9 593 läst · 93 svar
10k läst
93 svar
Gar-bo pris för nollfelsbesiktning?
Du återkommer mycket till det här med att lita på byggarna, att bra sådana som rättar sig själva och som man kan lita på slår allt annat. Så är det ju givetvis, men om man inte redan byggt ett par hus med en och samma firma så har man ju just problematiken att man inte vet fullt ut att byggarna kommer göra ett bra jobb, därav behovet av kontroll.S Styrman_jansson skrev:Kontroll under bygget ( på plats) är bra. Då är besiktningen så att säga redan gjord när bygget är klart.
För övrigt så var snickaren här och rättade lite fasadpanel som rört sig under bygget. Detta gjorde han på eget bevåg då han sett det när han hade vägarna förbi. Konstigt nog nämnde han ingen om något som fanns med på besiktning eller inte. Han var mest intresserad av att göra rätt för sig...
Och kontrollen tar du också upp är bra att göra själv - men om man saknar den kompetensen? Och slutligen vad är vikten av ett papper som indikerar att besiktning utförts? Jo all sådan dokumentation bör väl vara till stöd i en eventuell tvist?
Allvetare
· Östergötland
· 4 154 inlägg
Det behövs vanligtvis ingen KA för garage enligt Boverket;S seniorkonsult skrev:
https://www.boverket.se/globalasset...kontrollansvarig-for-att-bygga-eller-riva.pdf
Däremot krävdes en kontrollplan.
Nej det var visst inget som gemene man kunde ta reda på eller hur var det?
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 154 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 154 inlägg
Det jag vill komma fram till är att KA/Egenkontrollsystemet inte fungerar. Det största problemet är att man upptäcker problem för sent. Om nu KA upptäcker att t.ex. uppfästning av VP-rör i vägg ( eller något annat inbyggt) ej är kontrollerat enligt egenkontrollen som han får inför slutsamråd så är det ju så att säga redan för sent. Bättre då med en kontrollant som kollar över väggar innan de slås igen. På plats.L Thyrfalk skrev:Du återkommer mycket till det här med att lita på byggarna, att bra sådana som rättar sig själva och som man kan lita på slår allt annat. Så är det ju givetvis, men om man inte redan byggt ett par hus med en och samma firma så har man ju just problematiken att man inte vet fullt ut att byggarna kommer göra ett bra jobb, därav behovet av kontroll.
Och kontrollen tar du också upp är bra att göra själv - men om man saknar den kompetensen? Och slutligen vad är vikten av ett papper som indikerar att besiktning utförts? Jo all sådan dokumentation bör väl vara till stöd i en eventuell tvist?
En bra kontrollant kanske även hantera en mindre seriös entreprenör. Sedan om man vill ta på sig den rollen själv eller köpa in tjänsten är ju upp till var och en. Det man ska ha i åtanke är att även proffs tycker, och det finns ”godkända” lösningar som är både bra och mindre bra. Fördelen med att läsa in sig själv är att man kan få det ”som man själv tycker”. Och jag tror inte någon ”lekman” kan bygga hus utan att tvingas lära sig något nytt. De måste ju åtminstonde lära sig att ”drifta” huset ändå...
Kanske är jag naiv som tror att de flesta människor kan lära sig det mesta.
För övrigt skar motorsågen förra veckan. Har aldrig delat en motor men när vekstaden skulle ha 4100:- för att laga den beställde jag ny cylinder och kolv själv och bytte igår kväll med hjälp av lite påläsning och en youtubevideo... Kostade mig 1200:- och en måndagskväll...
Allvetare
· Östergötland
· 4 154 inlägg
Ang. hitta en bra entreprenör så visst är det svårt. Men en fuskbyggare kan nog tänkas fuska med egenkontroller också så där hjälper de föga...
Man får nog skaffa sig så bra referenser och intryck och om möjligt anlita dem för något mindre jobb initialt.
Man får nog skaffa sig så bra referenser och intryck och om möjligt anlita dem för något mindre jobb initialt.
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Jag vet att kontrollsystemet funkat lite si och så, mycket beroende av att entreprenören tagit för lätt på egenkontrollen eller ej fattat vad den går ut på. Men avsikten med DOKUMENTERAD egenkontroll är att man lnte ska behöva kontrollera flera ggr, det skall entreprenören göra. Ditt ex med elröret är inte KA’s ansvar utan elentreprenörens! KA skall kolla att EL-es ansvar.’S Styrman_jansson skrev:Det jag vill komma fram till är att KA/Egenkontrollsystemet inte fungerar. Det största problemet är att man upptäcker problem för sent. Om nu KA upptäcker att t.ex. uppfästning av VP-rör i vägg ( eller något annat inbyggt) ej är kontrollerat enligt egenkontrollen som han får inför slutsamråd så är det ju så att säga redan för sent. Bättre då med en kontrollant som kollar över väggar innan de slås igen. På plats.
En bra kontrollant kanske även hantera en mindre seriös entreprenör. Sedan om man vill ta på sig den rollen själv eller köpa in tjänsten är ju upp till var och en. Det man ska ha i åtanke är att även proffs tycker, och det finns ”godkända” lösningar som är både bra och mindre bra. Fördelen med att läsa in sig själv är att man kan få det ”som man själv tycker”. Och jag tror inte någon ”lekman” kan bygga hus utan att tvingas lära sig något nytt. De måste ju åtminstonde lära sig att ”drifta” huset ändå...
Kanske är jag naiv som tror att de flesta människor kan lära sig det mesta.
För övrigt skar motorsågen förra veckan. Har aldrig delat en motor men när vekstaden skulle ha 4100:- för att laga den beställde jag ny cylinder och kolv själv och bytte igår kväll med hjälp av lite påläsning och en youtubevideo... Kostade mig 1200:- och en måndagskväll...
Allvetare
· Östergötland
· 4 154 inlägg
Nu får du ge dig.S seniorkonsult skrev:
Lägg ner med universalargumentet ”du förstår inte”. Det är ju skitlätt att dra till med och funkar alltid men för inte diskussionen framåt.
Allvetare
· Östergötland
· 4 154 inlägg
Oberoende vems fel det är är det lika svårt att åtgärda efter igenslagen vägg. Ska vi ha ett system som syftar till att bestämma vems fel det är i efterhand eller göra allt för att fånga upp felen medans de är enkla och billiga att åtgärda?S seniorkonsult skrev:Jag vet att kontrollsystemet funkat lite si och så, mycket beroende av att entreprenören tagit för lätt på egenkontrollen eller ej fattat vad den går ut på. Men avsikten med DOKUMENTERAD egenkontroll är att man lnte ska behöva kontrollera flera ggr, det skall entreprenören göra. Ditt ex med elröret är inte KA’s ansvar utan elentreprenörens! KA skall kolla att EL-es ansvar.’
Vi har som sagt försökt med egenkontroll/KA ganska länge nu och enligt mig fungerar det sådär. Dessutom kostar det byggherren massa pengar som i alla fall jag inte tycker jag får något för. Det är dags att tänka om.
Redigerat:
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Eftersom du besserwisser ej förstår utan upprepande av fakta så måste jag upprepa. Hur ska det bli diskussion när man inte svarar på faktauppgifter/påstående utan bara talar om hur duktig man är och kan allt.S Styrman_jansson skrev:
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Och vems fel anser du det är att inte egenkontrollen fungerar?S Styrman_jansson skrev:Oberoende vems fel det är är det lika svårt att åtgärda efter igenslagen vägg. Ska vi ha ett system som syftar till att bestämma vems fel det är i efterhand eller göra allt för att fånga upp felen medans de är enkla och billiga att åtgärda?
Vi har som sagt försökt med egenkontroll/KA ganska länge nu och enligt mig fungerar det sådär. Det är dags att tänka om.
Allvetare
· Östergötland
· 4 154 inlägg
Jag försöker inte besserwissra utan mer försöka påvisa att de flesta kan lära sig det mesta. Du svarar bara att jag inte förstår utan att specificera vad jag inte förstår. Vilken frågeställning har jag inte svarat på?S seniorkonsult skrev:
Det känns som du är alltför inrotad i regler och förordningar. Syftet med regler och förordningar ska ju vara att göra processen systematisk, enkel, och med rätt kvalite till ett rimligt pris. När den inte gör det så ifrågasätter jag det, du verkar ha svårt att förstå det utan fastnar i reglerna igen.
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Talar bara om fakta och vad som gäller!
Allvetare
· Östergötland
· 4 154 inlägg
I botten tror jag att den ( och byggfusket) kommer från den tidspress och prispress som finns i byggsektorn. Många hantverkare blir dessutom hantverkare för att de tycker om att arbeta med händerna. De flesta vill nog göra ett bra jobb och gör nog egenkontrollen automatiskt när de arbetar, men de har sällan tid att sitta ner och fylla i checklistor e.d. Jag brukar säga att man ska låta människor göra det de vill och är bra på.S seniorkonsult skrev:
Ska dokumentation av egenkontrollen fungera så tror jag det måste det nog till någon form av lösning där man kan kolla checklistor o.d. i direkt anslutning till utförd uppgift. Alternativt en kontrollant inom varje disciplin som hjälper entreprenören att utföra kontrollen.