J Johan456 skrev:
Jag vet inte men varför väljer så många lekmän att köpa billigt material? Skulle de då vilja köpa instrument för några tusen när de inte ens ksn kosta på sig uttag av god kvalitet? Jag tror inte det.
För att man inte vet skillnaden.
Efter en bra utbildning vet man förhoppningsvis det.

• Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
Mikael_L Mikael_L skrev:
Förolyckas och dog behöver inte betyda samma sak ...

Alltså ... jag vet inte vad som menas, men visst kan de som förolyckas vara sådana som uppsöker sjukhusvård och får vård, för sina skador, väl ...?
Tänkte så först också, men när jag slår upp ordet är alla synonymer detsamma som att dö.

@useless: Angående att det skulle vara dödsfall orsakade av elbränder undrar jag isåfall varför de inte tas med i elsäkerhetsverkets rapport om så är fallet.

J Johan456 skrev:
Det är nog mycket svårt att påvisa hur många elbränder som är orsakade av hempul. Ett ökat hempul borde nog leda till ett ökat antal bränder.
Och ändå så förhåller det sig precis tvärtom. Ökat hempul leder inte alls till ökat antal bränder.

Hur jag vet det?

De stora ”gubbdagiskedjorna” brukar vara väldigt, väldigt snabba på att plocka bort varor som inte säljer. Trots detta syns inga såna tendenser när det gäller behörighetskrävande elmaterial, tvärtom. Och jag antar att yrkeselektrikerna inte brukar handla sina grejer på Biltema?

Den enda logiska slutsatsen är då att det förekommer en hemskans massa hempul därute, av folk som aldrig fått utbildning. Trots detta finns inte en enda siffra som tyder på att det leder till fler bränder eller olycksfall.

Med mörkertal kan man visserligen bevisa allt, men så länge där inte ens finns en skattning, utan bara antaganden, är det endast hårda fakta som gäller. Och dessa visar på ett försvinnande litet antal elrelaterade olyckor, trots att det säljs behörighetskrävande material i tillräckliga mängder för att vara lönsamt för Biltema, Jula, Clas Ohlson, Bauhaus m fl m fl.

• Gilla
kest och 4 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Jag vet inte men varför väljer så många lekmän att köpa billigt material? Skulle de då vilja köpa instrument för några tusen när de inte ens ksn kosta på sig uttag av god kvalitet? Jag tror inte det.
Ge oss åtminstone chansen. Det går ju att resonera även om detta på den utbildning som idag inte finns.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad jag menar på att du inte vet vad som är hempul och inte, du verkar anta att allt som inte är okej är hempul och allt som är okej är gjort av en elektriker.

Det har argumenteras i många trådar om hur dyrt det skulle bli, men jag tror inte så är fallet, självstudier och teoretiska och praktiska prov behöver inte bli så dyrt.

Utrustningen är inte heller speciellt dyr, och jag kan dessutom se framför mig att man kommer kunna hyra den där man köper ditt elmaterial.
Gah, upptäckte stavfelet för sent, givetvis ska det vara "sitt elmaterial".

lärjungen lärjungen skrev:
@useless: Angående att det skulle vara dödsfall orsakade av elbränder undrar jag isåfall varför de inte tas med i elsäkerhetsverkets rapport om så är fallet.
Bra fråga. Elsäkerhetsverket kanske inte tycker att sekundära skador så att säga är deras bord? Eller så vill dom inte redovisa siffran 10-20 eftersom det skulle undergräva deras snack om hur farligt el är för icke yrkesverksamma?

• Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
useless useless skrev:
Bra fråga. Elsäkerhetsverket kanske inte tycker att sekundära skador så att säga är deras bord? Eller så vill dom inte redovisa siffran 10-20 eftersom det skulle undergräva deras snack om hur farligt el är för icke yrkesverksamma?
Fast 10-20 skulle ju innebära att det är farligare än det verkar i deras rapport. Eller missuppfattar jag dig?

Mikael_L
J Johan456 skrev:
Jag visste att någon skulle berätta om en elektriker som gjort fel. Den slutsatsen jag drar av det är att alla gör fel, yrkesmän gör det dock i mindre utsträckning.
Men antagligen finns det mycket fler fel därute, begågna av yrkesmännen, ty även om de är färre så pular de ju med el typ 1000- 1500 timmar per år, medan de flesta hempulare kanske ligger på något runt någon enstaka timme till kanske 10-talet timmer/år, i snitt alltså. Dvs någon kanske grejar 40 timmar ett år, och sen 10 år till nästa gång.

Så jag tror alla gånger att majoriteten av felen är gjorda av elektrikerna.
Men visst är det skillnad på vad felen består av. Vissa slags riktigt grova fel, typ 230 i telefonkabel eller nätverkskabel, kan jag inte tänka mig att någon yrkesman lämnar efter sig, oavsett hur okunnig eller nonchalant hen är.
SKX, lampsladd, är en typisk hempularvarning, ty de flesta elektriker har inte ens en decimeter av sådan i bilen, då är det troligare att en elektriker varit framme om det felaktigt är draget EXQ till en maskin eller rörligt bruksföremål, där det borde varit en flexibel sladd.

Men jag som har arbetat väldigt mycket i miljöer där det inte hempulas, utan det finns ramavtal med elfirmor som kommer och fixar allt, kan skriva under på att man ser väldans mycket skit där också.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men antagligen finns det mycket fler fel därute, begågna av yrkesmännen, ty även om de är färre så pular de ju med el typ 1000- 1500 timmar per år, medan de flesta hempulare kanske ligger på något runt någon enstaka timme till kanske 10-talet timmer/år, i snitt alltså. Dvs någon kanske grejar 40 timmar ett år, och sen 10 år till nästa gång.

Så jag tror alla gånger att majoriteten av felen är gjorda av elektrikerna.
Men visst är det skillnad på vad felen består av. Vissa slags riktigt grova fel, typ 230 i telefonkabel eller nätverkskabel, kan jag inte tänka mig att någon yrkesman lämnar efter sig, oavsett hur okunnig eller nonchalant hen är.
SKX, lampsladd, är en typisk hempularvarning, ty de flesta elektriker har inte ens en decimeter av sådan i bilen, då är det troligare att en elektriker varit framme om det felaktigt är draget EXQ till en maskin eller rörligt bruksföremål, där det borde varit en flexibel sladd.

Men jag som har arbetat väldigt mycket i miljöer där det inte hempulas, utan det finns ramavtal med elfirmor som kommer och fixar allt, kan skriva under på att man ser väldans mycket skit där också.
Då kan vi enas om att yrkesmän generellt gör bättre och säkrare installationer än lekmän?

Finns bara två sätt att se på detta antingen så är det viktigt med behörighet eller inte. Är det viktigt så bör alla ha egen behörighet med möjlighet att återkalla den om man gör fel. Hur skulle det se ut om jag lät mina anställda att köra lastbil och grävmaskin under överinseende av mej? Det är i princip samma sak som dagens elfirmor. Då jag jobbat på bygge träffar jag många elektriker mestadels såna som är typ 2 årsmontörer. Och om det är 100 personer så skulle jag säga av dom är det nog 70 st som har sämre koll på el än mej och typ 2 som jag skulle låta arbeta hos mej dom två är egna företagare med egen behörighet btw.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte att det är så väldigt stor skillnad på en genomsnittlig installation utförd av en genomsnittlig lysmask jämförd med de få husägare som vågar sig på elarbeten.
Jag tror tveklöst att många av de riktigt fula elarbetena utförs av snickare och "kakelproffs" och inte sällan importerade sådana.
Jag tycker att man ska passa sig för att skylla på egnahemsägare som arbetar på det egna huset!
Då gör man det alldeles för enkelt för sig!

• Gilla
erel och 2 till
  • Laddar…
@Johan456 nu när @Mikael_L skriver det så får jag hålla med dig till viss del, vissa installationer ser man är hempulade, för lampsladd har jag väldigt svårt att se är gjort av någon annan än en obehörig.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Då kan vi enas om att yrkesmän generellt gör bättre och säkrare installationer än lekmän?
Det vill jag nog hålla med om.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag tror inte att det är så väldigt stor skillnad på en genomsnittlig installation utförd av en genomsnittlig lysmask jämförd med de få husägare som vågar sig på elarbeten.
Jag tror tveklöst att många av de riktigt fula elarbetena utförs av snickare och "kakelproffs" och inte sällan importerade sådana.
Jag tycker att man ska passa sig för att skylla på egnahemsägare som arbetar på det egna huset!
Då gör man det alldeles för enkelt för sig!
Ja så kanske det är, men hur mycket koll har du egentligen? Jag vet inte, du kanske har träffat 100-tals elyrkesmän och kikat på installationer överallt. Annars har jag svårt att bemöta det du skriver eftersom det då bygger på en känsla du har.

Jag kan köpa att hemmapulare antagligen är överrepresenterade i de som klamrar fast lampsladd till nåt oftast effektsvagt man vill koppla in.

Men installationer som efter 5-10år är "glapp" fel inkopplade jordfelsbrytare, fel kablar,. Flera grupper i rör, osv osv. Det har jag BAR stött på i hus där elen till 99% säkerhet är utförda av elektriker. Tex mitt eget hus där jag vet vilka som stått för arbetet.
Sedan har jag vänner som arbetar som typ snickare som ofta informerar om hur det går vilt till på byggen och renoveringar av småhus.
Jag har dessutom varit den i släkten och i bekantskapskrets som fått rycka ut när något går fel med elen.
Massor av hus och lägenheter har det blivit.
Om jag någon gång har blivit osäker på om något är ok så har jag ringt min vän sedan 35år som är behörig elektriker.
Jag skulle våga garantera att hemmapulare väldigt sällan gör direkt livsfarliga kopplingar så som jag har sett utförda av yrkesmänn.
Skrämmande är det snarare hur KASS 10-20% av de utbildade elektrikerna är, speciellt de med kort så kallad yk utbildning.
Vissa kunde ju knappt se skillnad på en elkapel och ett snöre när de började kursen.
Ringer till läraren när de ska montera upp trappbrytare hos kund...

Visst, mång av de bättre är ruskigt kunniga!
Men är hemmapulare som fixar i sitt eget hus ett stort problem?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.