Utan att vi har någon statistik att backa upp detta med kommer vi bara komma med gissningar på hur omfattande hempulet är.

Men låt oss säga att 90% av installationer görs av folk som lagligen får, och att 90% av dessa gör ett korrekt jobb. Och låt oss säga att de 10% som är hempulade görs i 90% av fallen fel. Då innebär det ändock att det görs lika mycket fel av elektriker som det görs av hemmapulare.

Skulle man möjliggöra för hemmapulare att på ett enklare sätt visa sin kompetens inom området tror jag andelen korrekt utförda installationer skulle öka dramatiskt, för på så sätt måste man också lära sig vad som är rätt.

• Gilla
Mikasw och 3 till
  • Laddar…
lärjungen
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag kan ju inte säga att du har fel, däremot så vet jag inte vad du har för erfarenhet från ”verkligheten”? Jag tror få hempulare är beredda att betala för den utbildning och de instrument som skulle krävas.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Enligt artikeln förolyckas 10-20 pers per år i elrelaterade olyckor.
Enligt elsäkerhetsverket dog endast 1 person år 2018 (och det var en yrkesman)
Dom dog av bränder startade av elfel.

"Varje år förolyckas 10-20 personer på grund av elbränder och elolyckor"

J Johan456 skrev:
Jag tror få hempulare är beredda att betala för den utbildning och de instrument som skulle krävas.
Vilka dyra instrument krävs för att göra enklare Installationer hemma? En isolationsprovare för en tusenlapp eller två?

Det är nog mycket svårt att påvisa hur många elbränder som är orsakade av hempul. Ett ökat hempul borde nog leda till ett ökat antal bränder. Gällande elolyckor eller strömgenomgång med dödlig utgång så är ju det naturligt att fler yrkesmän förolyckas. En yrkesmans arbetsmetoder ur ett arbetsmiljöperspektiv bör ju vara bättre än en lekmans metoder. Tittar man då på elolyckor så är man som arbetsgivare skyldig att anmäla detta till Arbetsmiljöverket. Alla gör inte detta alltid, mkt bl.a. pga. att arbetstagaren inte informerar om olyckan. Ett mörkertal finns naturligtvis också bland lekmän, det lär dock vara mycket större.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vilka dyra instrument krävs för att göra enklare Installationer hemma? En isolationsprovare för en tusenlapp eller två?
Man ska kunna kontrollera kontinuitet, funktion och isolation som ett minimum. Det är några tusenlappar, alla kommer inte vilja köpa de instrumenten.

Mikael_L
J Johan456 skrev:
Det kan naturligtvis inte uteslutas men räknar man med att 99% av alla elektriker köper material hos elgross och att 99% av alla elektriker gör goda anslutningar så är chansen att det är just en lekman ganska stor. Ärligt talat så ser man sånt ganska snabbt.
Jag har ju varit och tagit hand om och bytt ett eluttag det brunnit i som en kollega till mig installerat.
(Han hade fått ledaren på fel sida om överfallet, och inte provdragit den efter åtskruvningen). Uttaget matade en restaurangmikro (de är på lite högre effekt)
Detta var en restaurang som byggdes från grunden, en totalt tom lokal, exakt noll procent gammal el fanns, och felet visade sig inte ens en månad efter det var klart så det är 100% säkert inte hempulat.

Så, om jag nu stötte på en elbrand i den fasta installationen orsakad av en elektriker från elfirma under 4 år, så får vi väl anta att det är statistiskt signifikant då kommer alltså Sveriges ca 100.000 elektriker hitta något som brunnit som någon annan elektriker utfört ungefär 100.000 ggr under 4 år.
Det betyder alltså att elektrikerkåren orsakar ca 25.000 elbränder i den fasta installationen per år.

Alltså ... borde inte alla ha en behörighet, samt personligt ansvar?

• Gilla
Mikasw och 6 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Man ska kunna kontrollera kontinuitet, funktion och isolation som ett minimum. Det är några tusenlappar, alla kommer inte vilja köpa de instrumenten.
Och ändå betalar stora delar av Sveriges befolkning i snitt femsiffriga belopp för ett bilkörkort, samt sexsiffriga belopp för en bil.

Har man eget hus och måste fixa el tjänar man snabbt in kostnaden för verktygen kan jag säga. Så låt vanligt folk åtminstone få chansen att utbilda sig och certifieras för egna installationer i egen bostad.

• Gilla
Bo.Siltberg och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
lärjungen lärjungen skrev:
Enligt artikeln förolyckas 10-20 pers per år i elrelaterade olyckor.
Enligt elsäkerhetsverket dog endast 1 person år 2018 (och det var en yrkesman), och sedan år 2000 dör i snitt 4 personer/år. Ställer mig frågan: var kommer siffran "10-20 personer" ifrån?
Förolyckas och dog behöver inte betyda samma sak ...

Alltså ... jag vet inte vad som menas, men visst kan de som förolyckas vara sådana som uppsöker sjukhusvård och får vård, för sina skador, väl ...?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har ju varit och tagit hand om och bytt ett eluttag det brunnit i som en kollega till mig installerat.
(Han hade fått ledaren på fel sida om överfallet, och inte provdragit den efter åtskruvningen). Uttaget matade en restaurangmikro (de är på lite högre effekt)
Detta var en restaurang som byggdes från grunden, en totalt tom lokal, exakt noll procent gammal el fanns, och felet visade sig inte ens en månad efter det var klart så det är 100% säkert inte hempulat.

Så, om jag nu stötte på en elbrand i den fasta installationen orsakad av en elektriker från elfirma under 4 år, så får vi väl anta att det är statistiskt signifikant då kommer alltså Sveriges ca 100.000 elektriker hitta något som brunnit som någon annan elektriker utfört ungefär 100.000 ggr under 4 år.
Det betyder alltså att elektrikerkåren orsakar ca 25.000 elbränder i den fasta installationen per år.

Jag visste att någon skulle berätta om en elektriker som gjort fel. Den slutsatsen jag drar av det är att alla gör fel, yrkesmän gör det dock i mindre utsträckning.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Jag kan ju inte säga att du har fel, däremot så vet jag inte vad du har för erfarenhet från ”verkligheten”? Jag tror få hempulare är beredda att betala för den utbildning och de instrument som skulle krävas.
Vad jag menar på att du inte vet vad som är hempul och inte, du verkar anta att allt som inte är okej är hempul och allt som är okej är gjort av en elektriker.

Det har argumenteras i många trådar om hur dyrt det skulle bli, men jag tror inte så är fallet, självstudier och teoretiska och praktiska prov behöver inte bli så dyrt.

Utrustningen är inte heller speciellt dyr, och jag kan dessutom se framför mig att man kommer kunna hyra den där man köper ditt elmaterial.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Förolyckas och dog behöver inte betyda samma sak ...

Alltså ... jag vet inte vad som menas, men visst kan de som förolyckas vara sådana som uppsöker sjukhusvård och får vård, för sina skador, väl ...?
Jag slog upp förolyckas tidigare, och det ska innebära att man dör.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Och ändå betalar stora delar av Sveriges befolkning i snitt femsiffriga belopp för ett bilkörkort, samt sexsiffriga belopp för en bil.

Har man eget hus och måste fixa el tjänar man snabbt in kostnaden för verktygen kan jag säga. Så låt vanligt folk åtminstone få chansen att utbilda sig och certifieras för egna installationer i egen bostad.
Jag vet inte men varför väljer så många lekmän att köpa billigt material? Skulle de då vilja köpa instrument för några tusen när de inte ens ksn kosta på sig uttag av god kvalitet? Jag tror inte det.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo, helt klart. Allt annat känns väldigt konstigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.