Jag skulle tro att riskerna är att det någon enstaka gång kan kännas lite sämre klippt bakom hallonen och att man kan ha otur och klipparen inte hittar ut innan batteriet är slut.

Men om korridoren är över en meter bred har jag svårt att tro att det kommer vara problem i verkligheten.
 
  • Gilla
Kristoffer Hellbom
  • Laddar…
Kan no-go-zooner användas till tillfälliga hinder, tex att man klipper häcken och lämnar en gigantisk rishög nånstans.
Eller behöver det vara något som den redan har "ritat in" på kartan?


Och vad skulle isåfall hända om hindret låg i kanten av tomten, så att man vill rita zonen delvis över begränsningskabeln?
 
Det går bra att lägga en no-go zon fritt överallt på kartan som roboten har ritat upp. Den kan dras över begränsningskabeln när du skapar den men den har givetvis endast effekt inom klippområdet efter att du sparat. En nyskapad zon får effekt vid nästa klippning.

Kartskärmdumpar som visar en robotgräsklippares zoninställningar med en no-go zon markerad före och efter sparande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C cergod skrev:
Det går bra att lägga en no-go zon fritt överallt på kartan som roboten har ritat upp. Den kan dras över begränsningskabeln när du skapar den men den har givetvis endast effekt inom klippområdet efter att du sparat. En nyskapad zon får effekt vid nästa klippning.

[bild]
Och roboten får inga problem med navigering om delar av kantkabeln är blockad?
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Och roboten får inga problem med navigering om delar av kantkabeln är blockad?
Jag har en Sileno som använder guidekabel när den åker till laddningsstationen. Den har jag inte provat att blockera. Själva begränsningskabeln använder den inte till något vettigt, förutom att hålla sig inom gräsmattan. En no-go zon som "blockerar" begränsningskabeln påverkar inget.
 
E etompau skrev:
Det gäller väl maskiner utan extern referensstation där Bosch har knåpat ihop en egen lösning?
Du kan välja raka klippmönster med exempelvis en del av Husqvarnas EPOS-maskiner
Det stämmer, och det har alltså funnits i över 12 år på maskiner för under 12.000 kronor.
Nera/EPOS är säkert utmärkt, men det kostar ju som en begagnad småbil.
 
E etompau skrev:
Laddströmmen till klipparen passerar bara kretskortet i laddaren, där finns ingen laddelektronik i kretskortet.
Var sitter ladd-logiken måntro, har batterierna inbyggd BMS?
Eller är det som är problemet, det finns igen laddelektronik någonstans?
Men det måste ju finnas, batteriet är 18V och laddaren 28V.
 
Hej!

Har en Gardena Sileno inköpt förra året. Nu efter vinterförvaring vill den inte rulla igång… jag knappar in koden och ska starta, men det kommer upp ”ingen slingsignal”. Jag har tagit ett varv och kollat in att jag får signal i kabeln vilket jag får. Vad kan då vara problemet?
 
D Dilato skrev:
Var sitter ladd-logiken måntro, har batterierna inbyggd BMS?
Eller är det som är problemet, det finns igen laddelektronik någonstans?
Men det måste ju finnas, batteriet är 18V och laddaren 28V.
Kan ej uttala mig om hur laddelektroniken/övervakning är uppbyggd förutom att den i alla fall inte sitter på laddstationens kretskort.
Klipparen håller koll på batteriets temp, spänning och laddström.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daveake skrev:
Hej!

Har en Gardena Sileno inköpt förra året. Nu efter vinterförvaring vill den inte rulla igång… jag knappar in koden och ska starta, men det kommer upp ”ingen slingsignal”. Jag har tagit ett varv och kollat in att jag får signal i kabeln vilket jag får. Vad kan då vara problemet?
Hur lyser dioden på laddstationen?
Vad menar du med "tagit ett varv och kollat ..."?
 
E etompau skrev:
Kan ej uttala mig om hur laddelektroniken/övervakning är uppbyggd förutom att den i alla fall inte sitter på laddstationens kretskort.
Klipparen håller koll på batteriets temp, spänning och laddström.
Det var jag som läste slarvigt, att ingen laddelektronik sitter i laddstationen är ju självklart, och också att klipparen själv har en laddelektronik som sänker spänningen och mäter strömmen och batteriets temperatur (det sitter en NTC i batteripacken).
Det som verkar knepigt är att klipparen då kan skada batteriet (dom säger på hemsidan att "Undvik att låta robotgräsklipparen stå konstant på laddning"..vilket är något andra fabrikat inte har problem med och är svårt att uppfylla om man bara låter klipparen stå i dockningsstationen.
 
D Dilato skrev:
Det var jag som läste slarvigt, att ingen laddelektronik sitter i laddstationen är ju självklart, och också att klipparen själv har en laddelektronik som sänker spänningen och mäter strömmen och batteriets temperatur (det sitter en NTC i batteripacken).
Det som verkar knepigt är att klipparen då kan skada batteriet (dom säger på hemsidan att "Undvik att låta robotgräsklipparen stå konstant på laddning"..vilket är något andra fabrikat inte har problem med och är svårt att uppfylla om man bara låter klipparen stå i dockningsstationen.
Att den inte får, eller man ska undvika att klipparen står konstant i laddstationen är inget som jag har hört talas om. Låter skumt, kanske någon friskrivning eller felöversättning.

Var ser du denna text någonstans?
 
D Dilato skrev:
[länk]
OK, det ser märkligt ut. Ingen officiell text i alla fall.
Texten och rådet får stå för dom.
 
E etompau skrev:
OK, det ser märkligt ut. Ingen officiell text i alla fall.
Texten och rådet får stå för dom.
Dom är ju sveriges största ÅF av HQ så dom vet nog och texten kommer nog från tillverkaren för den finns hos flera.
https://soderstroms.nu/nyhet/urladdat-batteri-automower/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.