Chrissofsweden skrev:
Vart tar den tilluften ifrån?
Från den blå himmelen utanför :) är yttervägg där toalettstolen står :)
 
Redigerat:
Du är inte rädd för att det bara blir kallt där inne om du bara tar uteluft? :) Annars är väl praxis att man tar tilluften i vardags-/sovrum och frånluft i badrum/kök? Men du kanske har ett helt annat syfte? :) Funderade även lite på eventuellt kallras bakom toaletten på vintern då jag inte såg några rör för element där. Vore ju trist om du får köra med frigolitsits :p
 
Har även sett toalettsitsar med överdrag i frotté i det byggnadsstandardsmässigt förklädda u-landet England. För övrigt på samma ställe som där jag såg en duschkabin på helteckningsmatta. :D
 
Elementet sitter i hörnet bredvid WC-stolen, tittar du igen så kommer du se dem :)

Jo varmt brukar det i regel inte vara på toaletten. Vet faktiskt inte varför det är konstruerat på detta viset, men huset är byggt med en tilluft i ytterväggen och en frånluft uppe vid taket. Det positiva är att även om man sketet redigt illa så är doften borta efter bara någon minut ;)

Anledningen till varför jag behåller denna lösningen istället för att göra en luftspalt vid dörren och täppa igen hålet i väggen är dels för den goda cirkulationen men även för att jag har planer på att montera FTX i huset längre fram och då skita i att inkludera denna toaletten i systemet då det blivit för krångligt att dra dit rör. Så det blir ett litet självförsörjande utrymme :)
 
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Nu ni gubbar, nu har det äntligen hänt lite grejer igen! :)

Renoveringsarbete med sänkt hål i kakel och synlig eldosa bakom tapet i orenoverat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg med vita kakelplattor och ett nyborrat runt hål, elektrisk dosa synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där ser ni även dosan jag hittade bakom all tapet! Sänkte hålet i kaklet lite för att kunna borra ett runt hål, vill inte behöva skarva och ha mig om jag inte absolut måste :)
 
  • Gilla
HSP och 4 till
  • Laddar…
Så, då var elementet upphämtat! Grymt bra resultat :)
Nylackat vitt element hålls upp utomhus före installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på ett nytt, vitmålat element med ribbor redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska jag hem och kakla färdigt :wow:
 
  • Gilla
bjorn_s och 2 till
  • Laddar…
NU ÄNTLIGEN! Nu är jag äntligen färdig med kaklet! Jag har kommit fram till att i framtiden får proffsen sköta detta när det gäller större projekt :p

Resultatet då? Njaaaa.. är inte helt nöjd! Fogarna blir bredare ju längre upp jag kom tack vare ojämna väggar, funderar på att köra med vit fog bara för att kamouflera så mycket som möjligt. Har köpt Manhattan idag men är rädd att den kommer framhäva felen för mycket :(

Såhär blev det iaf!
Ojust kakelarbete i en dusch med ojämna fogar och olika kakelplattor över dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagt kakel med ojämna fogar och en gulkroppsnivå, gamla plattor ovanför en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick slut på det nya kaklet så fick ta gamla plattor över dörren, tror dock inte detta är något man kommer störa sig på då det är så liten yta :)
 
DU kommer störa dig på det varje gång du sitter på toa. Inte många andra kommer tänka på det. Fast det är det som är det fina med att göra saker själv! Varje skavank blir ett minne
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ljusgrå eller vit fog rekommenderas av panelen ja ;)
 
Har nu beslutat mig för att det blir vit fog, allt för att dölja mina egna fel :p Det är säkert som du säger Björn, att jag kommer se allt och småstöra mig på det samtidigt som det är en del av charmen ;) Men kan jag minimera störobjekten så kommer jag göra det :wow:
 
Det ser inte ut att synas något särskilt på bilderna i alla fall, så det är nog ingen förutom du som kommer märka något (om dom inte läser tråden då :p )
 
oas skrev:
Det ser inte ut att synas något särskilt på bilderna i alla fall, så det är nog ingen förutom du som kommer märka något (om dom inte läser tråden då :p )
Bilderna luras lite, är så trångt att jag inte kan ta en vettig bild där inne :p å andra sidan så är fogen smalare nertill än i ovankant men i o med att du alltid står så nära väggen så luras ögat lite också :)
 
Fogat!

Nyfogat kakel i duschutrymme med öppen dörr och byggstök på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Klinkrat!
Nyligen klinkat badrumsgolv med mörka plattor och vita kryssfogar i processen att härda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Ser ut att bli bra. :) Tacksam färg att ha på golvet.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.