Nyfniken Nyfniken skrev:
Om jag går in på Isovers hemsida och klickar på Fasadskiva så står det under rubriken "Luftspalt bakom träpanel" följande:
"Luftning bakom träpanel är lika viktigt som bakom andra fasadmaterial ... Vid stående panel ... Här sätts spikregeln horisontellt vilket gör att ingen luftspalt bildas. Genom att placera en läkt i höjdled innan den horisontella spikregeln sätts skapas en luftspalt"

Har ni verkligen läst monteringsanvisningarna när ni har byggt alla de där husen?
Här är ju inga korslagda läkt.
http://www.isover.se/sites/isover.s...etsanvisning_isover_fasadskiva_30_2016-12.pdf
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Nej, men är inte distansen någon tum längre än isoleringen är tjock? :thinking:

Det ger ju samma effekt.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej, men är inte distansen någon tum längre än isoleringen är tjock? :thinking:

Det ger ju samma effekt.
Nej!
 
Vem tar på sig att ringa till Isover? :rofl:
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
S
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej, men är inte distansen någon tum längre än isoleringen är tjock? :thinking:

Det ger ju samma effekt.
man sätter läkten även så att isolering hålls på plats.
distanshylsan har du så att inte isoleringen kläms, och hindrar luften i isoleringen
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Intressant diskussion!
Ger ett ansikte till talesättet att måla in sig i ett hörn :)

Jag har tidigare redogjort för min syn och det fördelaktiga med liggande panel.

Men nu har jag börjat fundera. :rolleyes:
Då jag har en oventilerad s.k. klimatvind så är där ingen luftspalt upp under råsponts-taket. Och naturligtvis har de noggranna snickarna byggt väggarna supertätt vid anslutningen mellan ytterväggens Z-panel och råsponten i taket respektive utegipsen, som fungerar som vindskydd i väggarna och råsponten.

Hmmm, får kanske ge mig upp med hålsågen och göra lite ventilationshål i ytterpanelen alldeles under taket, så all fuktig luft kan ta sig ut.
Fast man ser ju nedifrån hur otäta skarvarna i Z-panelen är. Kanske det räcker?
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
H
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Intressant diskussion!
Ger ett ansikte till talesättet att måla in sig i ett hörn :)

Jag har tidigare redogjort för min syn och det fördelaktiga med liggande panel.

Men nu har jag börjat fundera. :rolleyes:
Då jag har en oventilerad s.k. klimatvind så är där ingen luftspalt upp under råsponts-taket. Och naturligtvis har de noggranna snickarna byggt väggarna supertätt vid anslutningen mellan ytterväggens Z-panel och råsponten i taket respektive utegipsen, som fungerar som vindskydd i väggarna och råsponten.

Hmmm, får kanske ge mig upp med hålsågen och göra lite ventilationshål i ytterpanelen alldeles under taket, så all fuktig luft kan ta sig ut.
Fast man ser ju nedifrån hur otäta skarvarna i Z-panelen är. Kanske det räcker?
du vet antagligen vart jag står i frågan om du hängt med i tråden.
Jag hade ju på något sätt ventilerat i ovankant om jag var du, är en såpass lätt lösning
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Glöm inte insektsnät.

Jag skulle inte bli superförvånad om den vertikala spikläkten är lost in translation mellan konstruktören och den tekniska dokumentatör som skrivit monteringsanvisningen.

De har knappast skrivit stycket om att vertikal läkt behövs av misstag.
 
  • Gilla
hul och 1 till
  • Laddar…
S
Nyfniken Nyfniken skrev:
Glöm inte insektsnät.

Jag skulle inte bli superförvånad om den vertikala spikläkten är lost in translation mellan konstruktören och den tekniska dokumentatör som skrivit monteringsanvisningen.

De har knappast skrivit stycket om att vertikal läkt behövs av misstag.
va har isovers dokumentation å göra med nyproduktion eller renovering av ett hus?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Glöm inte insektsnät
Just det, tack!

Att bara borra en massa Ø30 mm hål vore ju att ge gratis bostad åt tusentals getingar.
Bara att flytta in liksom :p

Får kanske göra ett litet testhål och sticka in fuktmätaren och se hur läget är där inne i mörkret.
 
H
SBH skrev:
va har isovers dokumentation å göra med nyproduktion eller renovering av ett hus?
Rimligtvis väldigt mycket när man väljer att använda ett av deras system vilket denna tråd till stor del handlar om, där av rubriken "Ger Isovers distanshylsa luftspalt (fasadskiva)?"

Det är ju till och med du som hänvisat till deras montagedokumentation och förespråkat att leverantören av sitt system vet bäst
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vem tar på sig att ringa till Isover? :rofl:
Så. Nu har jag mailat deras support.

Såg för övrigt att de har friskrivit sig på sätt och vis: "Det finns även stående panel med lockbrädor där bottenbrädan är minst 19 x 150 mm och lockbrädan 22 x 150 mm. Här är läktbrädan ganska bred vilket bildar ventilationskanaler bakom lockbrädan, se bild nedan."

(Varför i hela friden skulle man köpa panel där det skiljer 3 mm i tjocklek?)

http://www.isover.se/isolera-yttervagg-utifran-med-ett-lager-isolering
 
H
Nyfniken Nyfniken skrev:
Så. Nu har jag mailat deras support.

Såg för övrigt att de har friskrivit sig på sätt och vis: "Det finns även stående panel med lockbrädor där bottenbrädan är minst 19 x 150 mm och lockbrädan 22 x 150 mm. Här är läktbrädan ganska bred vilket bildar ventilationskanaler bakom lockbrädan, se bild nedan."

(Varför i hela friden skulle man köpa panel där det skiljer 3 mm i tjocklek?)

[länk]
jo klart att lite luft kommer passera bakom lockbrädan.
Men de studierna påvisat att detta inte är tillräckligt utan en fri luftspalt på drygt 20mm är optimal.

Blir ganska mycket vatten som ska ventileras bort så den inte trycker in i fasaden.
Sedan kan de hände något att en hängränna blir överfull, storm, en fog blir gammal, infästning tas bort och glöms lagga igen, osv osv.
Då blir påfrestningarna väldigt stora för luftspalten och omsättningen med torr luft som kan ventilera bort fukten behöver vara stor
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Varför i hela friden skulle man köpa
Det är skrivet med lite humor tycker jag :geek:
"Liggande panel är panelbrädor som är minst 22 x 175 mm" skriver de.

Så min 22 x 120 mm Z-panel duger alltså inte?
 
Så det börjar lossna lite nu efter detta enorma antal inlägg dvs #267, 268 att det som för en typ person som tex SBH är närmast självklart ska vara så svårt för vissa att kunna acceptera är konstigt. Dvs att man med bästa förstånd under rätt förutsättningar kan bygga med dessa skivor och distanser utan några extra ribbor i vertikal om man inte behöver dem av andra skäl. Och helt utan problem eller förhöjda risker..
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.