Förstått att gamla vedpannor och anslutningar kan innehålla asbest. Har ni lust att kika på bilderna?
Modellen heter aquator villapanna serie 200.
Tog kort på typ och nr. Går det att tolka vilket år den är från?
Rören från pannan är så gamla och slitna att de är sönder på sina ställen. Det gråa som tittar fram, är det risk för att det är asbest?
Vi flyttade in i somras och det är först nu som tanken slog mig och jag fick ont i magen. Med tanke på att det är ”öppet” på detta sättet - har vi exponerats när vi rört oss nere i källaren?!
I mina ögon ser det ut som gammal, grånad mineralull men jag har väldigt lite kunskap kring vad man isolerade dessa med förr och hur eventuell asbestisolering ser ut.
Ska givetvis ta ett test för säkerhets skull, men vill ändå hemskt gärna ha lite feedback. Svårt att släppa detta nu alltså…
Rören från pannan är så gamla och slitna att de är sönder på sina ställen. Det gråa som tittar fram, är det risk för att det är asbest?
Vi flyttade in i somras och det är först nu som tanken slog mig och jag fick ont i magen. Med tanke på att det är ”öppet” på detta sättet - har vi exponerats när vi rört oss nere i källaren?!
I mina ögon ser det ut som gammal, grånad mineralull men jag har väldigt lite kunskap kring vad man isolerade dessa med förr och hur eventuell asbestisolering ser ut.
Ska givetvis ta ett test för säkerhets skull, men vill ändå hemskt gärna ha lite feedback. Svårt att släppa detta nu alltså…
Om de nu är asbest, varför hålla på å rota i de då?? Så de får va ifred så är de lugnt. 😉F FluxVortex skrev:Förstått att gamla vedpannor och anslutningar kan innehålla asbest. Har ni lust att kika på bilderna?
Hos mig såg det också ut ungefär så där, vi tog in en saneringsfirma, men de påstod iallafall att de inte påträffade några asbesthaltiga material. Själva ullen är nog ren mineralull, men sen kan de ju förekomma gurmassa, asbestpapp och sånt.
Lite tidsdokument den där eldningsanvisningen som visar hur man skall elda sopor 🤨
Lite tidsdokument den där eldningsanvisningen som visar hur man skall elda sopor 🤨
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gammal termometer i badrum från 60-talet?
Badrum -
Mätarskåp - plocka bort gammal elmätare?
El -
Nytt golv ovanpå gammalt - dämpar ljud? Eller behövs isoleringsmatta?
Golv -
Lönar det sig byta el-element till LVP i gammalt garage?
Värmepumpar -
Byta ut gammal elpanna och vedpanna mot luft/vatten-VP - lönt eller ej?
Värme allmänt