OK. Tack! Tillverkar luckan själv. Vet inte var man får tag på bussningar men däremot är kullager lätt och billigt att hitta. :p

Gångjärn till nån bildörr? De är stadiga men förmodligen riktigt dyra som ny reservdel.
Begagnat?
Annars bygga egna.
Järn mot järn med en droppe olja emellanåt kan inte vara nått problem. Den luckan lär väl inte fladdra som en lärkvinge precis?

• Gilla
Busster
  • Laddar…
Finns ju svetsgångjärn. Borde funka ypperligt och billigt.

raveper raveper skrev:
Finns ju svetsgångjärn. Borde funka ypperligt och billigt.
Nä, de är inte gjorda för den typen av belastning (tappen riskerar att böjas/svetsen kan spricka) dessutom måste man få dem helt rakt för att de ska funka om man använder dem såhär.. (vid vanlig applikation glider de på anläggningsytan mellan hanen och honan där man har en mässingsbricka)

Axel rakt igenom och lager i ramen ? Borde inte kosta en förmögenhet

• Gilla
Busster
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Axel rakt igenom och lager i ramen ? Borde inte kosta en förmögenhet
Blir svårt med genomgående axel i "ett hål i golvet", hur få dit den? :thinking:

Jag vet hur jag hade gjort, lite sugen på att starta upp datorn och dra igång Inventor :geek:

Violina Violina skrev:
Blir svårt med genomgående axel i "ett hål i golvet", hur få dit den? :thinking:

Jag vet hur jag hade gjort, lite sugen på att starta upp datorn och dra igång Inventor :geek:
“If there is a will, there is a way!” ;)

Man bygger ram och lucka ihop och fäster i hålet om det är stål så svetsar man är det betong så får det bli kemankare eller missar jag något?

Man bygger ram och lucka ihop och fäster i hålet om det är stål så svetsar man är det betong så får det bli kemankare eller missar jag något?

Inte många missar här! :D

Ser bara massa lösningar hur mycket ska den öppnas ? Om man jämför med min kärra på maskinen så lyfter den ca 10 ton och ledar på fettade 60 axlar på 2 punkter då borde en liten lucka på 200 kg klara sej på 30mm axlar utan att ens fundera på slitage om du ska öppna <1000 gånger om året

Ser bara massa lösningar hur mycket ska den öppnas ? Om man jämför med min kärra på maskinen så lyfter den ca 10 ton och ledar på fettade 60 axlar på 2 punkter då borde en liten lucka på 200 kg klara sej på 30mm axlar utan att ens fundera på slitage om du ska öppna <1000 gånger om året

Några bilder vore toppen :D

Det fixar jag imorgon så fort det blir ljust :)

• Gilla
Busster
  • Laddar…
Närkast bild av en gul maskindel, troligen en grävmaskins snabbkoppling eller liknande, med smuts och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Busster
  • Laddar…
Vad tror ni om den här öppningen? :D

• Gilla
claesborjesson
  • Laddar…
Kanske lite överarbetad...

• Haha
Busster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.