Sonen minskar härmed risken att frysa under årets kalla perioder. ;)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det hittar man för elvahundralappen på netonnet också.

Prestanda på detta kortet är väl ungefär i samma klass som GTX1050?
(Jag tjuvkikar på [länk] )
Det där är rx 560 .. 😉

Här har du en jämförelse av 1660 Ti och 3050, av en kille som testar ganska mycket äldre hårdvara med nyare grafikkort, kan vara värt att rota i hans videos
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Prestanda på detta kortet är väl ungefär i samma klass som GTX1050?
Nöjer man sig med 1050 kan du nog få ett begagnat kort för portot... Men RX 580 är vassare.
 
Jag hör vad du säger att budgeten är väldigt begränsad, men jag skulle ändå säga att mest "bang for the buck" skulle du få genom att köpa en begagnad maskin (=hel dator). Den du har idag får väl närmast betecknas som antik i gamingsammanhang. :) Du får antagligen lägga någon tusenlapp mer, men får mycket mer prestanda.
 
C Conqvist skrev:
Jag hör vad du säger att budgeten är väldigt begränsad, men jag skulle ändå säga att mest "bang for the buck" skulle du få genom att köpa en begagnad maskin (=hel dator).
Nja. Priserna på Facebook marketplace brukar vara så dåliga att man får bättre prestanda om man köper nytt.
 
S sjoelund skrev:
Nja. Priserna på Facebook marketplace brukar vara så dåliga att man får bättre prestanda om man köper nytt.
Man kan kika på Sweclockers marknad där folk ofta har garderobsrensningar med äldre komponenter. https://www.sweclockers.com/marknad
 
C Conqvist skrev:
Man kan kika på Sweclockers marknad där folk ofta har garderobsrensningar med äldre komponenter. [länk]
Köpa komponenter begagnat, ja. Hela datorer... njae. Det som är intressant i hela datorer vill folk oftast ha alldeles för mycket för. Och det andra är lika gammalt som datorn som ska uppgraderas här.
 
Mikael_L
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det där är rx 560 .. 😉
My bad, försökte utan läsglasögonen, eller nåt ...
 
Mikael_L
S sjoelund skrev:
Nöjer man sig med 1050 kan du nog få ett begagnat kort för portot... Men RX 580 är vassare.
Har du ett kan jag swisha dig lite mer än portot! ;)
 
Mikael_L
C Conqvist skrev:
Jag hör vad du säger att budgeten är väldigt begränsad, men jag skulle ändå säga att mest "bang for the buck" skulle du få genom att köpa en begagnad maskin (=hel dator). Den du har idag får väl närmast betecknas som antik i gamingsammanhang. :) Du får antagligen lägga någon tusenlapp mer, men får mycket mer prestanda.
Tja, det är väl inte budgeten som är begränsad, utan det är nog att intresset är ungefär såhär begränsat.
I alla fall just nu.

Och ska det vara födelsedagspresent, då kommer det inte på tal att vi köper grabben en fullsmetad moderna gamingdator, det har han faktiskt råd med själv också, om han hade haft tillräckligt intresse.

Men i försöken att komma på en lagom present på en tusenlapp eller absolut max två, så skulle en väldigt förbättrad dator trots allt vara en bra present.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Varför inte leta rätt på ett begagnat gtx1080, lite äldre men håller fortfarande bra idag.

Detta och ev en begagnad i7-4790, beroende på vad som sitter i idag. Kanske runt 2000kr totalt
 
  • Gilla
Mugmaz
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har du ett kan jag swisha dig lite mer än portot! ;)
Har ett RX580 8Gb över, i Enköping.
Fungerade när det togs ur, och om det fungerar nu så kan du få det för vad du anser det vara värt 🙂
 
Mikael_L
alm82 alm82 skrev:
Varför inte leta rätt på ett begagnat gtx1080, lite äldre men håller fortfarande bra idag.

Detta och ev en begagnad i7-4790, beroende på vad som sitter i idag. Kanske runt 2000kr totalt
Jag har kollat in ett par GTX1070 på annonser, som inte känns helt ovärda det pris de vill ha.
 
Mikael_L
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Har ett RX580 8Gb över, i Enköping.
Fungerade när det togs ur, och om det fungerar nu så kan du få det för vad du anser det vara värt 🙂
Då ska man få det till Uppsala.
Jag känner iofs en som arbetar i Enköping.

En snabb jämförelse med hjälp av https://gpu.userbenchmark.com/ säger att det ungefär motsvarar ett GTX1060. Och det är ju ett bra hopp upp mot för vad han har idag.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då ska man få det till Uppsala.
Jag känner iofs en som arbetar i Enköping.

En snabb jämförelse med hjälp av [länk] säger att det ungefär motsvarar ett GTX1060. Och det är ju ett bra hopp upp mot för vad han har idag.
Ja, att ta sig från Uppsala till Enköping är ett äventyr… 😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.