E elmont skrev:
Den här provaren klarar all spänningsmätning som dom flesta behöver göra och det är nästan omöjligt att göra fel och 85:- klarar dom flestas ekonomi
[länk]
Den klarar ju bara 380 V, kan vara bra att ha med sig då man tidsreser till 1900-talet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J Jenny Krantz skrev:
Min fundering är att om det går att omvandla tre fas till två?
Om så hur gör man? Den vita dosan är en pensionärsdosa
Nya hällen är nämligen bara två fas medans gamla spisen har jag klurat ut borde vara tre, se bild
Det där är inget du själv skall hålla på med. I och med att du frågar så vet du inte vad som skall göras, och tips som du får här hjälper inte. Du måste ha dit en elfirma som fixar det.

• Gilla
  • Arg
Byggahus.se och 2 till
  • Laddar…
tommib
Äh, lägg av. Ska vi lära folk att vara helt hjälplösa tycker du? Det är inte ens olagligt att montera ett perilexställ på en ny häll och plugga in. Inte särskilt svårt heller, speciellt inte om man är beredd att ta till sig lite råd. Om spistimern är fast ansluten och man vill ta bort den, då blir det olagligt att göra det själv. Fortfarande inte svårt dock. Vilka tips här menar du skulle varit dåliga? Är slutsumman av tråden något farligt? Sista två sidorna är mest tjafs om spänningsprovare vs multimeter, dvs inget som egentligen har med ämnet att göra.

• Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 9 till
  • Laddar…
J Jenny Krantz skrev:
Min fundering är att om det går att omvandla tre fas till två?
Om så hur gör man? Den vita dosan är en pensionärsdosa
Nya hällen är nämligen bara två fas medans gamla spisen har jag klurat ut borde vara tre, se bild
Närbild av en tre-fas elektrisk anslutning med fem numrerade terminaler och kopplingskablar i olika färger. Över terminalerna finns ett kopplingsschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På den här bilden är den 3fas.

Detta är inte ett arbete för den som saknar elkunskaper då en felkoppling här kan få tråkiga konsekvenser.

E elmont skrev:
Den här provaren klarar all spänningsmätning som dom flesta behöver göra och det är nästan omöjligt att göra fel och 85:- klarar dom flestas ekonomi
[länk]
Ser ut som samma modell Jem&fix återkallade nyligen pga brister i säkerheten men eftersom få här på forumet begriper eller har respekt för riskerna med el och i synnerhet begreppet säkerhet så spelar det kanske ingen roll så länge den är billig.

https://www.jemfix.se/om-jem-fix/aktuellt/aaterkallelse-av-spaenningsprovare/

tommib
Tycker du verkligen att det är få som begriper riskerna? Det tycker inte jag.

Rekommendationen av den spänningsprovaren var kanske lite olycklig men tittade du på varför den återkallas? Det är inte direkt så att den är omedelbart livsfarlig utan snarare så att den har en design som är suboptimal. Vi är också flera som har rekommenderat något dyrare och betydligt bättre instrument.

• Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
L lars80 skrev:
[bild]

Detta är inte ett arbete för den som saknar elkunskaper då en felkoppling här kan få tråkiga konsekvenser.
Men där ska väl inte TS koppla heller?
Det är väl den gamla spisen?
TS behöver bara dra ut kontakten ur perilexuttaget och flytta bort den spisen.

På den nya hällen behövs ett sladdställ och det går nog utmärkt att klara av med lite hjälp härifrån.

L lars80 skrev:
[bild]

Vilka "tråkiga konsekvenser" finns det med trefas som inte finns med enfas?

Du vet väll att "vem som helst" tex får byta ett CEE416-uttag?

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Tycker du verkligen att det är få som begriper riskerna? Det tycker inte jag.

Rekommendationen av den spänningsprovaren var kanske lite olycklig men tittade du på varför den återkallas? Det är inte direkt så att den är omedelbart livsfarlig utan snarare så att den har en design som är suboptimal. Vi är också flera som har rekommenderat något dyrare och betydligt bättre instrument.
Nej, det återkallas inte för att det har en design som är suboptimal.

Antingen handlar ni riktiga godkända prylar eller så kan ni beställa av Chine.

Bryt huvudsäkringar vid arbete eller använd en bra testpenna.

Jag förstår att ni tycker det är billigt och ett "fynd". Men då ditt skägg gått upp i rök är det inte lika imponerande.

https://tidningenelektrikern.se/2022/03/09/varning-kolla-din-spanningsprovare/

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Vi använder också bara spänningsprovare som är godkända enligt EN 61243 på jobbet. Det är ju en klok tanke att tillämpa det även i hemmet då blir det bra och säkert.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Är TS det minsta tveksam så anlita en kunnig elinstallatör. Det kan bli onödigt dyrt att chansa själv.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Är TS det minsta tveksam så anlita en kunnig elinstallatör. Det kan bli onödigt dyrt att chansa själv.
Kunniga elinstallatörer och andra kunniga personer är precis vad TS får hjälp av i denna tråd. Vilka tecken ser du att TS inte förstår de korrekta instruktioner som ges här? Har du inget bättre för dig än att gnälla på detta forum? Att du saknar kunskap betyder inte att andra gör det.

• Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.