21 078 läst · 32 svar
21k läst
32 svar
Gashäll "endast" för gasol - funkar det med stadsgas?
På vilket sätt besvarar inte mitt förra inlägg din fråga?AndreasElin skrev:
JA, du KAN använda den, förutsatt att du monterar brännare/munstycken för naturgas.
MEN, montören kommer med största sannorlikhet att vägra installera den då den inte verkar vara typgodkänd för annat än gasol.
Redigerat:
Du skrev så här:joflopp skrev:
Eftersom IKEA påstår att det är bara en formalia för att få den godkänd så verkar ju byte av brännarna inte nödvändigt. Därför var ditt svar knappast något som hjälpte.joflopp skrev:
Frågan är ju fortfarande: kan jag använda hällen trots att den inte är godkänd? Man kan också omformulera frågan: om jag installerar den, vad kommer hända när jag använder den? Exploderar den? Smälter den sönder? Förvandlas den till en smurfande smurf?
Och hur ska jag tolka informationen från Gasakademien? Som att det går att använda naturgas? Att fråga IKEA om deras egna produkter är ju oftast ett vågspel. Frågar man 10 av IKEAs personal får man ju 10 olika svar.
Redigerat:
Du får göra din egen bedömning baserat på din egen erfarenhet. Du får inget bättre svar än att det sannolikt inte är godkänt och att en behörig installatör som gör sitt jobb kommer att vägra att installera spisen.
Du kan säkert hitta ett sätt att installera din spis på och plattorna kommer säkert att bli varma. Men om det är en tillförlitlig installation utan risk för egendoms- eller personskador kommer tänker jag inte svara på.
Edit:
Varför ta risken med icke godkänd utrustning, hur många tusenlappar är det som du sparar, jämfört med att ta en redan godkänd spis?
Du kan säkert hitta ett sätt att installera din spis på och plattorna kommer säkert att bli varma. Men om det är en tillförlitlig installation utan risk för egendoms- eller personskador kommer tänker jag inte svara på.
Edit:
Varför ta risken med icke godkänd utrustning, hur många tusenlappar är det som du sparar, jämfört med att ta en redan godkänd spis?
Redigerat:
Enkelt svar. Nej, eftersom den inte är godkänd (spelar det ingen som helst roll vad IKEA-killen säger om formalia) så FÅR du inte koppla in den till stadsgasnätet.
Att det sedan går att göra det efter brännarbyte är en helt annan sak. Mig veterligen måste man alltid byta brännare om man byter från exempelvis gasol till naturgas, oavsett om spisen är godkänd för båda gaserna.
Att det sedan går att göra det efter brännarbyte är en helt annan sak. Mig veterligen måste man alltid byta brännare om man byter från exempelvis gasol till naturgas, oavsett om spisen är godkänd för båda gaserna.
Om det bara är pappersformalia som fattas så kommer det att fungera, om det inte är så ( i verkligheten) så får man orenförbränning vilket ger obra gasföreningar.
Skulle personen på IKEA skriva under papper på att den fungerar med både gasol och stadsgas ? eller var det bara lite löst säljsnack ?
Skulle personen på IKEA skriva under papper på att den fungerar med både gasol och stadsgas ? eller var det bara lite löst säljsnack ?
Självklart är den godkänd. Kollade på ikeas hemsida i england tex och där säljer dom glatt gas hobs som går på naturgas och stadsgas med samma namn och typbeteckning som den svenska. Är bara fråga om att du måste få tag på olika munstycken för att få rätt effekt.
Redigerat:
Spelar ingen roll. DU köper en gasspis och om den säljs i EU så är den CE märkt. Sen måste du anpassa spisen till den gas och det tryck som gäller hos den gasleverantör som du ska ansluta den till. = byta till rätt munstycken och tryckreducerare enligt instruktioner från gasleverantören alternativt anpassa den till gasol och köra med egna flaskor.tallmilan skrev:
Det verkar som hällen kommer funka som den ska om en gasinstallatör fixar med rätt munstycken.
Tack för alla svar!
Tack för alla svar!
Här är märkningarna fint förklarade på sidan 3:
http://www.gasforeningen.se/upload/files/publikationer/rapporter/hushall07.pdf
På hushållsapparater tillverkade efter 1 januari 1996 skall
märkning finnas på ett synligt, lättläst och outplånligt sätt
med följande uppgifter:
1) CE-märket åtföljt av det anmälda organets nummer
2) Tillverkarens namn eller identifieringsmärke
3) Hushållsapparatens handelsbeteckning
4) Typ av elförsörjning, i förekommande fall
5) Kategori (gassort)
- Naturgas, kategori 2H
- Stadsgas i Göteborg och Malmö, kategori 1a eller 1c
- Stadsgas i Stockholm, kategori 1b
6) De två sista siffrorna i det årtal då CE-märkningen
anbringades
7) Anslutningstryck
Men den som kan svara på om en viss spis är okej är din gasleverantör.
http://www.gasforeningen.se/upload/files/publikationer/rapporter/hushall07.pdf
På hushållsapparater tillverkade efter 1 januari 1996 skall
märkning finnas på ett synligt, lättläst och outplånligt sätt
med följande uppgifter:
1) CE-märket åtföljt av det anmälda organets nummer
2) Tillverkarens namn eller identifieringsmärke
3) Hushållsapparatens handelsbeteckning
4) Typ av elförsörjning, i förekommande fall
5) Kategori (gassort)
- Naturgas, kategori 2H
- Stadsgas i Göteborg och Malmö, kategori 1a eller 1c
- Stadsgas i Stockholm, kategori 1b
6) De två sista siffrorna i det årtal då CE-märkningen
anbringades
7) Anslutningstryck
Men den som kan svara på om en viss spis är okej är din gasleverantör.
Att hällen är CE-märkt för gasol betyder inte att det bara är att byta munstycken.
För i och med att du byter munstycken slutar CE-märkningen att gälla och den som byter munstycken blir "tillverkare" av den nya hällen (och därmed ansvarig för CE-märkningen av den, och även ansvarig för eventuella skador som den ombyggda hällen orsakar).
Så den kommer kanske att fungera om man byter munstycke, men då är den inte längre godkänd och det lär bli en hel del andra problem.
För i och med att du byter munstycken slutar CE-märkningen att gälla och den som byter munstycken blir "tillverkare" av den nya hällen (och därmed ansvarig för CE-märkningen av den, och även ansvarig för eventuella skador som den ombyggda hällen orsakar).
Så den kommer kanske att fungera om man byter munstycke, men då är den inte längre godkänd och det lär bli en hel del andra problem.
Vilka problem exakt kan uppstå om hällen kopplas in på naturgas?
Det har skrivits ett par gånger innan.
Den är kanske inte godkänd.
Den kan ge oren förbränningn.
Sådanna saker kan leda till personskador o.s.v
Den är kanske inte godkänd.
Den kan ge oren förbränningn.
Sådanna saker kan leda till personskador o.s.v
Eftersom gaserna har olika egenskaper blir mängden fel, blandningen gas/luft fel, det brinner fel, för mycket-för lite-inte alls, fel tryck osv.
Eftersom vi nu har fått klart för oss att Ikeahällen är avsedd för gasol så Glöm Den om ni har någon annan gas.
Fogas i Stockhoim tex, om ni nu bor där, vet vad dom säljer.
Eftersom vi nu har fått klart för oss att Ikeahällen är avsedd för gasol så Glöm Den om ni har någon annan gas.
Fogas i Stockhoim tex, om ni nu bor där, vet vad dom säljer.