419 066 läst · 2 056 svar
419k läst
2,1k svar
Gardena R40li
Nu har jag uppgraderat batteriet. Kanske lite väl tidigt, men hoppas på bättre körtider. Som syns på mina söktider så har jag problem om gräsklipparen råkar fastna på fel sida huset, men ska försöka fixa det med dubbla slingor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
@johan63: Kan man se via robonect när roboten är på väg hem längs med slingan? Isåfall kunde jag bara dra en till slingsignal, göra en timer att den switchar slingor med en minuts mellanrum och sen slutar när roboten hittat en slinga. Detta kräver förstås lite mera automation, men jag tänkte ändå köra nåt typ domoticz.
När klipparen är på väg hem står det HEMVÄG i Robonect. Men bara när den hittat guide kabeln och följer den.Jan Nylund skrev:@johan63: Kan man se via robonect när roboten är på väg hem längs med slingan? Isåfall kunde jag bara dra en till slingsignal, göra en timer att den switchar slingor med en minuts mellanrum och sen slutar när roboten hittat en slinga. Detta kräver förstås lite mera automation, men jag tänkte ändå köra nåt typ domoticz.
Passade på att köra en tömning och en laddning med laddaren för rc-bilarna. Tydligen var gamla batteriet riktigt fräscht iaf, efter 717 laddningar så lyckades det ta emot 1567mAh. Så jag får väl lagra det som reserv då
Logga in
Skapa konto
Jag tror att gardenan inte kan ladda det nya helt. Det verkar sam batteriet bara blir laddat till hälften ca. 1260 mAh. Gardenan återvänder till laddstationen när det återstår ca. 420mAh. Då gardenan är programmerad till att vila 11 tim/ dygn hinner den inte ladda det nya batteriet helt mellan klippningarna. Så att stoppa i ett på 2500mHa i den är rätt meningslöst om man inte kan ändra dygnsvilan. En kraftigare laddare kanske skulle hjälpa till. Enl. Min robonect står det att batterikapaciteten är 1263 mAh trots att det sitter ett 2500 mHa batteri i den. Även om jag låter den stå i laddaren en hel dag.