21 155 läst · 71 svar
21k läst
71 svar
Galet eller?? Kan jag lyfta huset istället för att gräva ut?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 616 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 53 028 inlägg
I Spånga var det någon som lyfte bort huset (typ 170 kvm). Grävde bort hela källaren, byggde ny källare. Och sedan tillbaka med huset. Tror det är 10 år sedan nu.
Detta huset på Marstrand är förresten snart färdigrenoverat efter att man lyfte det och byggde källare:
- https://www.byggahus.se/forum/threads/lyfta-hus.348296/
- https://www.byggahus.se/forum/threads/lyfta-hus.348296/
Det som försvårar är väl betongbjälklag och tegelfasad? Trähus är relativt enkla att bygga då som tål lite "flex" (man kan behöva öppna eller ta bort fönstren).
I TS fall är det ju dels viktigt att lyfta någorlunda jämnt så man inte knäcker nåt och dels få med sig fasaden i lyftet.
Men, som sagt var, ingenting är omöjligt. Frågan är bara vad det kostar.
I TS fall är det ju dels viktigt att lyfta någorlunda jämnt så man inte knäcker nåt och dels få med sig fasaden i lyftet.
Jag har ställt frågan till ett företag som jobbar med detta. Jag återkommer när jag fått något svar.useless skrev:Det som försvårar är väl betongbjälklag och tegelfasad? Trähus är relativt enkla att bygga då som tål lite "flex" (man kan behöva öppna eller ta bort fönstren).
Det är tegelfasaden som är problemet. Allt annat är bara "siiand arbeit" det vill säga arbete där man ser hur man skall göra och metoderna ger sig själva. Inga problem där.
Frågan är hur du undviker att spräcka tegelfasaden.........
Frågan är hur du undviker att spräcka tegelfasaden.........
Vet inte om jag vågar själv.. Vill nog göra det med någon som faktiskt gjort det tidigare. Annars får det bli nedåt istället.H heimlaga skrev: