Fanns ju ett program på tv för några år sedan från USA där de flyttade hus. Bort med några stenar i grunden, in med grova stålbalkar och sedan var det bara att lyfta med domkrafter.
 
  • Gilla
ulfem och 1 till
  • Laddar…
M morr skrev:
Eller så gör du som i den här tråden ;)
[länk]
Jag är rädd för att ett sådant projekt tar för lång tid men vilket arbetet dom har gjort.
 
D
För att kunna svara på frågan måste vi veta mer om förutsättningarna i dag. Är takhöjden 2m, så att man kan stå raklång eller 1,9m? Har du tänkt att inreda boyta i denna källare? (I så fall: satsa hellre på utbyggnad i marknivå.) Är det något rum som inte fungerar i dag pga låg takhöjd? I hur stor del av källaren skulle det gå att gräva ur och därmed uppnå önskad takhöjd?
 
Lyfta huset bör funka så länge mellanbjälklaget är av trä.
Vi gjorde det på ett antal hus i Järpen för många år sen
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag har ingen budget ännu. Skulle vilja ha ett företag som har hydrauliska domkrafter ganska många som dom kan styra hög precision. När domkrafterna är på plats så går man runt huset med en stor betongsåg.. sedan lyfter dom huset 30-60 cm.. Mura och klart.. Om man kan göra själva lyftet för 500KKr så skulle det ju helt klart vara värt det.. att slippa hålla på att bila bort berg.
Javisst går det, men nästan alla du träffar kommer säga att det inte går.

Jag har lyft ett timmerhus tillfälligt när jag renoverade syllen och grunden, men timmer är ju starkare i sig självt så det var bara att pyssla på med vanliga flaskdomkrafter. 20 tonsvarianterna är stabilare än de mindre modellerna, även om de kostar några hundralappar mer.

https://www.biltema.se/bil---mc/ver...after/hydraulisk-domkraft-20000-kg-2000050406

Fundera ut någon metod så att inte huset spricker när du lyfter: Gjut en armerad ring runt huset? Eller skjut in bitar av en stålbalk och svetsa ihop till en ram allt eftersom du går runt huset? Kläm väggen mellan två höga I-balkar, skruva ihop dem i liven med bra spridning i höjd? Något kommer du på.

Hus är tunga och det är stora krafter, så det krävs en plan och en riskanalys så att ingen kommer till skada.

En annan variant är att undersöka om det går att spräcka ta bort berget, även om det är tungt och tidskrävande. Jag har en bekant med håltagningsfirma som tagit ut bergrum under en befintlig byggnad. Säkert riktigt dyrt, men det går.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gunnish och 1 till
  • Laddar…
En bekant till mig gjorde ett lyft av detta slaget själv. Han hyrde/köpte (kommer inte ihåg vilket) ett 20-tal domkrafter och började helt enkelt hissa huset med dessa. Han hade dock förlängt el/internet och vatten innan och han hade någon flexibel lösning för avloppet (jag tror han kapade det och tejpade dit en plastmanchett.

Sedan gick han varv efter varv runt källaren och pumpade domkrafterna en pumpning per varv. Efter ett tag fick han mura in ett lager leva och börja om. Det tog bara ett par veckor allt som allt och han arbetade 40-timmarsvecka parallellt.
 
  • Gilla
findus42 och 4 till
  • Laddar…
Ungefär så här gjorde vi. I källaren byggde vi upp med 4 skäringar för att ställa domkrafterna på.
 
  • Handritad skiss föreställande en rektangulär yta med markerade punkter och noteringar, möjligen ett koncept eller designutkast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Lyfta huset bör funka så länge mellanbjälklaget är av trä.
Vi gjorde det på ett antal hus i Järpen för många år sen
Mellanbjälklagret är gjort av betong.. dvs gjutet så det kanske inte går.
 
Det är då man behöver många domkrafter.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Kapa alla väggar, sedan hyr du en mobilkran. Kanske en 500-tonnare. Sen lyfter du hela baletten. Gjut snabbt upp väggarna med någon redig cementblandning. Klart.

Tar inte mer än en, max två dagar.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En bekant till mig gjorde ett lyft av detta slaget själv. Han hyrde/köpte (kommer inte ihåg vilket) ett 20-tal domkrafter och började helt enkelt hissa huset med dessa. Han hade dock förlängt el/internet och vatten innan och han hade någon flexibel lösning för avloppet (jag tror han kapade det och tejpade dit en plastmanchett.

Sedan gick han varv efter varv runt källaren och pumpade domkrafterna en pumpning per varv. Efter ett tag fick han mura in ett lager leva och börja om. Det tog bara ett par veckor allt som allt och han arbetade 40-timmarsvecka parallellt.
Precis. För att det inte ska låta för enkelt så blir det ju några moment till: Man startar med en slät vägg och måste ha ett sätt att fästa domkrafterna, man behöver göra omtag när man hissat till max på domkrafterna. Lyfthöjden är ungefär 20 cm på vanliga hydrauliska domkrafter och farmardomkrafter är ungefär 1 meter. Sedan ska nya grunden byggas på plats utan att grävmaskinen slår i huset. Till sist ska man få ner huset på nya grunden.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Sedan ska nya grunden byggas på plats utan att grävmaskinen slår i huset.
Det behövs väl ingen grävmaskin för att mura på två varv leca på befintlig grund?
 
useless useless skrev:
Det behövs väl ingen grävmaskin för att mura på två varv leca på befintlig grund?
Nej, det är sant. Jag tolkade det som han skulle göra en isolerad platta under huset som källargolv.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Precis. För att det inte ska låta för enkelt så blir det ju några moment till: Man startar med en slät vägg och måste ha ett sätt att fästa domkrafterna, man behöver göra omtag när man hissat till max på domkrafterna. Lyfthöjden är ungefär 20 cm på vanliga hydrauliska domkrafter och farmardomkrafter är ungefär 1 meter. Sedan ska nya grunden byggas på plats utan att grävmaskinen slår i huset. Till sist ska man få ner huset på nya grunden.
Min bekanta lade bara in två varv leca, inga grävmaskiner. Ingen ny grund.
 
Problemet är väl tegelfasaden? Vår står på källarmuren och inte på valvet, så det skulle inte följa med vid ett lyft.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.