Hmm... Det vore såklart det bästa men mig veterligen kan man bara ha en guidekabel såväl på Sileno +1600 som på HQ 310? Är väl bara HQ:s större maskiner som har möjlighet till fler guideslingor? Eller har jag missat något?
Du måste upp 430x för att få dubbla guider och 450x för att få 3 guider. Men det är allt för överdrivet. Tänk på att när den följer begränsningen ut så kan den ha lite svårt att hitta in om det är väldigt smala passager. Den hoppar gärna över till andra sidan. Speciellt om den ska svänga runt ett hörn in.
Det var intressant... Skulle det vara så att det fungerar med dubbla guider vore det den perfekta roboten för mig. Och detta för endast 14300 kr just nu. Ingen som har testat om det fungerar med dubbla guider?
Verkar det finnas mjukvarustöd för dubbla guider?
Verkar det finnas mjukvarustöd för dubbla guider?
Det finns inget i manualen om dubbla guidekablar, vid programmering hittar jag heller inte att man kan välja guide 1 eller 2 men som sagt så finns det två uttag på stationen...Robbalove skrev:
Kan ju vara något förberett, att stöd kommer senare. Ring Gardena annars: 036-36 40 00
Det kan vara lite olika vem man får i luren dock... Någon gång har jag blivit hänvisad till återförsäljaren men när jag ringde igen blev jag kopplad till support.
Var in på prisjakt och såg att det nu går att köpa Sileno+ 1600 för 13040 kr inkl frakt med 10% rabattkod
Nästan 3000 kr billigare än näst billigaste återförsäljare på prisjakt.
Blir ju frestad att slå till...:x
Om det bara hade gått att leda ut den via begränsningsslingan också...
Verkar ju till och med fungera på föregångaren R160
Nästan 3000 kr billigare än näst billigaste återförsäljare på prisjakt.
Blir ju frestad att slå till...:x
Om det bara hade gått att leda ut den via begränsningsslingan också...
Verkar ju till och med fungera på föregångaren R160
Redigerat:
Det finns i menyn ett val för hur den ska hitta till zoner, valet heter kort och gott "Hur?" och man kan välja zon eller guide.
Guide är ju att den kör ett visst antal meter längs guidekabel men jag fattar inte hur andra valet fungerar och det står inget i manualen...
Kanske det bara innebär att den stannar i zon 1 (huvdudzon)?
Guide är ju att den kör ett visst antal meter längs guidekabel men jag fattar inte hur andra valet fungerar och det står inget i manualen...
Kanske det bara innebär att den stannar i zon 1 (huvdudzon)?
Tack för att du tog dig tid att titta i menyerna.
Precis det jag såg i manualen. Det var därför jag antog att det skulle fungera att följa begränsningsslingan.
Ser nästan ut som att man missat den punkten i manualen. Man kan se i schemat att det ska finnas en meny som heter "HUR" men sedan förklarar man aldrig vilka inställningar man kan göra i denna utan hoppar istället direkt vidare till nästa meny som heter "HUR LÅNGT" och förklarar hur denna fungerar.
Tittar man i Hq:s manual (som i övrigt är lika till 90%) så förklarar man utförligt vilka inställningar man kan göra under "HUR", likaså om man tittar i manualerna för Gardenas äldre modeller R50, R80 och R160 och där kan man välja om man ska låta roboten följa guideslinga eller begränsningsslinga höger/vänster. Där nämns även att roboten kan följa begränsningsslingan tillbaka till laddaren.
Ur manual för R160
Följ slinga ut (3-2-1)
Denna funktion innebär att robotgräsklipparen kan
ställas in att följa begränsningsslingan eller guidekabeln
bort från laddstationen för att nå ett avlägset område
av trädgården. Funktionen är mycket användbar på
trädgårdar där till exempel framsida och baksida
är förenade av en smal passage. När funktionen
är aktiverad kommer robotgräsklipparen att följa
begränsningsslingan eller guidekabeln bort från
laddstationen i den inställda riktningen. När den nått
området börjar den att klippa.
Följ slinga in (3-2-2)
Denna funktion är till för att styra hur
robotgräsklipparen söker efter laddstationen.
Om klipparen efter en viss tid av oregelbunden
sökning ännu inte hittat laddstationen börjar den
även söka efter guidekabeln och efter ytterligare
en tid också begränsningskabeln för att istället följa
någon av dem in till laddstationen.
Tycker det är väldigt märkligt om man tagit bort dessa funktioner i Silenon.
Precis det jag såg i manualen. Det var därför jag antog att det skulle fungera att följa begränsningsslingan.
Ser nästan ut som att man missat den punkten i manualen. Man kan se i schemat att det ska finnas en meny som heter "HUR" men sedan förklarar man aldrig vilka inställningar man kan göra i denna utan hoppar istället direkt vidare till nästa meny som heter "HUR LÅNGT" och förklarar hur denna fungerar.
Tittar man i Hq:s manual (som i övrigt är lika till 90%) så förklarar man utförligt vilka inställningar man kan göra under "HUR", likaså om man tittar i manualerna för Gardenas äldre modeller R50, R80 och R160 och där kan man välja om man ska låta roboten följa guideslinga eller begränsningsslinga höger/vänster. Där nämns även att roboten kan följa begränsningsslingan tillbaka till laddaren.
Ur manual för R160
Följ slinga ut (3-2-1)
Denna funktion innebär att robotgräsklipparen kan
ställas in att följa begränsningsslingan eller guidekabeln
bort från laddstationen för att nå ett avlägset område
av trädgården. Funktionen är mycket användbar på
trädgårdar där till exempel framsida och baksida
är förenade av en smal passage. När funktionen
är aktiverad kommer robotgräsklipparen att följa
begränsningsslingan eller guidekabeln bort från
laddstationen i den inställda riktningen. När den nått
området börjar den att klippa.
Följ slinga in (3-2-2)
Denna funktion är till för att styra hur
robotgräsklipparen söker efter laddstationen.
Om klipparen efter en viss tid av oregelbunden
sökning ännu inte hittat laddstationen börjar den
även söka efter guidekabeln och efter ytterligare
en tid också begränsningskabeln för att istället följa
någon av dem in till laddstationen.
Tycker det är väldigt märkligt om man tagit bort dessa funktioner i Silenon.
Efter 40 minuters väntetid fick jag tag på någon på Gardena/Husqvarna support. Enligt honom skulle det inte gå att leda ut klipparen via begränsningsslingan. Han sa dock själv att han hade mest koll på Husqvarnas maskiner och lät långt ifrån säker på sin sak. Tror han bara läste ur instruktionsboken precis som jag själv gjort.
Är fortfarande intresserad om det finns någon på forumet som faktiskt testat om det går att programmera klipparen att följa begränsningsslinga under "Hur" i menyträdet?
Är fortfarande intresserad om det finns någon på forumet som faktiskt testat om det går att programmera klipparen att följa begränsningsslinga under "Hur" i menyträdet?
Jag beställde en idag, 13040kr med sommar+gardenarabatt på tretti.se!
Lär dock ta ett tag innan den är installerad och i skick att testa utledning via begränsningsslinga...
Har stor men ganska snäll tomt så det räcker med enbart en guidekabel i mitt fall.
Lär dock ta ett tag innan den är installerad och i skick att testa utledning via begränsningsslinga...
Har stor men ganska snäll tomt så det räcker med enbart en guidekabel i mitt fall.
Någon som vet hur R16Li reagerar på korta strömavbrott?
I sommarstugan är det ibland korta strömavbrott (några sekunder, kanske någon minut). Fundersam om det finns risk att jag måste åka dit och "återställa" roboten efter sådant avbrott, det skulle inte vara bra!
Någon som har erfarenhet eller möjlighet att testa? Dels om den är ute och klipper när det blir ett kort strömavbrott och dels om den står och laddar när det sker ett kort strömavbrott.
I sommarstugan är det ibland korta strömavbrott (några sekunder, kanske någon minut). Fundersam om det finns risk att jag måste åka dit och "återställa" roboten efter sådant avbrott, det skulle inte vara bra!
Någon som har erfarenhet eller möjlighet att testa? Dels om den är ute och klipper när det blir ett kort strömavbrott och dels om den står och laddar när det sker ett kort strömavbrott.