8 941 läst · 35 svar
9k läst
35 svar
Går det att anlägga en häck över fiberkabel?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 340 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 340 inlägg
Egentligen spelar det väl inte så stor roll, slangen ligger där den ligger och ingen lär flytta på den. Möjligen om du har slutet ett avtal med ägaren av fiberslangen att inte plantera på din mark nära den så hindrar det dig. Eller det finns ett avtalsservitut som hindrar dig på samma sätt.M murlod skrev:
Men har du stenkoll på fastighetsgränserna? D v s kan du dra en linje mellan två fysiska gränsmarkeringar i terrängen (stålrör) och ser tydligt att fibern ligger på din fastighet? Olyckligt om du har missförstått var fastighetsgränsen går och du nu planerar att plantera på mark som du inte äger.
50 cm ska de väl ligga på (?) och det är inget hinder för en häckplanteting. Man får vara lite försiktig med spaden (måla ett streck vid 40 cm) och extra försiktig om man behöver ner till kabeln.A ajn82 skrev:
Ja, du verkar ha rätt. Gränsen hade jag koll på men kartan från ledningskollen var lite missvisande. Första bilden är från ledningskollen där det ser ut som ledningen ligger på "min" sida av vägen men om jag tittade på Lantmäteriet (bild 2) för att se tomtgräns så ser man också att vägen är uppgrävd och där borde ju kabeln ligga med all säkerhet.Claes Sörmland skrev:Egentligen spelar det väl inte så stor roll, slangen ligger där den ligger och ingen lär flytta på den. Möjligen om du har slutet ett avtal med ägaren av fiberslangen att inte plantera på din mark nära den så hindrar det dig. Eller det finns ett avtalsservitut som hindrar dig på samma sätt.
Men har du stenkoll på fastighetsgränserna? D v s kan du dra en linje mellan två fysiska gränsmarkeringar i terrängen (stålrör) och ser tydligt att fibern ligger på din fastighet? Olyckligt om du har missförstått var fastighetsgränsen går och du nu planerar att plantera på mark som du inte äger.
Renoverare
· Kalmar
· 2 848 inlägg
Lämpligt att begära fysisk utsättning av fibern så du är säker
Den översta bilden visar inga fastighetsgränser, och jag gissar att vägen som ritats ut ej är skalenlig, utan mer är tänkt att indikera var vägens mittlinje går. Den ser ju annars ut att vara en dryg meter bredM murlod skrev:Ja, du verkar ha rätt. Gränsen hade jag koll på men kartan från ledningskollen var lite missvisande. Första bilden är från ledningskollen där det ser ut som ledningen ligger på "min" sida av vägen men om jag tittade på Lantmäteriet (bild 2) för att se tomtgräns så ser man också att vägen är uppgrävd och där borde ju kabeln ligga med all säkerhet.
Nä precis, men eftersom inte kabeln ligger på/under vägen på första bilden så antog jag att den låg vid sidan.A Alexander HB skrev:
Beror på var och när arbetet gjordes, samt vid allmänn/kommunal mark vad som gäller. Men det som nu har gällt som rekommendation i snart tio år hittar du på robustfiber.se (om det sedan slarvats är en annat problem).Z z_bumbi skrev:
Om du kollar på första bilden finns det ju en grön fyrkant, som jag antar är någon form av kopplingspunkt. Kan du hitta denna så kan du ju se vart fibern går (vet inte om dessa punkter är synliga ovan jord eller ej). Kanske är det ett sånt där galvat rör med svart plasthatt eller liknande?M murlod skrev:
Ja, det sitter ett elskåp ungefär där.A Alexander HB skrev: