Jovisst, håll till godo. Det som fattas i denna är flinggolvet som gick på en 11 000 SEK ytterligare, vilket skjutsade upp totalen i 164 000.

slutkostnaden räknades ut genom att jag tog in en offert på allt virke som skulle krävas. Sedan ringde jag runt tills jag fick fatt i leverantör av grus+betong. slog sedan på vad elen skulle kosta. Enda jag inte fick med i min kalkyl var strykning nr 2 av väggarna samt den svarta falufärgen till de egenbyggda portarna.
Jag har sågat varenda brädstump och byggt allt själv inklusive takstolarna.
Har tyvärr inte bilder på det helt klara bygget, men pannorna på taket är återvunna betongpannor (gratis ÄR gott) och garaget måste smälta in på gården.
Huset är från 1800-tal och uthuset från tidigt 1900. Tanken var att det skulle se ut som om det var byggt samtidigt med resten av byggnaderna. Jag har tyvärr inte någon bild från när det är helt klart.
garaget är ca 6*8 meter.

Allt är utanför detaljplan så min ritning är ganska "söt" då endast bygganmälan krävdes
dscn1848ew4.jpg

Bilder från bygget:
dscn1854lb1.jpg

dscn1859vg9.jpg

file.php

Mitt bidrag:

Har stått lite still i sommar p.g.a. markarbeten, inskolningar på dagis mm.

Tanken är att få en mekplats med takhöjd för billyft, en verkstadsdel med förvaringsloft ovanpå samt ett loft i friggebodstorlek med ingång utifrån.

• Garaget 081007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W
Linus_Arthursson skrev:
Mitt bidrag:

Har stått lite still i sommar p.g.a. markarbeten, inskolningar på dagis mm.

Tanken är att få en mekplats med takhöjd för billyft, en verkstadsdel med förvaringsloft ovanpå samt ett loft i friggebodstorlek med ingång utifrån.
Det var fina proportioner på ditt garage. Vad har du för yttermått på det? Läng, bredd samt höjd?

Lite mått:

9x7 M. Carporten blir lite smal, 2,60, så man måste köra in.

Fasadhöjd 2,50 + 20 cm LECA.

Takvinkel 30 grader på taket 22 på kupan.

2,20 takhöjd inne under loftet samt i carporten.

3,85 takhöjd i kupan.

Fönster 10x12, 10x6 samt 8x8.

Port 25x21

Jag har fått många kommentarer om att det ser "rätt" ut. Ritningarna finns nästan bara i huvudet, men det går bra att fråga.

/Linus

W
Vad får du för tak höjd på loftet med 220 där nere?
Har ett garage på g som ser nästan identiskt ut men är 6.5 x 10 meter. Är dock begränsad till 5 meter i höjd.

Kiwi skrev:
Jovisst, håll till godo. Det som fattas i denna är flinggolvet som gick på en 11 000 SEK ytterligare, vilket skjutsade upp totalen i 164 000.
Vore kul att förstå hur stort ditt garage är och när du byggde med dessa kostnader...

Wester skrev:
Vad får du för tak höjd på loftet med 220 där nere?
Har ett garage på g som ser nästan identiskt ut men är 6.5 x 10 meter. Är dock begränsad till 5 meter i höjd.
Få se nu...

Det är ca 1,90 under nockbalken (90x405) men alltså lite högre på sidora om denna, om Du hänger med...

Jag kom förresten på att loftet över carporten har golvet 10 cm lägre för att ge lite bättre takhöjd. Grusgården är ju lägre än plattan.

Snyggbygge Linus!
Kul att se en bild, försöker alltid kika över staketet när jag åker förbi :)

Smart med en frontespis på garaget just där lyften blir, bra takhöjd utan att garaget i sig behöver bli så överdrivet stort utvändigt.

Hej,
håller på för fullt och isolerar men utsidan är klar. Tänkte mest visa en bild för att eventuellt inspirera någon. Kör hårt alla garagebyggare :)

• DSCN5333.jpg
    Skapa konto
  • DSCN5342.jpg
    Skapa konto
Nästan klar utvändigt, håller på och isolerar mellanbjälklaget, lite mer gipsning återstår inne samt en luftvärmepump.

• DSC00250.jpg
    Skapa konto
  • DSC00251.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Nästan klar utvändigt, håller på och isolerar mellanbjälklaget, lite mer gipsning återstår inne samt en luftvärmepump.
Fint,
Ser ut som vi använt likadana dörrar! Det kommer bli ett loft på mitt garage också, med en liknande trapp som du.

Kul! :)
Jag slog till på ByggMax dörrar, kanske inte det bästa, men låg helt ok till i pris.
Trappen hamnade på utsidan för att inte stjäla en massa 'viktig' plats i förrådet.

O vad det kliar i byggfingrarna nu .....
Jättesnyggt båda två

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.