Vad innebär det? Att man i mjukvaran har begränsat +1300?
 
Japp. Samma begränsningar som finns i flera produkter från Gardena/Husqvarna. Ex.vis är hårdvaran exakt samma för R40/R70, bortsett från laddaren.
 
quick skrev:
Mjukvara/fw sköts enbart av återförsäljare. Så nej det har dom inte. Men sällan det kommer nya mjukvaror. Oftast första året för att lösa eventuella barnsjukdomar eller om man installerar connect kortet.
Fel, det kommer kabel med för uppdatering!
 
Kan tillägga att när man registrerar sin Gardena finns även valet att få information och tillgäglighet till nya firmwares så snart Gardena släpper dem. Gäller min Sileno+ 1600 i alla fall (R160Li)
 
anders07 skrev:
Fel, det kommer kabel med för uppdatering!
Vad smidigt! Så har det ju inte varit tidigare. Brukar dock inte komma nya mjukvaror så ofta.
 
anders07 skrev:
Kan tillägga att när man registrerar sin Gardena finns även valet att få information och tillgäglighet till nya firmwares så snart Gardena släpper dem. Gäller min Sileno+ 1600 i alla fall (R160Li)
Är du nöjd med Gardenan? Jag tycker det verkar som en vettig maskin. Rätt okej pris också, om man jämför med Husqvarna.

Är deras app släppt än? Kan man styra alla maskiner via appen?
 
Mig veterligen finns inte någon app till min (R160Li). Det har pratats om att man ska kunna uppgradera dem men Gardena har svarat att det bara gäller Tyskland ännu så länge.

Tycker min har fungerat fint och jämför jag med grannens HQ320 är min tystare tycker jag. Den jobbar som den ska men det är ju en del pyssel att flytta trådar innan man lyckats få till alla slänter och kurvor och rabattkanter så den inte kör fast.
Tycker att programmeringen går väldigt enkelt och förståeliga menyer så jag är riktigt nöjd!
 
  • Gilla
snowballtwo
  • Laddar…
anders07 skrev:
Mig veterligen finns inte någon app till min (R160Li). Det har pratats om att man ska kunna uppgradera dem men Gardena har svarat att det bara gäller Tyskland ännu så länge.

Tycker min har fungerat fint och jämför jag med grannens HQ320 är min tystare tycker jag. Den jobbar som den ska men det är ju en del pyssel att flytta trådar innan man lyckats få till alla slänter och kurvor och rabattkanter så den inte kör fast.
Tycker att programmeringen går väldigt enkelt och förståeliga menyer så jag är riktigt nöjd!
Som det ser ut just nu väljer jag mellan HQ310 (15100 kr inkl 250m kabel och originalhus) eller Gardena Sileno+ 1600 (14300 kr inkl kabel).

Min tomt är endast ca 700 kvm med ca 400-450 kvm gräsyta så kapacitetsskillnaden har ingen större betydelse. Det som spelar roll är förmågan att ta sig genom trånga passager samt att hitta ut till olika zoner och hem igen.

Jag är medveten om att det i grunden är samma maskin men när man läser instruktionsböckerna så skiljer det sig på vissa punkter.

Det står ingenstans om Gardenan går att programmera så att den följer begränsningsslingan vänster/höger ett visst antal meter innan den börjar klippa? Jag utgår från att denna funktion finns men blir ändå lite osäker då det inte nämns, i instruktionsboken nämns bara att den följer guideslingan ut till klippzonen. Hur är det med detta egentligen? Om funktionen finns, fungerar det bra?

En annan sak jag funderar över är hur Gardenan hittar hem igen? HQ går att programmera så att den först söker valfritt antal minuter efter radiosignalen från laddstationen därefter valfritt antal minuter efter guideslingan för att först därefter söka efter begränsningsslingan och följa denna till laddaren om den inte hittat radiosignalen eller guideslingan.
Gardenan verkar inte ha några valmöjligheter alls enligt instruktionsboken? Om jag förstått det rätt finns där ingen radiosignal från laddaren som den kan hitta på egen hand? Stämmer det? Inte nämns heller möjligheten att följa begränsningsslingan tillbaka till laddaren utan det verkar som att den måste hitta guiden för att hitta hem? Detta kan väl inte stämma?
 
Gardena följer guidekabel tillbaka.
Du kan lägga in 4 zoner med hur långt den ska gå ut längs guidekabel och vilken procent av gångerna den ska gå hur långt.
Finns ingen radiosignal, den söker random efter guide men vet vilken sida om kabeln den är.
 
anders07 skrev:
Gardena följer guidekabel tillbaka.
Du kan lägga in 4 zoner med hur långt den ska gå ut längs guidekabel och vilken procent av gångerna den ska gå hur långt.
Finns ingen radiosignal, den söker random efter guide men vet vilken sida om kabeln den är.
Tack för snabbt svar.

Bara för att vara övertydlig...
Man kan alltså inte leda ut den via begränsningsslingan till en zon dit jag inte dragit guideslinga? Inte heller kan den hitta hem via begränsningsslingan?

Isf går nog Gardenan bort tror jag
 
Den hittar hem via guidekabel, först söker den random tills den hittar slingan och så följer den slingan hem.

Det måste finnas guidekabel in i alla zoner.
 
Återigen tack för bra svar.

Hade gärna köpt Gardenan då den är något billigare, har högre klippkapacitet och i mitt tycke är snyggare.
Men tyvärr faller den nog bort när det inte går att leda ut via gränsslingan också.
Jag har två zoner på min tomt dit jag tror den får svårt att hitta tillräckligt ofta om den inte har någon kabel att följa och Sileno har ju bara en guidekabel.
Likaså skulle det nog finnas risk att den inte skulle hitta tillbaka från området, som jag inte drar någon guideslinga till, om den inte kan följa gränsslingan tillbaka. .

Tror att Gardenan egentligen är en lika bra maskin som Husqvarnan i övrigt och den har ju också funktioner som Husqvarnan saknar. Men på just min tomt känns det som att möjligheten att möjligheten att även kunna leda ut klipparen via gränskabeln är viktigare.

Lutar alltmer åt en Husqvarna 310 för min del.
 
Jag förstår inte hur du menar... Den följer guidekabel både ut och hem.
Har du två zoner ställer du stationen i den ena zonen och drar sen begränsningskabeln runt hela området (tänk dig som formen av en åtta). Guidekabeln drar du sen tvärs genom hela åttan så den passerar midjan på åttan och det blir ju din korridor mellan zonerna.
Sen mäter du hur lång guidekabel det är från stationen till efter midjan (alltså in i zon 2).
Säg att det är 50 meter tex.
Är zon 1 och zon 2 lika stora så programmerar du att zon 1 är noll meter och klippyta 50% och zon 2 är 50 meter och klippyta 50%.
Då kommer den varannan gång att köra ut 50 meter längs guidekabeln innan den börjar klippa (alltså in i zon 2) och andra hälften börjar den klippa så fort den kör ur stationen (noll meter).
 
Jag har väl egentligen tre zoner som skiljs åt via smala passager. Hade tänkt ställa laddaren i mittzon, som är den största, och leda klipparen via guideslingan till den högra zonen och via gränskabeln till den vänstra zonen. Man hade ju kunnat ställa laddstationen i den högra eller vänstra zonen också såklart, men jag hittar ingen vettig plats för stationen där. Det är därför jag vill leda ut klipparen till den större och viktigare zonen via guiden och till den mindre zonen till vänster via gränskabeln.
 
Redigerat:
Du kan ju ha två guidekabelar, en åt höger och en till vänster...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.