Kör du en brännare med munstycken anpassade för gasol på naturgas eller stadsgas, får du dålig effekt. Det fungerar med största sannolikhet tekniskt att ansluta den och använda den, men det blir en ineffektiv förbränning. Så ineffektiv att du kommer att förmoda fel på hällen.

Gasinstallatören har inget med leverans av munstycken att göra. Det måste IKEA fixa och få CE-godkänt.

Fotografen skrev:
Eftersom gaserna har olika egenskaper blir mängden fel, blandningen gas/luft fel, det brinner fel, för mycket-för lite-inte alls, fel tryck osv.
Eftersom vi nu har fått klart för oss att Ikeahällen är avsedd för gasol så Glöm Den om ni har någon annan gas.
Fogas i Stockhoim tex, om ni nu bor där, vet vad dom säljer.
Nja, vi har väl inte fått klart för oss att den är avsedd för enbart gasol. På gasakademien står det att den (DÅTID HGA4K) funkar med naturgas, likaså har någon kollat på IKEAs engelska sida där man konstaterar att den visst funkar för naturgas. Samtidigt påstår någon att trycket är annorlunda där. Till saken hör att personal på IKEA att de väntar på ett godkännande för naturgas.

Således är allt väldigt oklart, skulle jag vilja påstå.

Jag var på IKEA (Malmö) för någon vecka sedan ock kikade på http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80150316.
Eftersom jag har naturgas till huset så frågade jag om det.
De plockade fram en lista på alla sina gashällar där man kunde utläsa vilken gas som fungerade till var och en. Det fanns Gasol, Naturgas, Stadsgas-Stockholm och Stadsgas Malmö. Ovanstående häll klarade samtliga gastyper.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.