@
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Så alla som inte vill dela kostnaden för andras laddning samtidigt som de får betala sin egen bensinförbrukning är "föreningens surgubbe"?
Efter 36 år i styrelser för olika bostadsrätts- och samfällighetsföreningar är min bild att det finns ganska många "föreningens surgubbe" och att de oftast är i majoritet...
Någon tog visst åt sig ;) Menar att det finns smartare sätt t.ex. att den som har en elbil får betala 500 kr extra per månad och att den med laddhybrid betalar 300 kronor extra. Siffrorna är bara exempel...
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Någon tog visst åt sig ;)
Verkar som om du ser alla som inte håller med om allt du säger är en surgubbe. Trist att leva i en sådan omgivning.
Jag kör elbil och skulle mer än gärna låta andra betala för min laddning.
Visst kan man schablonisera men de flesta som skall betala, speciellt de som förbrukar lite, kommer nog att vilja att man tar betalt efter förbrukning.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Ja: Ladda elbilar i BRFen | Energirådgivningen (energiradgivningen.se)

Det finns gränsvärden...
Ja, jag såg det efter att jag postat och provade att googla lite själv. Jag hittade iofs inget gränsvärde, men väl dock diskussioner om det tokiga att momsbelägga verksamheter som är utan vinst och vinstsyfte.

Å andra sidan kan föreningar även få en lite fördel med en momsregistrering, då får de dra av all ingående moms också.
 
Mikael_L
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Så alla som inte vill dela kostnaden för andras laddning samtidigt som de får betala sin egen bensinförbrukning är "föreningens surgubbe"?
Efter 36 år i styrelser för olika bostadsrätts- och samfällighetsföreningar är min bild att det finns ganska många "föreningens surgubbe" och att de oftast är i majoritet...
Om jag vore medlem i en BRF skulle jag också vara en "surgubbe".
Dvs vara mån om att föreningens medel använts snålt och förnuftigt, och att rättvisa för medlemmarna ska råda (även i de fall beslut skulle kunna gynna mig)..

Nu har vi nog glidit iväg lite från trådens ämne tror jag.
Den handlade väl om att ladda hos en privatperson man besöker, troligen var det mest en villa som var tanken.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Å andra sidan kan föreningar även få en lite fördel med en momsregistrering, då får de dra av all ingående moms också.
Riktigt så funkar inte moms... Är du slutkund kan du inte dra av den... Som momsregistrerad kan du "kvitta" moms som betalas till dig mot moms du betalar vidare så i laddningsfallet blir det ett nollsummespel - men kostar i förvaltning.
 
Mikael_L
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Riktigt så funkar inte moms... Är du slutkund kan du inte dra av den..
Jo, jag tänkte lite för snabbt och dåligt.
Iofa drar man inte av moms, man minskar ingående moms med utgående moms. Och så är det väl, en BRF säljer inte speciellt mycket momsbelagt, att kvitta ingående moms med.

Men å andra sidan, är förvaltningen av moms så drygt.
Jag betalar för alla bokföringstjänster, all momsredovisning och bokslutet ca 8.000:- om året. Då kan ju själva momshanteringen bara vara en liten andel av denna kostnad. Bokslutet är ungefär hälften av min kostnad och den löpande bokföringen och momsredovisningen den andra hälften.
Jag tror inte att jag har färre verifikat än vad en måttligt liten BRF har.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men å andra sidan, är förvaltningen av moms så drygt.
Tänkte du skriva "Men å andra sidan, är förvaltningen av moms inte så drygt"?
 
Mikael_L
Tja, det vette tusan. Det kan nog också vara att jag glömde frågetecknet efter, tror nästan mer på det.
Men genom din fråga så antar jag att du förstod, fastän det råkade bli fel. ;)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men å andra sidan, är förvaltningen av moms så drygt.
Kan så vara men vår förvaltare tar extra betalt och det finns inget plus för föreningen. Det finns andra lösningar och de flesta söker nog de enklaste - vilket skulle kunna vara att låta elbolaget ta betalt direkt av användarna. Det finns andra - lika enkla - lösningar...
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror inte att jag har färre verifikat än vad en måttligt liten BRF har.
Det har jag ingen aning om men jag vet vad vi betalar för ekonomisk förvaltning och jag tror inte vi ligger helt fel eftersom vi just omprövat den upphandlingen med många offerter. Jag vet också vad hanteringen av moms skulle kosta (eftersom det står i prislistan). Just det är kanske ingen kostnad att backa för men sedan skall de ju ha betalt för att skicka fakturorna också och om det skulle handla om förbrukning kommer även det att kosta...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
det finns inget plus för föreningen.
Den styrelse som tänker så skulle jag försöka bli av med. Det är naturligtvis i föreningens intresse att erbjuda medlemmarna bra och billig möjlighet att ladda bilar.

Exempelvis HSBs normalstadgar stipulerar tydligt att föreningens syfte är att upplåta bostadslägenheter för att främja medlemmarnas ekonomiska intressen.

Utdrag från en stadga för bostadsrättsförening med text om föreningens ändamål och förpliktelser gentemot medlemmarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Fast om endast ett fåtal av medlemamrna drar nytta av det är det väl knappast så att det är till föreningen i helhets nytta ?

Jag fick berättat för mej om en bostadsrättsförening där några medlemmar skrek högt och ljudligt att dom MÅSTE ha laddning åt deras elbilar på deras parkeringsplatser, dom var få (de flesta i föreningen saknade bil över huvud taget) men skrek högt och styrelsen utredde frågan och kom fram med ett förslag där de som ville ha en laddstolpe kunde få det mot att dom betalade installationskostnaden, delat på antal som ville ha, detta uppgick då till ett par hundra tusen per plats.

Plötsligt var INGEN av miljonärerna som hade köpt varsin tesla intresserad av att betala för sej, nej, ALLA i föreningen skulle ju betala tyckte dom, trots att de flesta helt saknade bil och därmed intresse av laddstolpar, och de flesta som faktiskt hade bil saknade också intresse då dom hade riktiga bilar.

Och sen när det visade sej att dom även skulle få betala nåt slags elabonnemang(?) och faktiskt BETALA FÖR ELEN som dom laddade bilen med så var det ju ingen hejd på bölandet.. "Hur ska vi ha råååd ?" "det blir ju lika dyrt som bensin eller diesel" "vi blir runieerade!!" "buäää buää, vaför tänker ingen på oss stackare som betalat flera årslöner för en bil redan.."

Sånt är i sanning patetiskt.
 
  • Haha
Jejo16 och 3 till
  • Laddar…
Konstigt ofta sånt där är hörsägen.
 
  • Gilla
sir_daniel och 4 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Fast om endast ett fåtal av medlemamrna drar nytta av det är det väl knappast så att det är till föreningen i helhets nytta ?
Det är väldigt vanligt att BRF har parkeringsplatser och i alla fall "norrut" eluttag för motorvärmare på dessa. Det har alltid varit en "meningslös" service för de medlemmar som inte har bil men likafullt en normal del av många BRFs verksamhet. På samma sätt bör det rimligen bli med laddmöjlighet till låg kostnad i framtiden om inte elbilsutveckling tar en helt oväntad riktning.

Det finns mycket i en BRF som inte alla har glädje av. Hissen är kanske inte så intressant för de på bottenvåningen, de med egen tvättmaskin besöker kanske aldrig den gemensamma tvättstugan och hushållet med dubbla Tesla fattar kanske inte riktigt meningen med ett cykelrum. Men det är något man får acceptera om man väljer BRF som boendeform.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Den styrelse som tänker så skulle jag försöka bli av med. Det är naturligtvis i föreningens intresse att erbjuda medlemmarna bra och billig möjlighet att ladda bilar.
Fast nu handlade det om fördelen för föreningen att momsregistreras...
Naturligtvis finns det fördelar för en förening, och dess medlemmar, om man kan erbjuda möjlighet att ladda sin elbil eller laddhybrid. Beroende på förutsättningar är det dock inte säkert att det är en fördel för alla att dela på kostnaderna för att ett fåtal skall kunna ladda sin bil.
Skrivningen i stadgarna handlar om att upplåta bostadsrätter - inte att erbjuda laddplatser...
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Den styrelse som tänker så skulle jag försöka bli av med.
Min plats i de styrelser jag sitter i står alltid till medlemmarnas förfogande. Det är lätt att säga att man skall försöka bli av med en styrelse men det är inte sällan rätt tunt med kandidater som vill ta på sig jobbet när man väl har röstat bort styrelsen.
Om större investeringar kan det dessutom vara så att det är föreningsstämman som fattar beslut. Säger den nej så får man byta sina medlemmar också...
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.