Jo, visst döps prylarna..
Ena bilen heter Dachlos, robot klipparen heter Roberta, och poolroboten Roberto, telefonen, som är en flip6, heter Flipper.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Hörde denna på radion
[länk]

Så jag började undra hur det är med detta, vilka namn har du gett de saker du har omkring dig.

Själv har jag haft en cabriolet som fick heta Solveig
En dator lackad i gult som ibland kallades "gula faran"
Dammsugaren hette "snabeldraken" när vi hade en katt som var livrädd för dammsugaren.

Just nu kommer jag inte ihåg något mer...
Bilar brukar få namn.
Röd Saab vart pomperipossa (ful i lacken)och en Alfa Romeo är Mårran pga av motorljudet.

Wooe Wooe skrev:
Har försökt att ge verktyg mansnamn, men planhyveln Kalle och cirkelsågen Hans har inte slagit igenom... än.
Våran kapsåg heter Walter (eftersom det är en de Walt).

Mikael_L Mikael_L skrev:
vilka namn har du gett de saker du har omkring dig.
Har flera namngivna saker

Robot damusgaren är Gunilla
Gräsklipparen är Gunnar

2'a bilen (Toyota Aygo) är BlåBlixten

engs
Damsugarroboten som kör strukturerat heter Jeeves. Gräsklipparroboten som kör helt planlöst heter Wooster.

Päronen kallar sin klipparrobot för Ozzy "För den älskar gräs och är väldigt förvirrad".

13th Marine 13th Marine skrev:
All IT-utrustning döps efter svärföräldrarnas förrförra micro, SpaceCUBE.
SpaceCUBE, vår första micro när jag växte upp! 😀

Ena bilen heter Teo för den har reg-nr TEO, andra bilen heter Volvon 🤔

Vi har varken robotgräsklippare eller robotdammsugare, men om vi hade haft det hade dom hetat Ragnar och Hjördis för att hedra paret vi köpte huset av ❤️

e02jr e02jr skrev:
SpaceCUBE, vår första micro när jag växte upp! 😀

Ena bilen heter Teo för den har reg-nr TEO, andra bilen heter Volvon 🤔

Vi har varken robotgräsklippare eller robotdammsugare, men om vi hade haft det hade dom hetat Ragnar och Hjördis för att hedra paret vi köpte huset av ❤️
Vår dammsugare är faktiskt döpt Sten efter både att det är en Roborock, och att förra ägaren hette Sten. =)

Nej. Försöker undvika det och har hamnat i något läge där jag tycker det är lite smålöjligt. Lägger det i samma fack som att tycka det är coolt att styra gräsklipparen via telefonen eller hela tiden titta i någon app om temperaturen i kylskåpet fortfarande är 4,1 grader och vara stolt över det.

Robotar och andra grejor är funktionella för mig. De löser ett behov. De skall inte interageras med annat än vid behov. Då behöver jag heller inte ge dom "skojiga" namn. Jag kallar inte diskmaskinen, skruvdragaren eller domkraften något annat än vad de är.

När jag var tonåring och hade en massa servrar och grejor hemma var det däremot kul att namnge dom. Det var på den tiden man även på företag namngav servrar individuellt istället för att ge dom deterministiska namn.

Jag har säkert blivit gammal och gubbig eller nåt..

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Min kompostkvarn heter Fargo.

• Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
hela tiden titta i någon app om temperaturen i kylskåpet fortfarande är 4,1 grader och vara stolt över det.
Men det är rätt bra att få ett larm om temperaturen skulle bli +15 grader och man befinner sig långt borta. 😀

Själv har jag döpt vår Elvisp till Resley

• Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men det är rätt bra att få ett larm om temperaturen skulle bli +15 grader och man befinner sig långt borta. 😀
Ja. Men då får man ett larm. Finns inte anledning att själv titta efter hela tiden.
I min värld är hela poängen med dylika saker att man inte skall behöva bry sig förrän det kommer ett larm.

Är samma i min bransch. Har varit med om så många gånger man vill ha en "statussida" eller "skärm som visar x" så man kan se att allt funkar. För egen del vill jag lita på tekniken såpass att det inte behövs, utan jag vet att jag får ett larm vid behov.

Men det är en annan diskussion.. :)

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Maria T
Dammsugaren hette när jag växte upp (60-70-tal) för Snubblern. Ja, den stod ofta i vägen när den som dammsög (mamma) blivit avbruten av annat.

När vi hade (har i vissa utrymmen) en sån dammsugare med slang så är det Snabeldraken!

Första bilen var Baggen (en VW-1300)
Nästa bil fick inget namn och jag kan sörja den lite ännu, en BMW som snoddes ur garaget och hittades totalkvaddad-
En ful Amazon som hette Zonen, och som jag önskade skulle bli snodd och kvaddad.
__

Sen dess har vi mest gett smeknamn till de katter och andra kritter som jag/vi delat hus med.

Äsch, vår trotjänare till gräsklippare, en ToRo köpt 2005 kallas för Tore. Fast det gör även snöslungan av samma märke köpt året efter. Borde bli Tore II -

(mina smeknamn är väl mest av den sorten en säger.... när en är arg..... och inte gärna skriver. Men "Förbenade" är ett bra ord har jag märkt).

Sommarbilen heter Blaze, vardagsbilen heter Bil´n, robotklipparen heter Vimse.

Maria T
Men tänkte inte på det - bilen heter ju Yngwie - regnumret och gitarrgurun så t o m verkstan vet vem jag är när jag säger det. Hur kunde jag glömma?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.