1 534 läst · 30 svar
2k läst
30 svar
Går det att fylla ut stort hål i tegel efter att pluggar rämnat?
Det är dessa två alternativ du ser? Var inte alternativet med rätt material bra eller?namnbyte skrev:Behöver inte ta i så att man spricker, kan sluta skruva i långt innan till och med. Väggen rör sig inte nämnvärt, är ingen ide att spänna så in i helvete. Det är inte skruvens spännkraft mot pluggen som är den svaga länken vid sådan uppfästning.
Men ja, han kan också fräsa ur ett spår i teglet och gjuta in en H-balk som sedan gardinfästet svetsas fast i. Då kommer det att hålla även för din användning utav gardiner!
EDIT: Men för att vara på riktigt säkra sidan bör han nog även borra in i H-balken från utsidan och fästa vajrar i den för att även ta hjälp utav betongfundament nedgrävda utanför. Så kan man spänna vajern efter behag eller om det skulle uppstå en överbelastning för gardinfästet vid te.x besök.
Bara för att du inte har lyckats med någonting en gång betyder det ju inte att en viss sak inte funkar.Farstatjej90 skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 376 inlägg
Håller med Farstatjejen och andra, vanligt lättspackel (typiskt gipsbaserat) är inget bra val för detta, det är avsett att spackla upp inför tapetsering/målning. Jag hade aldrig valt detta.
Ankarmassa föreslogs, någon typ av epoxy kan äkert funka fint också om förutsättningen är att få pluggen att fästa hyfsat tunga saker i poröst material. Som alltid om det ska kletas i ankarmassa/epoxy, skitnoga att verkligen blåsa ut allt borrkax/damm ur hålet annars funkar det inte.
Sedan kan man även ha i baktanke att en vanlig slagborrmaskin har en tendens att mosa sönder borrhål onödigt mycket. Ett bättre val är en borrhammare på låg slagenergi så att borrhålen inte glider iväg och smetas ut, håller den dimension man tänkte sig.
Man ska inte heller vara rädd att gå upp en dimension i plugg/borrhål så att man får bra fäste, helst köra riktigt bra plugg från tex Fischer som är avsedda för materialet man har i väggen.
Ankarmassa föreslogs, någon typ av epoxy kan äkert funka fint också om förutsättningen är att få pluggen att fästa hyfsat tunga saker i poröst material. Som alltid om det ska kletas i ankarmassa/epoxy, skitnoga att verkligen blåsa ut allt borrkax/damm ur hålet annars funkar det inte.
Sedan kan man även ha i baktanke att en vanlig slagborrmaskin har en tendens att mosa sönder borrhål onödigt mycket. Ett bättre val är en borrhammare på låg slagenergi så att borrhålen inte glider iväg och smetas ut, håller den dimension man tänkte sig.
Man ska inte heller vara rädd att gå upp en dimension i plugg/borrhål så att man får bra fäste, helst köra riktigt bra plugg från tex Fischer som är avsedda för materialet man har i väggen.
Produkter som diskuteras: "Ankarmassa"
Keminfästning
Kemisk infästning, eller kemisk ankare, är en metod för att säkert fästa objekt i betong och andra hårda material. Denna process innebär att man bor ett hål i materialet, injicerar en speciell kemisk lösning och sätter in en ankarbult.
Läs mer
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 340 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 340 inlägg
Notera dock att TS inte har använt gammalt klassiskt sandspackel utan lättspackel. Det är lite bättre på att fylla hål än klassisk spackel. Jag gissar att det kommer att funka.
Nej har nog sett alla alternativ, och att använda andra material är också bra/säkert bättre. MEN nu hade han redan gått vägen med spackel, och det kommer förmodligen hålla helt utmärkt.Farstatjej90 skrev:
Att rensa ur och börja om vore helt jäkla onödigt bara för att det finns andra sätt så det kan fästa ännu bättre, speciellt när det redan utförda sättet mycket väl kan fungera för honom. Först OM det fallerar vore det vettigt att göra om.
Jag förstår inte vad din poäng var och jag är inte säker på att du gör det heller som Trump hade sagt.....namnbyte skrev:Nej har nog sett alla alternativ, och att använda andra material är också bra/säkert bättre. MEN nu hade han redan gått vägen med spackel, och det kommer förmodligen hålla helt utmärkt.
Att rensa ur och börja om vore helt jäkla onödigt bara för att det finns andra sätt så det kan fästa ännu bättre, speciellt när det redan utförda sättet mycket väl kan fungera för honom. Först OM det fallerar vore det vettigt att göra om.
Hade jag varit i TS situation hade jag gjort om det för saker går alltid sönder när det är minst lämpligt....
Följer inte Trump men beklagar din förmåga. Poängen är och var alltid; så han gjorde kommer säkerligen funka fint om han låter det genomtorka ordentligt först.Farstatjej90 skrev: