M
C Claes55 skrev:
Har du tillverkat ett fäste för att hänga roboten på väggen?
Tyckte det såg ut som att den hängde i laddaren, men jag vågade inte kommentera:D

• Gilla
whatever
  • Laddar…
Vår Gardena Sileno 1300 har slutat ladda.

Först hittade inte in i laddstationen, sen när den väl stannat står det att laddstationen är blockerad. Syns ingenting som skulle göra att den var blockerad.

Vi ställde in den där för hand för att batteriet i princip var slut så den skulle bli laddad iaf, men då ser vi att den inte vill ladda heller.

Vi har rengjort metallen på både laddare och laddstationen och sprutat på 556 men den vägrar ladda.

Tips på vad det kan vara och vad vi gör åt det?

A Annkina skrev:
Vår Gardena Sileno 1300 har slutat ladda.

Först hittade inte in i laddstationen, sen när den väl stannat står det att laddstationen är blockerad. Syns ingenting som skulle göra att den var blockerad.

Vi ställde in den där för hand för att batteriet i princip var slut så den skulle bli laddad iaf, men då ser vi att den inte vill ladda heller.

Vi har rengjort metallen på både laddare och laddstationen och sprutat på 556 men den vägrar ladda.

Tips på vad det kan vara och vad vi gör åt det?

Lyser laddstationens diod? Färg/status?
Tryck och håll inne 0 på klipparens tangentbord några sekunder, då kommer det en meny där laddströmmen kan avläsas. Kan ge ledtråd till problemet.

• Gilla
Annkina
  • Laddar…
E etompau skrev:
Lyser laddstationens diod? Färg/status?
Tryck och håll inne 0 på klipparens tangentbord några sekunder, då kommer det en meny där laddströmmen kan avläsas. Kan ge ledtråd till problemet.
Dioden lyser grönt.

Tack, ska kolla på det. Hoppas det är ström kvar så det funkar bara. :) Återkommer med foto.

Vet inte om någon blir klokare. -2 mAh ser ju ut som något som inte stämmer känner jag som inget vet :D

Display visar batteristatus med spänning 16.9V och inkonsekventa laddningsvärden, -2 mAh och -102 mA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display på en Gardena-maskin som visar batteristatus med ovanlig negativ laddningsvärde "-2 mAh".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den får inte laddström, ett negativt värde på strömmen betyder urladdning av batteriet.
Kan vara defekt batteri, brukar dock hålla över 2000 laddcykler (laddningar i menyn). Ett dåligt batteri brukar synas på att klipptiden blir kortare och kortare.
Eller så är där dålig kontakt mellan laddblecken. Kontrollera, mätt spänningen på laddstationens laddbleck.

• Gilla
Annkina
  • Laddar…
E etompau skrev:
Den får inte laddström, ett negativt värde på strömmen betyder urladdning av batteriet.
Kan vara defekt batteri, brukar dock hålla över 2000 laddcykler (laddningar i menyn). Ett dåligt batteri brukar synas på att klipptiden blir kortare och kortare.
Eller så är där dålig kontakt mellan laddblecken. Kontrollera, mätt spänningen på laddstationens laddbleck.
Tack för svaret. Läge att lämna in till någon som kan sånt alltså. Eftersom vi inte gör det.

Hur plockar jag av skalet för att rengöra min sileno city 250? Finns det någon guide?

W whatever skrev:
[bild]
Tack för denna sommaren.
Antal klippta timmar: ca 650
Antal klippta igelkottar: 0
Antal rymningar: 0
Sorry, läste tydligen inte hela tråden då detta redan hade besvarats!
Snyggt var det iaf.

/John

Redigerat:
Jag är ute efter en Gardena Smart Sileno Life 1000 till nästa sommar. Elgiganten har nu en Sileno Life 1100 till bra pris (9900kr).
Modellen 1100 finns inte på Gardenas hemsida men den finns på andra webbutiker!?.
Så min fundering. Är det någon som har köpt den här modellen?

Supporten på Elgiganten hävdar att det följer med Smart gateway. Bilden visar den men i specarna så står det inget om den.
Länk till elgiganten: https://www.elgiganten.se/product/h...08/gardena-sileno-life-1100-robotgrasklippare

Finns också här: https://axelkarlstad.se/produkt/robotgrasklippare/gardenarobot/1100smart/

Känner igen frågan. Det verkar som det har plockats fram en specifik typ för Elgiganten.
Om de säger att smart GW ingår så får man väl lita på det. Du har 14 dagars ångerrätt enl. distansköplagen om något skulle visa sig inte stämma.

• Gilla
joas74
  • Laddar…
Googlar man EAN-koden får man ett par träffar och de visar att det är smartvarianten. Så du kan köpa den med gott samvete skulle jag säga. Och som sagt, Ångerrätt om du köper den på nätet. Skulle du köpa den i butik så blir det ju en reklamation om det de levererar inte stämmer med bild/uttalande.

• Gilla
joas74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.