34 608 läst · 320 svar
35k läst
320 svar
Ger Isovers distanshylsa luftspalt (fasadskiva)?
jag och SHB tar våran diskussion över PM.GK100 skrev:Gör dig inte till hul, förhoppningsvis är inget oklart i det inlägget för någon med dina kapaciteter. Att du kör med SBH i någon sorts ringlek må vara hänt men det ser som jag ser det oerhört tråkigt för att inte säga fånigt ut. Jag skrev tidigare och nu bara för att lite ge en signal om att det inte för framåt som ni håller på.
Det intresserar mig inte tillräckligt och ger heller inga mervärden för tråden att även jag skulle gå in i detta tugg. Enda skillnaden vore att det ganska snart skulle utkristallisera sig i en betydligt mer faktabaserad riktning där varje part direkt skulle få visa genom egna svar och grova beräkningar vad man syftar på. Och där hjälper då inte några labbväggar under förhållanden som man ganska lätt kan ställa frågor kring om de är relevanta i verklighetens väggar.
Ni kan väl skicka PM mellan varandra istället för alla dessa korta inlägg utan större värde åtminstone för mig som läsare. Ja fortsätt gärna om ni vill det är ju inget som tvingar mig läsa men ändå.
Kom med lite faktabaserande teorier eller beräkningar om du så vill som visar att enbart horisontell läkt är en fullgod luftspalt.
Det har jag ju efterfrågat hela tiden men ingen har lyckats presentera något, jag har däremot presenterat flera olika.
Förresten varför skriver att jag kör med SHB.GK100 skrev:Gör dig inte till hul, förhoppningsvis är inget oklart i det inlägget för någon med dina kapaciteter. Att du kör med SBH i någon sorts ringlek må vara hänt men det ser som jag ser det oerhört tråkigt för att inte säga fånigt ut. Jag skrev tidigare och nu bara för att lite ge en signal om att det inte för framåt som ni håller på.
Det intresserar mig inte tillräckligt och ger heller inga mervärden för tråden att även jag skulle gå in i detta tugg. Enda skillnaden vore att det ganska snart skulle utkristallisera sig i en betydligt mer faktabaserad riktning där varje part direkt skulle få visa genom egna svar och grova beräkningar vad man syftar på. Och där hjälper då inte några labbväggar under förhållanden som man ganska lätt kan ställa frågor kring om de är relevanta i verklighetens väggar.
Ni kan väl skicka PM mellan varandra istället för alla dessa korta inlägg utan större värde åtminstone för mig som läsare. Ja fortsätt gärna om ni vill det är ju inget som tvingar mig läsa men ändå.
han är utbildad civilare och mer år än mig i branschen så borde väll kunna sin sak eller?
Om jag går in på Isovers hemsida och klickar på Fasadskiva så står det under rubriken "Luftspalt bakom träpanel" följande:
"Luftning bakom träpanel är lika viktigt som bakom andra fasadmaterial ... Vid stående panel ... Här sätts spikregeln horisontellt vilket gör att ingen luftspalt bildas. Genom att placera en läkt i höjdled innan den horisontella spikregeln sätts skapas en luftspalt"
Har ni verkligen läst monteringsanvisningarna när ni har byggt alla de där husen?
"Luftning bakom träpanel är lika viktigt som bakom andra fasadmaterial ... Vid stående panel ... Här sätts spikregeln horisontellt vilket gör att ingen luftspalt bildas. Genom att placera en läkt i höjdled innan den horisontella spikregeln sätts skapas en luftspalt"
Har ni verkligen läst monteringsanvisningarna när ni har byggt alla de där husen?
De stödjer mina påståenden ganska tydligt tycker jag.Nyfniken skrev:Om jag går in på Isovers hemsida och klickar på Fasadskiva så står det under rubriken "Luftspalt bakom träpanel" följande:
och visar att de montaget vissa i tråden gjort är helt felaktigt
Men detta är allmän kunskap och ändå byggt ganska mycket fastigheter och aldrig varit med om att man skippar luftspalten.Nyfniken skrev:Om jag går in på Isovers hemsida och klickar på Fasadskiva så står det under rubriken "Luftspalt bakom träpanel" följande:
förutom när man byggde enstegstätade fasader för ett antal år sedan.
De folk i tråden som bygger på detta sättet med enbart en horisontell läkt bygger i princip en enstegstätad konstruktion. Vi vet alla om problemen som kan uppstå.
Du menar K-ritnigar?Nyfniken skrev:Om jag går in på Isovers hemsida och klickar på Fasadskiva så står det under rubriken "Luftspalt bakom träpanel" följande:
Jag har inte byggt ett smack. Men jag tycker att ämnet är intressant.GK100 skrev:Både du och hul har på något sätt gravt misslyckats i flera väsentliga steg i era byggen om det som blivit trådens absurda skrivcirkus dvs om vertikal läkt ät så viktig/nödvändig visar sig avgörande. Flera av frågorna som vissa fört in tex vad innebär siffrorna från studierna och vid vilka nivåer bör vi se det som problematiskt? Vilken andel av förtäckande yta behöver frigöras av spalter pga botten/lockbrädor för att ventilation vertikalt blir tillfyllest? Varför ses just verikala komponenten så viktig sker inte olika transporter av vatten förutom fritt lika väl i alla riktningar?
"Varför ses just verikala komponenten så viktig sker inte olika transporter av vatten förutom fritt lika väl i alla riktningar?" - Jag vet inte om det var en fråga riktad till mig, men i änden på dessa horisontella fack sitter ju knutbrädorna/motsvarande. Den luften är ju instängd och kommer ingen vart.
De är precis de jag försöker säga att luften blir instängd, skapas inget fritt luftflöde.Nyfniken skrev:Jag har inte byggt ett smack. Men jag tycker att ämnet är intressant.
"Varför ses just verikala komponenten så viktig sker inte olika transporter av vatten förutom fritt lika väl i alla riktningar?" - Jag vet inte om det var en fråga riktad till mig, men i änden på dessa horisontella fack sitter ju knutbrädorna/motsvarande. Den luften är ju instängd och kommer ingen vart.
För att ventilera bort fuktig luft krävs ny torr luft. Utan en hög luftomsättning blir de omöjligt
Nej, är det ritat med vilje så är det inte felritat. Men alla begår ju misstag, även de bakom skrivbord.SBH skrev:
Konstigare saker har ju hänt än att en konstruktör har glömt att rita in lite läkt på en ritning. Om man då får en ritning i sin hand där det fattas sådan där man själv tycker att det borde finnas med så gör man klokt i att kontrollera med den som har gjort ritningen om det verkligen ska vara så.
Eller så låtsas man som att det regnar och bygger på exakt efter ritningen och skyller på någon annan när det sen visar sig att det har blivit fel (men som det var ritat).
Hade vi byggt blint efter ritning så hade de varit ganska mycket fel, konstruktörer är människor dom med, görs fel hela tiden.Nyfniken skrev:Nej, är det ritat med vilje så är det inte felritat. Men alla begår ju misstag, även de bakom skrivbord.
Konstigare saker har ju hänt än att en konstruktör har glömt att rita in lite läkt på en ritning. Om man då får en ritning i sin hand där det fattas sådan där man själv tycker att det borde finnas med så gör man klokt i att kontrollera med den som har gjort ritningen om det verkligen ska vara så.
Eller så låtsas man som att det regnar och bygger på exakt efter ritningen och skyller på någon annan när det sen visar sig att det har blivit fel (men som det var ritat).
Sedan ska man veta att de som ritar k-ritningar oftast är nyexade konstruktörer och då får man börja med att bara rita CAD.
Lätt då att missa något eller inte se ett fel om de begås.
nämner dom de i sin beskrivning så ska de ju självklart vara.
Sedan är de ju ganska logiskt med att de behövs en luftspalt
Men nu säger ju Isover att de krävs lutning med horisontel och vertikal läkt vi träpanel för att skapa en luftspalt.SBH skrev:
Du sa tidigare att du följde Isover eftersom dom vr leverantör och borde veta.
Gäller de inte fortfarande?