15 831 läst · 38 svar
16k läst
38 svar
Galvaniska strömmar?
Nähäpp. Märkligt att den lokala rörpularen inte varit med om ett sånt här snabbt förlopp här i stan. Det kanske är en kombination med krypströmmar.
Räknade nyss ut att det har försvunnit 0,027mm koppar per månad sedan installation.
Räknade nyss ut att det har försvunnit 0,027mm koppar per månad sedan installation.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 347 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 347 inlägg
Det har man visst. Det heter VVC (varmvattencirkulation) och är något de flesta flerbostadshus med fjärrvärme har. Har bl.a till uppgift att se till att det inte tar så lång tid innan man får varmvatten när man öppnar kranen. Går oftast en runda fram och tillbaks i hela källaren.
Redigerat:
Är du säker på att hårdheten (dH) är 2 eller högre? Det kan inte vara så att du är nere på 0?
Iså fall så löser vattnet kopparn. Har någon blond duschat och fått håret grönt? Det är ett tecken på löst koppar! 😉
Iså fall så löser vattnet kopparn. Har någon blond duschat och fått håret grönt? Det är ett tecken på löst koppar! 😉
Pillade lite mer med rörstumpen och torkade med papper på insidan. Ytan är inte alls så jämn som jag först tyckte. Det är massor av något som nästan ser ut som sanddyner!
Och hålen där satt under en klämring så det är inte de som det läckte ur.
Vad i hela...? Kan vattnet haft så hög hastighet att kopparen i princip "blåst" bort?
Skruvade i alla fall igen STADen igår så att det är flera grader kallare ute vid slingans ändar när ingen spolar varmvatten. Då kan det inte gå särskilt fort..
Och hålen där satt under en klämring så det är inte de som det läckte ur.
Vad i hela...? Kan vattnet haft så hög hastighet att kopparen i princip "blåst" bort?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruvade i alla fall igen STADen igår så att det är flera grader kallare ute vid slingans ändar när ingen spolar varmvatten. Då kan det inte gå särskilt fort..
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 429 inlägg
Det handlar med största sannolikhet om "pitting corrosion", jag kan tyvärr inte det svenska ordet. Försök googla under "pit corrosion mechanism copper" så får du massor av träffar om fenomenet i rör och tankar. Enligt några artiklar går det att förhindra med offeranoder som naturligtvis måste vara monterade på insidan. Vet ej om de finns att köpa för vattenledningssystem, annars för man då göra dom själv.
Offeranoder minskar det elektriska potential som du troligen har från någonstans.
Slipning genom kalkpartikel tror inte jag på för då borde ju mjuka plaströr slipas bort ännu fortare.
Offeranoder minskar det elektriska potential som du troligen har från någonstans.
Slipning genom kalkpartikel tror inte jag på för då borde ju mjuka plaströr slipas bort ännu fortare.
Efter att ha sett en liten film så ser det ut att vara en kombination av "high velocity errosion corrosion" och "turbulence errosion corrosion". Det har som jag nämnde tidigare i tråden oftast skett efter en skarv, böj, eller avstick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu var det dags igen, på två ställen samtidigt. Den här gången på två avstick. Dessa har gjorts genom att kraga upp hål och lödit avsticket. Lilla röret har dock inte fått de två stoppbulorna mha knastertång så röränden sticker in i stora röret. Det får det inte göra alls.
Här ser man tydligt att virvelströmmar ätit upp kopparen. Samt att stora röret (22x1,0) i övrigt är helt okej. Fortfarande 1,0mm. Så det måste ha varit för hög hastighet i 15-rören.