Clas säljer UNI-T UT18C för 600:- som på papperet har allt man kan önska. Mycket prisvärd. Jag skulle välja den för Fluke som ofta är överprissatta.

Spänningsprovare UNI-T UT18C i svart och röd färg med digital display och två prober.
 
  • Gilla
lars80
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Den är inte särskilt användbar för att kontrollera om det är 230 eller 400 V mellan två poler. Vilket var problemet som skulle lösas.
En tångamperemeter mäter vanligen även spänning.
Röd och svart tångamperemeter med display och två testkablar.
 
Denna är dock inte en spänningsprovare utan en multimeter. Även fluke T6-1000 som länkas till ovan är en multimeter. En spänningsprovare är säkrare att använda och undviker att man förvirras av "spökspänningar".
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Hur menar du nu? Eftersom dom flesta tångamperemätare har "mätområden" som ett vanligt universalinstrument så finns det stor möjlighet att göra fel inställning. Med en vanlig spänningsprovare är risken obefintlig.
Det var
att glömma kablarna i strömmätningsläge
jag svarade på, det går inte att göra med en tångamperemeter eftersom inga kablar används när man mäter ström.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Denna är dock inte en spänningsprovare utan en multimeter. Även fluke T6-1000 som länkas till ovan är en multimeter. En spänningsprovare är säkrare att använda och undviker att man förvirras av "spökspänningar".
Det är sant men det finns ett LoZ-läge som tar bort spökspänningar, jag har det på min KAIWEETS HT208D.

Fluke:
With a dual impedance meter, select the Auto-V/LoZ function.
This function has a low input impedance on the order of three kilohms.
When the leads are placed on an open circuit that contains a ghost voltage, the low input impedance will cause the ghost voltage to dissipate and the meter will display a reading near zero volts indicating no voltage present.

When the leads are placed on a live circuit, however, the input senses the presence of "hard" voltage and then displays the actual voltage present.
https://www.fluke.com/en-us/learn/blog/digital-multimeters/dual-impedance-digital-multimeters
 
D Dilato skrev:
This function has a low input impedance on the order of three kilohms.
Fast 230V över 3 kohm blir obehagligt hög effekt., om man mäter länge. Mäter man över 400V så blir det riktigt obehagligt.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Hmmm, har Fluke skrivit det där? Ska vi börja slänga oss med hårdvolt nu😎 som mäts i? Nu får väl Daniel frispel i byxorna. Jag tror jag håller mig till instrument som inte har egna hyss för sig.
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast 230V över 3 kohm blir obehagligt hög effekt., om man mäter länge. Mäter man över 400V så blir det riktigt obehagligt.
Det är en PTC termistor som snabbt ökar i resistans när den blir varm (alltså när det finns spänning) så effekten sjunker dramatiskt, vilket skyddar instrumentet (om man mäter länge).
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hmmm, har Fluke skrivit det där? Ska vi börja slänga oss med hårdvolt nu😎 som mäts i? Nu får väl Daniel frispel i byxorna. Jag tror jag håller mig till instrument som inte har egna hyss för sig.
Där finns ju en länk till Flukes text inklusive länk till Mythbusters. (Får kolla vad det handlar om vid tillfälle men någon får gärna sammanfatta).
Det bör finnas motsvarande på svenska Fluke kan jag tycka.

Men för normal felsökning används ett lågohmigt instrument för att kontrollera ifall det är nätspänning som mäts. Tidigare kunde detta visas av en mekanisk fjäder eller lampa för att se vilken kraft det fanns bakom.

Idag vill man ju ofta felsöka dessa spökspänningar och då krävs det andra instrument eller ett som kan kombinera egenskaperna.
 
tommib
D Dilato skrev:
En tångamperemeter mäter vanligen även spänning.
[bild]
Det där är en tångamperemeter som också är en multimeter.

Jag vidhåller att det är bättre med en spänningsprovare.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Clas säljer UNI-T UT18C för 600:- som på papperet har allt man kan önska. Mycket prisvärd. Jag skulle välja den för Fluke som ofta är överprissatta.
Fluke är dyra men oerhört driftsäkra, precisa och hållbara. Jag använder fortfarande den Fluke 83 som farsan köpte in till firman på 90-talet. För hobbyarbeten privat så har jag dock en UNI-T och har inte något direkt negativt att säga om den förutom en halvkass batterilivslängd så för privat bruk skulle jag aldrig betala för en Fluke.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det där är en tångamperemeter som också är en multimeter.

Jag vidhåller att det är bättre med en spänningsprovare.
Visst är det så, men för sällananvändaren som bara ska kolla om spänning finns i en befintlig installation någon enstaka gång är det en onödigt dyr investering med begränsat användningsområde.

En fullfjädrad AC/DC tångampere-multimeter för 722 kronor kan användas till så mycket mer.

Själv har jag också spänningsprovare men den blir alltid liggandes i lådan..

Även de bästa spänningsprovarna kan vara opålitliga..
 
Och jag har en spänningsprovare som bara mäter spänning, det är helt idiotsäkert. Den använder jag normalt för just spänningsmätning. Jag har även två olika tångamperemetrar en UNI-T och en Kyoritsu KEW Mate 2012 RA som jag företrädesvis mäter ström och motstånd med.
Helst vill jag jobba med "rena" instrument/verktyg avsedda för just det jag ska göra, jag är lite allergisk mot "multiverktyg" då dom ofta inte är speciellt bra på någon ting.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och jag har en spänningsprovare som bara mäter spänning, det är helt idiotsäkert.
Jag har full respekt för att du som yrkesman har ett helt annat behov av rätt instrument eftersom det används hela tiden och ska naturligtvis vara så enkelt och säkert att använda som möjligt.

Jag (och troligen ingen annan icke-elektriker heller) äger några isolationshandskar fast egentligen borde alla som rotar i en elanläggning använda det av säkerhetsskäl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.