Tackar! Ja den är trevlig, blev dock ingen jättebra bild på hur plattorna egentligen ser ut.

Blev gulton av någon anledning men man går ändå en uppfattning om livet i plattorna :)

Golvplattor med korsformade avståndshållare inför fogning, gultonad bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Frågan är vad man ska ha för fog? Har Manhattan (ljusgrå) och basalt (mörkgrå).. vad tror ni blir snyggast?
 
Redigerat:
Jag skulle nog ha kört på mörk fog, jag tycker det är snyggt. Ljusare fog drar till sig uppmärksamheten och då lägger man inte märke till livet i plattorna på samma sätt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
oas skrev:
Jag skulle nog ha kört på mörk fog, jag tycker det är snyggt. Ljusare fog drar till sig uppmärksamheten och då lägger man inte märke till livet i plattorna på samma sätt.
Lite så jag tänkte med, är döv orolig att basalt är mörkare än vad plattorna själva är och jag är allergisk mot fog som är mörkare än plattorna. Okej att man har ljusgrå till vitt men annars är det Big no no för min del :)

Får nog testa plattorna mot färgexemplet på förpackningarna :)
 
  • Gilla
oas
  • Laddar…
Weber har en diger samling nyanser i grå. Gå till handlaren och be att få låna med färgkartan :)
 
  • Gilla
oas
  • Laddar…
Klinkers efter kaklet, är det melodin?
 
bjorn_s skrev:
Klinkers efter kaklet, är det melodin?
Japp!

Det var tipset jag fick av min kusins man iaf som är plattsättare :)

Anledningen är genial när man tänker efter. Eftersom du har fall på golvet så är det lättare att sätta kaklet i botten vid golvets högsta punkt och sedan fortsätta sätta det rakt så kommer det bildas en glipa. När du sedan klinkrar så döljer du detta utrymmet med klinkersen.

Hade du gjort tvärt om så hade du behövt börja vid golvets lägsta punkt med kaklet och sedan klippa/skära varenda kakelplatta för att få det rakt :)
 
Jamen så smart! tack för tipset. Sen silikonar man ju fogen iofs, men det känns lite trist att det bildas ett utrymme nedanför en kakelplatta, som inte har klinkers under sig. Endast tätskikt. Borde ju iofs vara lugnt.
 
bjorn_s skrev:
Jamen så smart! tack för tipset. Sen silikonar man ju fogen iofs, men det känns lite trist att det bildas ett utrymme nedanför en kakelplatta, som inte har klinkers under sig. Endast tätskikt. Borde ju iofs vara lugnt.
I o med att det inte är en yta som blir utsatt för någonting så är det ju lugnt och det blir ju även ett förslutet utrymme med silikonen :)
 
Ja, det var ju just det, är det verkligen bra att lägga mjukfog mellan vägg och golv av just den anledningen? Har för mig att jag läst något om att det ska undvikas om det inte finns konstruktionsmässiga anledningar (läs: golv och väggar rör sig olika och att det därför är risk för sprickor i en hårdfog)
 
mexitegel skrev:
Ja, det var ju just det, är det verkligen bra att lägga mjukfog mellan vägg och golv av just den anledningen? Har för mig att jag läst något om att det ska undvikas om det inte finns konstruktionsmässiga anledningar (läs: golv och väggar rör sig olika och att det därför är risk för sprickor i en hårdfog)
I ett trähus gör du så av den anledningen du nämner, att det är ett levande material. Så där är det för att förebygga sprickbildningar.

I stenhus antar jag att man inte behöver det då materialet inte rör sig, men man gör det ändå för att få en snygg övergång?

Jag kommer iaf lägga mjukfog av den anledningen + att jag har glipor mot kaklet som jag vill dölja :)

När det gäller tätskiktet så spelar det rent krasst ingen roll om du täcker hela golvet och sedan kaklar efteråt för kaklet i sig utgör ju inget tätskikt utan släpper igenom fukt, så att vara överpetig där tjänar man egentligen ingenting på.

Är bla därför man inte bör tätskikta i äldre stenhus utan underliggande isolering just för fuktvandringens skull.
 
Fördelen med att använda hårdfog mellan vägg och golv är ju att att inte stänga inne fukt onödigt länge bakom väggplattorna utan att det kan rinna ner bakom plattorna (men utanpå tätskiktet ) och rinna ut i fogen mellan vägg och golv.

I det sammanhanget kanske en mikroskopisk spricka ändå är att föredra?

I hörnen vägg-vägg är det naturligtvis en annan femma :)
 
mexitegel skrev:
Fördelen med att använda hårdfog mellan vägg och golv är ju att att inte stänga inne fukt onödigt länge bakom väggplattorna utan att det kan rinna ner bakom plattorna (men utanpå tätskiktet ) och rinna ut i fogen mellan vägg och golv.

I det sammanhanget kanske en mikroskopisk spricka ändå är att föredra?

I hörnen vägg-vägg är det naturligtvis en annan femma :)
Det jag kommer göra är att foga mot kaklet och fylla upp de springorna jag har med hårdfog och sedan mjukfoga ovanpå detta. Då får jag en mjuk övergång utan att för den delen fylla upp hela utrymmet :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Mjukfog mot trätrösklar/nederkant på dörrfoder för att skydda mot fukt. Annars vanlig klinkerfog gäller om man vill slippa problem med smuts och att annat skit ska fastna.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klinkerfog, okej då är de det jag får inskaffa imorgon :)
EDIT: där tänkte jag inte alls... Trött i huvudet! Blir mjukfog och inte klinkerfog då jag inte lyckades få in det där :p kommer säkert bli sketabra!

Nu har jag fogat golvet i alla fall! Blev basalt fog, tror det blev bäst! Lär dölja mina inte så snygga urtag för elementrören vilket visade sig vara ett helvete att få till :)


Nyfogat badrumsgolv med basalt fog och röruttag synliga vid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Ja, det där blir nog bra tror jag :) Ljusare fog i golvet brukar se lite tråkig ut efter nått år också..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.