Förstår. Jag fick en fördröjning på 1 år för att ändra detaljplanen. Ändringen innebar att flytta hela markerade byggrutan 3 meter! mot vägområdet. Som förut var 10 m. Man kan ju tycka detta är petitesser men enl BN ”likabehandling”. Alla kanske vill ändra...
 
T
S Styrman_jansson skrev:
Ja vi är på det stora nöjda. Det finns alltid saker man skulle gjort annorlunda i efterhand, men inget stort. Det har varit väldigt intensivt på slutet av bygget, och så finns lite målning utvändigt samt ett altantak kvar att bygga, så jag har inte hunnit med att uppdatera min tråd.
Slutet är det värsta, allt kostar enormt mycket då.
Här vart jag byggde var det inte några större begränsningar i detaljplan , utan man fick bygga nästan som man ville, var bara taket dom först haka upp sig på, att den inte fick vara silver färgat , men tittade i detaljplan och där var gråton godkänt för tak, och silver är en gråton , då blev det reflekterande i stället dom tog upp, men bytte då till en mer matt silverfärg och den blev godkänd.
Men det är ändå bra med regler och en KA som checkar upp att allt blir rätt utfört, annars är det lätt att man skjuter upp något med tanke att man gör det sedan, men det blir aldrig gjort.
Fördelar att bygga själv är att man slipper Garbo försäkringar , man sparar in lite pengar på dessa, samt byggbodar , inte lika omfattande byggställningar osv, drar snabbt ihop 100 tusen. Sedan själva bygg kostnaden som oftast kostar 1,5 milj på en större annorlunda lösvirkes villa.
 
T Takläggare skrev:
Slutet är det värsta, allt kostar enormt mycket...
Ja visst gör det.
Aprå på förtroende och kostnader på slutet så blev målaren och jag lite oense om ett par ÄTOr på slutet. Tyvärr eftersom det funkat mycket bra med dem innan. Bl.a. ifrågasatte jag tiden för takmålning. Vi hade avtalat om att vi skulle måla taken själva. Jag gjorde ett par rum själv och frågade sedan målaren hur lång tid de skulle ha för resten. Fick till svar ett par timmar. Blev 20h när fakturan kom. När jag ifrågasatte det då det inte alls var rimligt i förhållandet till den tiden det tagit för mig att måla de tak jag målade ( och deras egna utföstelse) kallade de mig indirekt för en lögnare. Det blev en kompromiss till slut, men de gick också miste på om att få göra slutstrykningen av huset utvändigt som jag tänkt anlita dem till. Detta informerade jag dem om och de såg rätt snopna ut när de bråkat om tusenlappar och gått miste om jobb för tiotusenlappar...

Men nu är det över och huset är snart färdigmålat av oss själva. Om inte annat har man ju blivit lite mer säker på penselhanden...
 
Mikael_L
S seniorkonsult skrev:
Jag har bara jobbat som huvudbesiktningsman samt cert KA och cert miljöansvarig för industrientreprenader i mångmiljonklassen.
Argumentum ad verecundiam :)
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.