt utan att riktigt veta vad som går till vad. Vet iaf att källarbelysningen och ugnen har samma propp 🤨
Det är kanske mer skåpets existens som känns lite underlig. Är det normalt att ha ett säkringsskåp före huvudsäkringarna och elmätaren? Mitt hus var för många år sen ett tvåfamiljshus så det kanske beror på det.
Huset är byggt 1936 och tyvärr har det nog bott folk här med olika syn på elsäkerhet genom åren. Min elektriker har hittat en del underliga grejer och jag har proppskåp överallt utan att riktigt veta vad som går till vad. Vet iaf att källarbelysningen och ugnen har samma propp 🤨
Sätt en 16A uttag där så har du lite gratis el😉G Galten skrev:Jag har bott 20 år i huset och aldrig ens öppnat detta skåpet. Så att något skulle falla sönder av sej själv känns lite långsökt. Men jag hör med min vanliga elektriker om det är något som bör kollas upp.
Som nämndes några gånger tidigare är det ett alltför typiskt fel som inte har något att göra med hur länge du bott där eller sett och öppnat lådan. Är din elektriker ovan vid både utförandet och hur vanligt felet kan vara bör du istället be om en kontroll ev som elmont skriver av nätägaren men det är inte nödvändigt att gå den vägen.G Galten skrev: