hsd
Jag skulle i alla fall välja en meter in eftersom thujor breder ut sig och man vill inte att kommunen kapar grenverket när den blivit störande
En granne,en bit bort, satte thujor och jag tyckte det var glest och långt in på tomten men nu är det en hög tät grön vägg året runt ända ut till vägen

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi gjorde precis samma "resa" med Ledningskollen inför häckplantering och grävning häromveckan. Hos oss var fibern ute i trottoaren och inte inne på vår tomt. Fråga någon granne om de minns om de tog upp trottoaren när fibern lades eller om de grävde i alla trädgårdar.
Vi kunde gräva inne på vår tomt utan problem.

• Gilla
Mörner
  • Laddar…
M murlod skrev:
Jag har nyligen köpt hus och vid gräsmattan ut mot vägen så tänkte jag sätta tujor för att det inte skall bli så mkt insyn. Visste att det låg fiber nergrävt in från gatan men efter att skickat förfrågan på ledningskollen så upptäckte jag att fiberkabeln går inne på min tomt längs med vägen. Alltså hela den sträckan där jag vill sätta häck. Tänk att hela norra delen av tomten vetter mot en kommunal väg och en bit in, längs hela min tomt så går kabeln.

Så min fråga är om det ens går att anlägga en häck där? Eller måste jag sätta häcken 1m längre in på tomten bara? Eller gör det ens något om man sätter häck över fiberkabel?
Kräv att kablarna flyttas från din tomt.
Vill de inte det så sätt din häck, du har ju ingen "aning"om att där gick en kabel

Varning för att ledningskollen ibland inte har koll, vi fick fysisk utsättning som visade tokfel, fibern låg på helt annan plats. Tydligen inte ovanligt enligt utsättaren, det har slarvats mycket med registreringarna.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
hsd
Gräv med måtta, Ni vet hen som man ska dricka med, det är vanligt att fiber slangen ligger för grunt

M murlod skrev:
Ja, du verkar ha rätt. Gränsen hade jag koll på men kartan från ledningskollen var lite missvisande. Första bilden är från ledningskollen där det ser ut som ledningen ligger på "min" sida av vägen men om jag tittade på Lantmäteriet (bild 2) för att se tomtgräns så ser man också att vägen är uppgrävd och där borde ju kabeln ligga med all säkerhet.
En sån här bild från ledningskollen är bara informativ och oftast står det i kartinfon om det är inmätt eller inte. Ganska ofta är fibern dåligt inmätt och tyvärr saknas även söktråd i förläggningen. Jobbar på ett elnät och gör en hel del ledningskollar och just fibern är alltid lite bökig.
Utifrån flygfotot hade jag också utgått från att fibern ligger i gatan men det är bara att begära fysisk utsättning av den för att vara på säkra sidan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.